Ви є тут

Формування і раціональне використання фінансових ресурсів аграрних підприємств

Автор: 
Потриваєв Анатолій Іванович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U004191
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ФІНАНСОВО–КРЕДИТНИХ ВІДНОСИН АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Сучасний стан фінансування АПК Миколаївської області
Досвід розвитку економіки України та розвинутих країн світу свідчить про
необхідність впливу держави на економічні процеси в суспільстві. Як відомо,
аграрний сектор найбільш незахищений від негативних наслідків різного роду
чинників нестабільності, що зумовлює обов’язковість державного регулювання цієї
галузі.
Розвинуті країни застосовують різні методи і механізми державного впливу.
Державне регулювання сільського господарства за кордоном становить складний
механізм, що включає засоби впливу на доходи фермерів, структуру
сільськогосподарського виробництва, аграрний ринок, соціальну сферу,
міжгалузеві відносини для створення економічних, правових і соціальних умов
розвитку сільського господарства. Даний вплив реалізується через державну,
цінову, кредитну, податкову та інвестиційну політику.
Україна не залишилась осторонь від зазначених процесів економічного розвитку і
також здійснює політику державного впливу на діяльність аграрного сектора
виробництва. Але механізми державного впливу, що застосовуються в Україні,
істотно відрізняються від аналогічних механізмів країн з розвинутою ринковою
економікою.
У 1990 р. 33% видаткової частини державного бюджету становили кошти на
підтримку сільського господарства і його соціальної сфери. В 2005 р. частка
Державного бюджету України, що була спрямована на фінансування
сільськогосподарського виробництва і розвиток села, не перевищувала 1,4%.
Практично 10 років галузь існувала без потужної державної підтримки. За цей
екстенсивний період інтенсивно зменшився потенціал наших чорноземів, трудових
ресурсів і матеріально-технічної бази. Пік нижньої межі досягнуто. Час вимагає
радикальних змін і підходів.
Фінансові ресурси, що використовуються у сільському господарстві, формуються з
трьох джерел: за рахунок власних, бюджетних і позикових коштів. Їх структура
визначається формами, методами та масштабами розподілу і перерозподілу чистого
доходу. Розподільні відносини, в свою чергу, залежать від рівня розвитку і
величини економічного потенціалу країни, галузі та характеру економічних
процесів, що в них відбуваються.
Дослідження показують, що в умовах переходу економіки до ринкових відносин
держава відмовилася виділяти безвідплатно кошти на придбання технічних,
матеріальних та енергетичних ресурсів промислового виробництва, які
споживаються в аграрній сфері, та скасувала дотації на підвищення державних
закупівельних цін на сільськогосподарську продукцію. Це значно знизило доходи
аграрних підприємств різних форм власності та господарювання. Одночасно істотно
зменшилися державні асигнування з бюджету на виробничий та соціальний розвиток
цієї галузі економіки.
Фінансування з бюджету – безкоштовне виділення сільськогосподарським
підприємствам, організаціям і установам, що обслуговують сільське господарство,
асигнувань на їх підтримку та розширене відтворення. Розрізняють бюджетне
фінансування підприємств, що працюють на принципах комерційного розрахунку, і
установ, що знаходяться на кошторисному фінансуванні. Перші отримують фінансові
ресурси для розширення виробництва і відшкодування інших витрат, передбачених
планом економічного та соціального розвитку. Фінансування ведеться за статтями
бюджетної кваліфікації та статтях витрат і виконується в міру виконання робіт
та здійснення витрат, передбачених фінансовим планом (бюджетом) міністерства
(відомства) чи установи, має програмний (плановий), цільовий та безповоротній
характер.
Для конкретизації аналізу структури бюджетних асигнувань і повнішого
дослідження напрямків їх виділення розглянемо видатки Державного бюджету
України на підтримку сільського господарства Миколаївської області за період з
2000 до 2005 рр. (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Бюджетні кошти, що виділені на розвиток сільського господарства Миколаївської
області, тис. грн.
Напрямки виділення коштів
2002 р.
2003 р.
2004 р.
2005 р.
Асигнування
Факт у % до підсумку
Асигнування
Факт у % до підсумку
Асигнування
Факт у % до підсумку
Асигнування
Факт у % до підсумку
план
факт
план
факт
план
факт
план
факт
Пільгове кредитування індивідуальних сільських забудовників
17,0
17,0
0,10
160,0
160,0
0,26
325,3
325,3
0,92
510,0
510,0
1,09
Агрохімічна паспортизація земель
70,0
70,0
0,20
210,0
210,0
0,45
Селекція в тваринництві та птахівництві
888,0
888,0
5,42
1120,0
1120,0
1,83
1248,6
1248,6
3,52
2729,1
2729,1
5,84
Заходи боротьби з шкідниками рослин
160,0
160,0
0,45
332,0
332,0
0,71
Часткова компенсація вартості електроенергії, спожитої для поливу на зрошуваних
землях
791,1
791,1
1,29
460,1
119,2
0,34
745,0
745,0
1,59
Підтримка виробництва продукції тваринництва
559,0
559,0
3,42
2920,5
2920,5
4,78
4089,7
4089,7
11,52
6222,3
6222,3
13,32
Селекція в рослинництві
0,0
0,0
0,00
1579,6
1579,6
2,58
1605,2
1605,2
4,52
3525,6
3525,6
7,55
Підтримка фермерських господарств
69,3
69,3
0,20
2286,0
2286,0
4,89
Здешевлення кредитів комерційних банків
3656,0
3656,0
22,35
15338,7
15338,7
25,09
3048,0
3048,0
8,59
10723,0
10723,0
22,95
Підтримка підприємств, що знаходяться в особливо складних кліматичних умовах
50,0
50,0
0,31
70,0
70,0
0,11
397,0
347,0
0,98
50,0
50,0
0,11
Реформування і розвиток комунального господарства у сільській місцевості
350,0
350,0
0,58
331,0
331,0
0,93
525,0
525,0
1,12
Розвиток садівництва і виноградарства
10306,0
10306,0
63,00
12567,8
12567,8
20,56
8715,0
8715,0
24,56
1