Ви є тут

Формування маркетингового механізму кредитування підприємств АПК

Автор: 
Левшукова Тетяна Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U005266
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ СЕРЕДОВИЩА ВПРОВАДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВОГО МЕХАНІЗМУ КРЕДИТУВАННЯ НА
АГРОПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВАХ В СУЧАСНИХ УМОВАХ
2.1. Стан ринку фінансових ресурсів для АПК
Фінансовий стан підприємств АПК є основою їх розвитку та ефективного
функціонування.
В сучасних умовах господарювання фінансові ресурси, що використовуються у
агросфері, як правило, формуються з трьох джерел: за рахунок власних, бюджетних
та позикових коштів. Їх структура визначається формами, методами і масштабами
розподілу й перерозподілу чистого доходу.
Для переважної більшості сільськогосподарських підприємств основним джерелом
фінансування є власні кошти. Однак все більше сільськогос­подарських
товаровиробників відчувають дефіцит власних фінансових ресурсів, який
зумовлений втратою великою кількістю підприємств, у процесі реформування АПК,
оборотних коштів. Тому в абсолютної більшості агровиробників не вистачає
власних фінансових ресурсів для матеріально-технічного забезпечення виробничих
процесів: придбання засобів виробництва, техніки, складських приміщень,
обладнання для переробки продукції тощо. Найболючішою темою для селян є
придбання високовартісної продукції – техники, обладнання, молодняка тощо. І
тут без довгострокових кредитів не обійтися. Необхідне оновлення основних
фондів в агропромисловій сфері, де зношення їх сягає до 80%, а в окремих
агроформуваннях і більше, ще гостріше відчувається нестача
сільськогосподарської техніки, оскільки тракторний парк за останні десять років
скоротився майже наполовину. Це вимагає значних додаткових довгострокових
фінансових ресурсів із застосуванням нетрадиційних форм і схем кредитування
підприємств агропромислового комплексу. Особливо стала актуальною зазначена
проблема у період фінансової слабкості сільськогосподарських підприємств та
відсутності у них ліквідної застави.
У достатній кількості внутрішні фінансові ресурси для сільського господарства,
як сировинного сектора агропромислового комплексу, можна одержати тоді, коли
виробництво сільськогосподарської продукції технологічно і організаційно буде
пов'язане з результатами кінцевої продукції споживання: від виробництва
сировини до споживання готової продукції. У цьому випадку учасники виробництва
сільськогосподарської продукції, її переробки, зберігання і реалізації будуть
поставлені в рівну залежність один від другого, будуть розуміти ступінь свого
ризику та мати реальне уявлення про власні доходи. Однак таке кооперування
сільськогосподарських товаровиробників з підприємствами переробної галузі,
підприємствами, що займаються транспортуванням та торгівлею можливе лише в
одиничних випадках через соціальні, матеріальні, географічні та демографічні
причини.
Така ситуація накладає певний відбиток на пошук шляхів для ви­ходу із
становища, що склалося.
Тому серед джерел фінансування друге місце займають кредити комерційних банків.
Проте з початку 90-х років високий рівень збитковості сільгоспвиробництва
зробив аграрний сектор непривабливим для кредитування. Збитковими були 85%
сільськогосподарських підприємств, а в багатьох регіонах країни цей показник
становив 90% і більше. Отже, повернути надані кредити могли щонайбільше 15%
господарств.
Про те, що сільськогосподарські товаровиробники не оотримували кредити,
свідчать такі дані. Якщо в 1980-1990 роках питома вага кредитів
сільськогосподарським підприємствам становила 35-40%, то в подальшому вона
зменшилася: в 1991 р. — до 12%, 1993 р. — до 7%, у 2000-2002 рр. — 1-2%.
Сталося це через кредиторську заборгованість за банківськими кредитами, яка
збільшувалася з року в рік. Так, якщо в 1991 році вона становила 20% загального
обсягу банківських кредитів, то в 2002 році заборгованість за кредитами
збільшилася до 78%. У зв'язку з цим ситуація із забезпеченням аграрного сектору
економіки кредитними ресурсами негативно вплинула на господарську діяльність
сільськогосподарських підприємств і на хід аграрних реформ в Україні.
Підприємства переробної промисловості й споживчої кооперації у перші роки
реформ також постраждали в результаті подорожчання кредитних ресурсів. Але в
подальшому ці втрати були частково компенсовані за допомогою цінового
механізму.
В умовах високої ймовірності неповернення кредитів процес кредитування
сільського господарства був досить ризикованим бізнесом. Крім того, збитковість
галузі, відсутність ліквідної застави у товаровиробників та недосконалість
законодавчих механізмів, які б гарантували повернення кредитів, робили аграрний
сектор непривабливим для інвестицій.
Перше, що було зроблено Урядом для поліпшення фінансового стану підприємств АПК
— це зменшення податкового тиску на сільськогосподарських товаровиробників.
Досягли цього, як за рахунок ліквідації окре­мих податків, зокрема відрахувань
у Фонд здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і
соціаль­ного захисту населення, у Державний інноваційний фонд, так і
переведенням сільськогосподарських підприємств на спеціальний режим
оподатковування.
У практичному плані це реалізувалося у введенні фіксованого
сільськогосподарського податку (ФСП), так з 1998 року в порядку експерименту в
трьох районах, а з 1999-го на період до 1 січня 2004 року для всіх
сільськогосподарських підприємств було введено пільгову систему оподаткування,
основу якої складає фіксований сільськогосподарський податок (ФСП), а у 2003-му
термін його дії було продовжено до 31 грудня 2009 року [132, с. 7-11].
Фіксований сільськогосподарський податок сплачується в рахунок 12 податків і
зборів, основні серед я