Ви є тут

Менеджмент якості на підприємствах автомобільного транспорту

Автор: 
Криворучко Оксана Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0507U000609
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СИСТЕМНО-КІБЕРНЕТИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ
ОБ'ЄКТІВ МЕНЕДЖМЕНТУ ЯКОСТІ
2.1. Система об'єктів менеджменту якості на підприємствах автомобільного транспорту

Для здійснення ефективного менеджменту необхідно в першу чергу визначити його об'єкт, тобто ту частину системи менеджменту, що піддається впливам і виконує управлінські команди суб'єкта. Від того, наскільки чітко і повно визначено, чим управляє суб'єкт, що повинно змінитися в результаті його дій, залежить досягнення цілей менеджменту. Склад, структуру і функції керуючої підсистеми визначає об'єкт менеджменту.
У самому загальному випадку об'єктом є процес чи явище, що породжують проблемну ситуацію [122, с. 15]. Це ж повною мірою відноситься і до об'єктів менеджменту, тому що в основі менеджменту лежить, з одного боку - потреба і можливість суб'єкта управляти і, з іншого боку - потреба і можливість об'єкта сприймати управлінські сигнали, тобто існує суперечлива ситуація, яка вимагає вирішення і може бути вирішена. Разом з тим, об'єктом менеджменту можуть бути не тільки процес або явище.
За визначенням Козлової О.В. об'єктом управління виступає "комплекс діяльності людей, виділений із суспільно-економічного середовища як ланка соціально-економічної системи, або у вигляді особливої функції, що вимагає спеціального механізму управління" [123, с. 137]. Отже, згідно з цим визначенням як об'єкт управління розглядається яка-небудь діяльність людей. Однак діяльність є елементом або частиною процесу, тому що під процесом відповідно до стандартних визначень розуміється сукупність взаємозалежних ресурсів і діяльності, що перетворює вхідні елементи у вихідні. Тому об'єктом управління також може виступати і діяльність, як елемент якого-небудь процесу.
В.Д. Могилевський при описі складних систем (яким і може бути об'єкт менеджменту) визначає його як "організовану частину середовища, вичленовану з нього відповідно функціональному призначенню системи" [124, с. 46]. Отже, як об'єкт менеджменту можна розглядати різні види систем (сукупностей структурних елементів), взаємодіючих між собою в напрямку строго визначеної мети. Як такі можуть виступати народне господарство і його організаційно відособлені одиниці (галузь, підприємство, об'єднання); функції виробництва (матеріально-речовинні функції); окремі особи (особистості), групи людей, колективи; праця, її результати тощо. Таким чином, до об'єктів менеджменту можуть бути віднесені процеси, явища, системи чи їхні окремі елементи.
У науковій і навчальній літературі [85, 124 - 126] при формуванні об'єктів менеджменту розглядаються різні підходи до їхнього опису: ієрархія рівнів (ланок) виробництва (по вертикалі і горизонталі) підприємства в залежності від його масштабу, особливостей, умов, факторів [125]; типові представлення складних систем [126]; моделі, що розкривають їхній зміст [19]; встановлення границі між середовищем і системою [124]. При цьому не наводиться визначений порядок - процес виділення об'єкта менеджменту. Крім цього, розрізнене використання існуючих підходів не дозволяє повною мірою описати об'єкт.
В узагальненому вигляді пропонується схема формування об'єктів менеджменту, що представлена на рис. 2.1.
Для виділення конкретного об'єкта менеджменту з зовнішнього стосовно нього середовища потрібно встановити цілі і задачі управління, визначити ознаки, що всебічно характеризують об'єкт, розглянути його структуру і т.ін.
На основі зіставлення потреб суб'єкта й об'єкта в управлінні, а також інформації про об'єкт і можливості суб'єкта формулюється проблема, і встановлюються мета створення і функціонування системи менеджменту. Це здійснюється шляхом декомпозиції проблеми, розкладання її на взаємозалежний комплекс підпроблем, уточнення кожної з них.

Рис. 2.1. Процес формування об'єктів менеджменту
Інформацією про об'єкт можна вважати тільки ті дані, що знімають невизначеність у знаннях про нього з погляду конкретної мети управління. Основними вимогами, що пред'являються до інформації, необхідної для представлення об'єкта, є: достатність для розробки його моделі і визначення функціональних властивостей, мінімальний обсяг.
Виходячи зі сформульованої проблеми, встановлюються цілі управління об'єктом, тобто конкретний його стан чи стан окремих параметрів, до яких прагне суб'єкт. Головною метою менеджменту якості на підприємствах автомобільного транспорту є забезпечення якості транспортних послуг, що задовольняють вимоги споживачів.
Безпосередній опис об'єкта починається з завдання критеріїв, за якими ті чи інші підоб'єкти (елементи) включаються або не включаються в систему. За цими критеріями виконується добір конкретних елементів, тобто визначаються границі системи. Критеріями, за якими можна встановити границі між об'єктом і середовищем, є: по-перше, дія інших, ніж у навколишньому середовищі, законів, що визначають його функціонування [124, с. 48]; по-друге, наявність більш твердих зв'язків усередині самої складної системи (об'єкта), чим зв'язку між системою і середовищем [126, с. 156]; і, по-третє, тип системи (відкрита чи закрита). При побудові закритої системи (яка має тверді фіксовані границі і дії якої незалежні від навколишньої системи) як об'єкти відбираються тільки ті, за якими вирішується поставлена задача. У випадку розробки відкритої системи (яка характеризується досить частою й інтенсивною взаємодією з зовнішнім середовищем) розглядаються два види об'єктів: об'єкти, за якими вирішується задача, і об'єкти, вплив яких необхідно враховувати при її вирішенні. При цьому необхідно прагнути до включення в систему об'єктів мінімальної кількості елементів, що дозволить забезпечити більш ефективне і якісне управління.
До критеріїв, за якими відбираються об'єкти менеджменту якості на підприємствах автомобільного транспорту, автотранспортних підприємствах (АТП), доцільно віднести: розгляд об'єктів у межах організаційних границь підприємства; наявність між ними взаємозв'язку, вираженого за допомогою показників оцінки якос