Ви є тут

Інноваційний розвиток ефективного функціонування підприємств закритого ґрунту: теорія, методологія, практика

Автор: 
Приліпка Олексій Васильович
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0508U000470
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2. Теоретичні та прикладні засади формування підприємств закритого
ґрунту
2.1. Методологічні засади створення підприємств закритого ґрунту
Підприємства закритого ґрунту мають багато технологічних та
організаційно-економічних особливостей, але їхнє створення підпорядковується
загальним теоретико-методологічним закономірностям цього процесу. Зовні він
видається простим. Власник приймає рішення щодо створення такого підприємства і
замовляє відповідним проектним установам розробку проекту. Розроблений проект
втілюється в життя будівельно-монтажними підприємствами також на замовлення
власника і за його кошти. Можуть бути і відхилення від цієї традиційної схеми і
послідовності етапів у випадках, коли нове підприємство організується шляхом
об’єднання (злиття) кількох існуючих підприємств закритого ґрунту або, навпаки,
розукрупнення якогось великого підприємства. Проте у будь-якому з цих випадків
управлінське рішення щодо створення підприємства закритого ґрунту не може бути
суто вольовим, адміністративним. Воно вимагає відповідного обґрунтування
[16-19]. Зміст цього обґрунтування передбачає, насамперед, методологічні
аспекти.
Зауважимо, що в економічній літературі останнім часом (за історичними мірками)
значно ускладнилось тлумачення самого терміну “підприємство”. Вчені пов’язують
це з ім’ям Рональда Х. Коуза, який у 1937 р. опублікував статтю “Природа
фірми”, в якій запропонував розглядати фірму не як конгломерат людей і машин, а
як сукупність взаємовигідних контрактів. Ще раніше А.Маршалл замість поняття
“підприємство” почав використовувати поняття “організація”, яке одночасно можна
застосовувати і до національної економіки загалом. При цьому А.Маршалл
розглядав організацію і як фактор виробництва, що стало підставою для її
неоднозначного тлумачення як аналога терміну “підприємство”. Зокрема,
підприємство можна було розглядати як основу єдності складних економічних
організмів за аналогією з біологічною наукою. Поняття підприємства можна було
поєднувати з поняттям міжгосподарської та внутрішньогосподарської організації
[20].
Інтерпретація Р.Коузом поняття “фірма” як комплексу контрактів дістала визнання
у науковому світі й була продовжена багатьма вченими, починаючи з 60-х років
минулого століття, при пошуку вирішення проблеми збалансування стимулів та
інтересів. Зараз у працях вітчизняних економістів робляться спроби розв’язати з
її допомогою питання регулювання міжгалузевих відносин [21]. Проте, на нашу
думку, немає підстав розглядати різні тлумачення поняття “підприємство” як
альтернативні. Підприємство одночасно виступає як технологічна
(матеріально-речова) і соціально-економічна система. Тому при висвітленні
методологічних засад створення підприємств закритого ґрунту немає потреби
обирати якесь витончене його визначення. Достатньо взяти за основу, що
підприємство є суб’єктом підприємницької діяльності, тобто самостійної,
ініціативної, систематичної, на власний ризик господарської діяльності, що
здійснюється підприємцями з метою досягнення економічних і соціальних
результатів та одержання прибутку (ст. 42 Господарського кодексу України)
[22].
За такої постановки питання першим елементом методологічних засад створення
підприємства закритого ґрунту цілком правомірно назвати розробку його
маркетингової концепції. Термін “маркетинг” для вітчизняної економічної науки є
порівняно новим, що потребує з’ясування його змісту. В його основі лежить
термін “ринок” (англ. market). У найбільш загальному трактуванні маркетинг
означає ринкову діяльність, тобто – збут продукції на ринку. Проте ринок існує
дуже давно, а поняття маркетинг виникло порівняно недавно і за певних
передумов. Основними з них є чотири: виникнення масового виробництва на основі
розвитку науки та впровадження її досягнень у виробництво, коли стало можливим
виробляти все й у будь-яких розмірах, тобто доводити обсяги виробництва до
рівня, який перевищує платоспроможний попит; повне насичення ринку і навіть
перевиробництво; зростання доходів населення, послаблення класового
протистояння і поява соціального партнерства; підвищення культури споживання.
Отже, товарів з’явилось багато, але одночасно урізноманітнились і вимоги
споживача до них, якісно зросли потреби.
За критерієм важливості потреби поділяють на первинні та вищі. До первинних
відносять потреби в найважливіших життєвих умовах: якісному повітрі для
дихання, якісній воді для вгамування спраги, продуктах харчування,
температурному комфорті. Вищі потреби також надзвичайно різноманітні і
проявляються від автомобіля до бажання реалізувати себе в суспільстві як
особистість. Сенс поділу потреб на первинні та вищі зводиться до того, що
людина, яка не задовольнила первинні потреби, про вищі не буде й думати.
Практичним наслідком усіх цих обставин стало те, що виробництво як запорука і
гарант підприємницького успіху поступилось збуту, тобто реалізації продукції
масовому споживачеві на відкритому конкурентному ринку. Це й зумовило появу
маркетингу як системи підприємництва, спрямованої на забезпечення прибутковості
шляхом найповнішого задоволення потреб споживача.
Отже, маркетингова концепція підприємства закритого ґрунту – це концепція його
ефективного функціонування в конкурентних умовах. У процесі її обґрунтування
(розробки) необхідно торкнутися таких основних питань:
* оператором якого ринку чи ринків буде підприємство закритого ґрунту –
внутрішнього чи зовнішнього?
* який товар чи групу товарів підприємство буде пропонувати споживачеві?
* яким групам споживачів підприємство пропонуватиме свої товари?
*