розділ 2
Управління формуванням виробничої потужності в умовах розширеного виробництва
2.1. Аналіз процесів формування і використання виробничих потужностей на
підприємствах кондитерської галузі
З початком економічного підйому в Україні виробництво продукції харчової
промисловості характеризується стабільними темпами зростання. Об’єктивна
потреба забезпечення ефективного функціонування продовольчого ринку
визначається тим, що людство взагалі не може існувати без продовольства [14,
с.145]. В результаті трансформаційних процесів у харчовій промисловості
відбулися істотні зміни в структурі виробництва продовольчих товарів. Так,
упродовж 2001 – 2005рр. виробництво практично всіх видів кондитерської
продукції збільшилося на 64,2%, макаронних виробів - на 15,9%, хлібобулочних
виробів – на 17,8%, цукру-піску – на 79,2%, молочної продукції – на 109,8%
[123, с.109].
Зменшенню обсягів виробництва харчової продукції до 2000р. передували процеси
зниження рівня використання виробничих потужностей, припинення їх експлуатації,
тривалого простоювання, а нерідко – і фізичної ліквідації. В умовах
економічного спаду деякі виробники знаходили фінансові можливості для
модернізації виробництва або його переведення на інноваційні технології,
оновлення асортименту, нарощування випуску високоякісної продукції. При цьому
діючі виробничі потужності максимально використовувалися для задоволення попиту
споживачів щодо дефіцитної продукції, часто при цьому не особливо приділялось
уваги питанням підвищення її якості.
Не зважаючи на стратегічну актуальність технічного оновлення, частка витрат на
придбання інноваційного устаткування в загальній структурі фінансування
інноваційної діяльності на підприємствах галузі має стійку тенденцію до
скорочення (6,1% в 2003р., 59,9% в 2004р., 54,7% в 2005р.), хоча їх абсолютні
обсяги зростають. Не зважаючи на збільшення абсолютних обсягів витрат на
придбання інноваційного устаткування і нових технологій, кількість підприємств,
що впроваджують принципово нову техніку, має стійку тенденцію до зниження.
Зростання вартості такого устаткування відбувається на порівняно меншій
кількості підприємств [52, с.49]. Якщо в 1998р. кількість підприємств харчової
промисловості, які здійснювали придбання засобів виробництва, становила 222, то
в 2005р. їх кількість склала вже 109 [65, с.74]. Таким чином, частка
підприємств знизилася з 8,4% до 4% [65, с.75].
Зростання доходів населення, підвищення його купівельної спроможності,
збільшення попиту на продовольчі товари, посилення вимог покупців до якості і
безпеки харчових продуктів стали основними чинниками зростання виробництва в
харчовій промисловості на початку XXI століття. Ринок кондитерських товарів в
Україні в період становлення ринкових відносин зазнав суттєвих змін. У
результаті за 2000-2005 рр. виробництво кондитерських виробів щорічно
збільшувалося більше ніж на 10% (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Індекси обсягу виробництва какао, шоколаду, шоколадних і цукристих
кондитерських виробів в Україні [123, с.109]
Роки
2001 рік
2002 рік
2003 рік
2004 рік
2005 рік
Індекс обсягу виробництва, у % до попереднього року
115,8
101,3
111,9
112,5
111,2
Сумарне зростання обсягу виробництва кондитерських виробів за 5 років склало
Конкурентоспроможність підприємств і галузі в цілому визначається якістю
продукції, що виготовляється, яка, в свою чергу, залежить від
техніко-технологічного рівня виробництва та ступеня зносу основних засобів. За
оцінками фахівців на початку XXI століття у кондитерській галузі України понад
50% виробничих фондів потребували негайної заміни [57, с.509].
З іншого боку, конкурентоспроможність галузі визначає можливості підприємств
здійснювати технічне оновлення виробництва, а збільшення споживчого попиту на
продукти сприяє прискоренню цих процесів. Кондитерські вироби є групою харчових
продуктів широкого асортименту, які значно відрізняються між собою за складом і
споживчими властивостями. Безперечною перевагою підприємств кондитерської
галузі є високий ступінь механізації та автоматизації технологічних процесів,
що дозволяє організувати їх поточно-механізоване виробництво й отримувати
готові вироби в дрібній штучній упаковці, яке забезпечує зберігання заданих
споживчих, медико-біологічних та санітарно-гігієнічних показників [57, с.506].
В Україні, починаючи з 2000р., підвищення реальних доходів населення
супроводжувалося зростанням споживчого попиту і, в першу чергу, на продукти
харчування. За даними Держкомстату України, середньомісячна заробітна плата в
цілому по Україні за 2001-2005рр. зросла на 247,8%, а реальна заробітна плата -
на 141,9%. При цьому реальні доходи населення збільшилися на 101,3%, табл.2.2.
Таблиця 2.2
Індекси заробітної плати і реальних доходів населення в Україні
[122, с.406, 410; 123, с.387, 391]
Індекс, у % до попереднього року
2001 рік
2002 рік
2003 рік
2004 рік
2005
рік
2006
рік
Середньомісячна заробітна плата
135,2
121,0
122,8
127,5
136,7
129,2
Реальна заробітна плата
119,3
118,2
115,2
123,8
120,3
118,3
Реальні доходи населення
110,0
118,0
109,1
119,6
118,9
113,4
Наявність стійкого процесу зростання номінальної середньомісячної заробітної
платні, починаючи з 2002р., підтверджується також щорічним збільшенням
ланцюгових темпів зростання. При цьому реальна заробітна платня і реальні
доходи населення не мають аналогічної стійкої тенденції (рис.2.1), що свідчить
про негативний вплив інфляційних процесів на можливості населення щодо
споживання продуктів харчування, зокрема кондитерської продукції.
Рис.2.1. Динаміка заробітної плати і р
- Київ+380960830922