Ви є тут

Формування стратегії зниження витрат хлібопекарських підприємств.

Автор: 
Костецька Наталія Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U005357
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
Аналіз зовнішнього та внутрішнього середовища
при формуванні стратегії зниження витрат
2.1. Аналіз зовнішнього середовища функціонування хлібопекарських підприємств
У сучасних умовах господарювання актуальною є проблема поєднання теорії і
практики формування стратегії зниження витрат підприємства. Теоретичний підхід
за своєю суттю є однаковим для всіх виробничих підприємств, але кожна галузь
має свої економічні, організаційні та технологічні особливості, що впливають на
планування стратегічних дій. Тому, вважаємо за доцільне обґрунтувати
послідовність формування стратегії зниження витрат з урахуванням специфіки
діяльності підприємств хлібопекарської промисловості. Для цього необхідно
правильно оцінити не тільки внутрішні сильні та слабкі сторони підприємств, а й
зовнішні можливості та загрози. З цією метою здійснюють аналіз діяльності
галузі.
Таким чином, при формуванні стратегії зниження витрат важливим є здійснення
аналітичного оцінювання зовнішнього середовища підприємства. З метою виявлення
впливу зовнішніх факторів на стан хлібопекарських підприємств проаналізуємо
галузеву ситуацію, що склалася на ринку хліба та хлібобулочних виробів.
У літературі запропоновано різні критерії, за якими можна здійснювати аналіз
галузі зі стратегічної точки зору.
Так, Д. Харрісон вважає, що на привабливість галузі впливають постачальники,
споживачі, товари-замінники, міцність бар’єрів входу, рівень конкуренції,
рівень і тип регулювання з боку держави, вплив соціально-активних груп,
відношення громадськості до галузі, швидкість технологічних нововведень, вплив
профспілок, ставлення фінансових організацій та посередників до галузі, темпи
зростання, прибутковість, ефективність функціонування в період економічного
спаду [202].
На думку А. А. Томпсона і А. Дж. Стрікленда такий аналіз передбачає дослідження
розміру ринку та темпів його зростання, сезонних і циклічних коливань, рівня
технології, рівня конкуренції, можливостей і загроз, потреб у капіталі,
прибутковості галузі, соціальних, політичних і економічних факторів та
державного регулювання [154, 394].
Перш, ніж підійти до процесу формування стратегії та проведення стратегічного
аналізу підприємства, Б. Карлоф пропонує дати відповіді на такі запитання:
якою є структура потреб, що формують попит у даній галузі?
які характеристики продукції сприяють успіху на ринку та якою мірою цей успіх
пов’язаний з незрозумілими, ірраціональними причинами?
якою є структура галузі?
які вхідні та вихідні бар’єри?
які ключові фактори успіху в даній галузі?
Зокрема структура галузі передбачає сукупність технологічних і економічних
факторів, які визначають специфіку конкуренції в галузі. Вона формується у
результаті взаємодії різноманітних сил, а саме: постачальників, споживачів,
конкурентів, товарів-субститутів, впливу державного регулювання, утворення
нових та закриття існуючих підприємств [60, 154–155].
Широковідомою і поширеною є модель галузевої конкуренції, запропонована
М. Портером. Факторами зовнішнього середовища прямого впливу, що загрожують
функціонуванню підприємства, а також створюють можливості для подальшого
розвитку, в цій моделі є: покупці, постачальники, товари-замінники, конкуренти
у галузі та потенційні конкуренти [121, 21].
Стратегічний аналіз слід здійснювати за допомогою тих показників, які
безпосередньо впливають на діяльність і розвиток підприємства. Ми переконані,
що формування ефективної стратегії зниження витрат підприємства залежить від
якісно проведеного комплексного аналізу галузі, за результатами якого
приймаються рішення. У зв’язку з цим, враховуючи думки науковців [60; 154; 180;
202], пропонуємо для аналізу галузі та зовнішнього середовища діяльності
хлібопекарських підприємств обрати такі критерії та показники:
реальний і потенційний розмір галузі;
тенденції та перспективи розвитку галузі;
споживачі продукції;
постачальники сировини;
бар’єри входу в галузь;
структура, інтенсивність конкуренції та кількість підприємств у галузі;
технічний рівень виробництва;
потужність галузі;
вплив регулювання цін з боку держави на прибутковість галузі;
структура галузевих витрат;
зовнішні можливості та загрози.
Вважаємо, що запропоновані для аналізу критерії та показники є найбільш
значущими, їх реально можна визначити для конкретного підприємства та порівняти
із галузевими. Наявний персонал та керівники структурних підрозділів
підприємств можуть самостійно визначити, розрахувати та проаналізувати ці
показники при формуванні стратегії. Тому немає потреби залучати консультантів
зі сторони, що дозволить зекономити кошти при здійсненні стратегічного аналізу
та розробці стратегії.
Враховуючи важливість хлібопекарської промисловості для суспільства та
специфіку підприємств, які функціонують у цій галузі, ставимо за мету провести
аналіз цієї галузі на рівні Тернопільської області та України загалом.
Зроблений аналіз послужить базою для розробки пропозицій щодо зменшення витрат
у процесі формування стратегії підприємства, спрямованої на їхнє зниження.
Хлібопекарська промисловість займає надзвичайно важливе місце у харчовій
промисловості України і покликана забезпечити населення хлібом, хлібобулочними,
сухарними та кондитерськими виробами в широкому асортименті.
Продукція хлібопекарських підприємств має певні особливості, які впливають на
виробничу діяльність цих підприємств, а саме:
обсяги хліба і хлібобулочних виробів можуть бути реалізовані у межах
фізіологічних норм споживання людини (0,3 – 0,33 кг в день);
продукцію виробляють лише для місцевих (регіональних) ринків, а транспортування
є обмеженим через зниження споживчих властивостей;
продукцію не