РОЗДІЛ 2. Експериментальне дослідження процесу формування
педагогічної культури майбутнього вчителя.................................................94
2.1. Аналіз рівня сформованості педагогічної культури студентів...94
2.2. Методика та зміст дослідно-експериментальної роботи з
формування педагогічної культури майбутнього вчителя........................115 2.3. Результати експериментального дослідження...........................144
Висновки до другого розділу..............................................................161
Висновки...............................................................................................164
Список використаних джерел.............................................................170
ВСТУП
Оновлення соціально-економічного, науково-технічного, духовного життя держави вимагає підготовки фахівців-професіоналів, які поєднують у собі глибокі фундаментальні фахові і загальнокультурні знання та практичну підготовку. Президент України Л.Кучма, звертаючись до працівників освіти, батьків, студентів та учнів, зазначив: "Необхідність розв'язання глобальних проблем, що постають перед людством на порозі третього тисячоліття, вимагає високого рівня освіти, зростання інтелектуального і духовного потенціалу суспільства... Тому нині набуття знань має не лише особисте, а й загальнодержавне, загальнолюдське значення... Це, в свою чергу, вимагає піднесення ролі й престижу педагога в суспільстві" [132].
У цільовій комплексній програмі "Вчитель" зазначається, що завдяки діяльності педагога реалізується державна політика у створенні інтелектуального, духовного потенціалу нації, розвитку вітчизняної науки, техніки і культури, збереженні та примноженні культурної спадщини, формуванні людини майбутнього.
Основні вимоги до педагогічних кадрів та рівня їх підготовки знайшли відображення в Законах України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", Національній доктрині розвитку освіти України в XXI столітті.
Нові освітньо-виховні ідеали Української держави відображені і в Державній національній програмі "Діти України", Державному стандарті загальної середньої освіти, концепціях виховання підростаючих громадян [116, 117]. Вони спрямовані на формування у молоді соціально значущих якостей та засвоєння надбань вітчизняної та світової культури.
Складність і необхідність впровадження в життя цих ідеалів гостро ставить проблему підготовки нового гуманістично спрямованого покоління педагогічних працівників. Це актуалізує розробку наукової теорії формування особистості вчителя, важливе місце в структурі якої займає педагогічна культура.
Вагомий внесок у дослідження проблеми формування особистості вчителя внесли Ш.О.Амонашвілі, В.П.Безпалько, В.Г.Бутенко, Ф.М.Гоноболін, Е.О.Гришин, С.Б.Єлканов, В.І.Загвязінський, І.А.Зязюн, Л.В.Кондрашова, Н.В.Кузьміна, О.Г.Мороз, Н.Г.Ничкало, В.С.Пікельна, С.О.Сисоєва, В.О.Сластьонін, М.І.Шкіль та ін.
Особливий інтерес для нашого дослідження мають роботи тих авторів, які досліджують теоретичні засади, суть, структуру, процес формування педагогічної культури вчителя (О.В.Барабанщиков, Є.В.Бондаревська, М.М.Букач, О.Б.Гармаш, В.М.Гриньова, Т.В.Іванова, І.Ф.Ісаєв, Л.С.Нечепоренко, В.В.Радул, О.П.Рудницька та ін.).
У той же час, не дивлячись на проведені значні наукові дослідження названої проблеми, все ж таки не розв'язана низка протиріч між:
- потребою у формуванні висококультурного вчителя, здатного транслювати систему загальнолюдських і професійних цінностей у динамічній соціокультурній сфері та порівняно низьким рівнем педагогічної культури випускників вищих навчальних закладів;
- цілісним характером педагогічного процесу та фрагментарним відображенням його в змісті педагогічної освіти;
- збільшенням об'єму інформації в змісті педагогічної освіти та обмеженим часом на його засвоєння;
- репродуктивним характером підготовки майбутнього вчителя та творчим способом вирішення завдань безпосередньо в професійній діяльності, що має прояв у невмінні студентів приймати самостійні рішення, творчо мислити.
Недостатнє вивчення вказаних протиріч у педагогічній науці дозволяє нам констатувати необхідність їх урахування в діяльності вищої педагогічної школи.
Для того, щоб керувати формуванням педагогічної культури майбутнього вчителя, необхідно вивчити основні чинники цього процесу. Практика та дослідження свідчать, що найбільш вагомим серед них є раціональна організація навчального процесу. Вона прямо пов'язана з проблемою формування педагогічної культури студентів педагогічних навчальних закладів. Це стосується не тільки змісту навчання, але, насамперед, удосконалення його методики. Для вищого педагогічного навчального закладу методи навчання - це не тільки шляхи і способи передавання інформації, але й засоби виховання професійно важливих якостей особистості майбутнього вчителя.
Актуальність, науково-практична значущість, врахування недостатньої теоретичної та практичної розробки обраної проблеми зумовили вибір теми дослідження "Формування педагогічної культури майбутнього вчителя у процесі навчання".
Дослідження проводилося відповідно до державної програми науково-дослідних робіт у галузі формування особистості вчителя та договору Криворізького державного педагогічного університету з Міністерством освіти і науки України за темою "Формування творчої особистості майбутнього вчителя" ( № 2 --96). Тема дисертаційного дослідження затверджена координаційною радою з наукових досліджень АПН України
(протокол № 4 від 23.05.2000р.).
Об'єкт дослідження - процес формування педагогічної культури майбутнього вчителя.
Предмет дослідження - дидактичні умови формування педагогічної культури майбутнього вчителя.
Мета дослідження - теоретично-експериментальне обгрунтування дидактичних умов формування педагогічної культури майбутніх учителів у процесі навчання.
Гіпотеза дослідження грунтується на припущенні про те,