РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ, ЯКІ ЗАБЕЗПЕЧУЮТЬ РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ З РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО СТИЛЮ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА
2.1. Вивчення і аналіз стану проблеми у шкільній практиці
Відповідно до теоретичних положень, викладених у першому розділі дисертаційного дослідження, ми мали на меті виявити та експериментально перевірити можливості і педагогічні умови організації методичної роботи, покликані стимулювати динаміку рівня творчого стилю діяльності педагога. Реалізація цієї мети пов'язана із розв'язанням низки завдань:
* вивчити можливості методичної роботи у розвиткові творчого стилю діяльності педагога;
* розробити дослідно-експериментальну програму методичного навчання з розвитку творчого потенціалу;
* визначити та експериментально перевірити сукупність педагогічних умов, що забезпечують високу результативність методичної роботи з розвитку творчого стилю діяльності педагога.
Мета і завдання зумовили необхідність застосування різноманітних методів дослідження, в системі яких важливе місце зайняв експеримент, перший етап якого - діагностико-констатуючий, другий - формуючий.
Розвиток творчого стилю, що виступає характеристикою професіоналізму вчителя, передбачає визначення вихідного рівня його вияву; визначення залежності між ефективною методичною роботою та рівнем розвитку творчого стилю діяльності педагога.
Констатуючий експеримент проводився на базі середніх загальноосвітніх шкіл Дніпропетровської області. З метою вивчення рівня розвитку творчого
стилю діяльності педагога ми діагностували вияв різних показників цього складного особистісного утворення. За основу були взяті такі показники:
* неординарність мислення;
* вміння вчителя оптимально використовувати свої педагогічні здібності та особистісні якості для вирішення професійно-педагогічних завдань;
* наявність у нього потреби систематичної роботи над собою;
* у досвіді інших виділяти нові ідеї, керівництво якими забезпечує професійне зростання;
* прогнозувати і здійснювати творчий підхід до майбутньої роботи;
* виходити за межі традиційної системи знань, умінь;
* уникати педагогічного консерватизму і догматизму, долати стереотипи у роботі;
* методична компетентність.
Л.В. Кондрашова характеризує творчий стиль діяльності двома ознаками [93]:
* нестереотипністю сприйняття вчителем зовнішнього впливу й обставин;
* потягом оптимізувати, перетворювати цей вплив оригінальними способами та нестандартним вирішенням навчально-виховних задач.
У констатуючому експерименті взяло участь 964 педагога загальноосвітніх середніх шкіл Дніпропетровської області.
З метою встановлення рівня сформованості творчого стилю діяльності педагогів ми використали такі методи:
* відвідування уроків;
* перевірка конспектів уроків учителів;
* бесіда та інтерв'ювання;
* спостереження за діяльністю вчителів у методичній роботі школи.
Відвідуючи уроки, ми звернули увагу на прояв кожного компоненту творчого стилю діяльності педагога протягом усіх етапів уроку: як вчитель знайомить з новим матеріалом, чи вчитель вийшов за межі традиційної системи
під час опитування учнів, чи вніс нову ідею тощо.
Для зручності фіксації та унаочнення результатів була розроблена картка-характеристика вчителя, яка відображала основні показники вияву творчого стилю діяльності вчителя. В картці-характеристиці оцінювався у балах ступінь прояву тієї чи іншої якості, що виступає показником творчого стилю діяльності педагога: 3 бали - показник виражений яскраво; 2 бали - достатньо; 1 бал - виражений слабко. Зібрані дані укладалися у зведені таблиці, в яких якісні характеристики співвідносилися з кількісними з метою одержання загальної картини досліджуваного явища (див. табл.2.1, 2.2.). З урахуванням результатів, наведених у таблицях, визначався середній бал виразності всіх показників, що характеризують творчий стиль діяльності педагога, на основі середнього бала визначався рівень сформованості цього складного особистісного утворення.
Границі рівнів розподілялися в межах: від 1 до 1,9 балів - низький; від 2 до 2,5 - достатній; від 2,6 до 3 - високий.
Для прикладу беремо одну контрольну школу (ЗСШ№13) та експериментальну (ЗСШ№5).
З табл.2.1. видно, що в контрольній школі (ЗСШ№13) до високого рівня творчого стилю діяльності педагога віднесено 20%, до достатнього - 26%, до низького - 54%. В експериментальній школі (ЗСШ№5) відповідно: високий рівень склав - 12%, середній - 22%, низький - 66% (див.табл.2.2.).
Аналіз отриманих даних дозволяє говорити про переважання низького рівня творчого стилю діяльності педагогів у експериментальній школі, що зумовлюється низьким виявом таких показників, як: креативне мислення; творча уява; здатність до перетворень; здатність ризикнути; вміння сформулювати припущення. Найбільш високим рівнем характеризуються такі показники, як широта кругозору, комунікативність.
Узагальнені результати прояву показників творчого стилю діяльності педагога ми звели у діаграму (рис.2.1).
З рис.2.1 видно, що в учителів за всіма компонентами творчого стилю
Таблиця 2.1
Картка-характеристика
показників творчого стилю діяльності педагога
Шифр вчителів ЗСШ№5 (експериментальна школа)
Творча уяваКреатив
ність мисленняВміння взяти ініціативуШирота кругозоруКомунікативністьГнучкість мислен
няЗдатність до перетво
реньЗдатність побудувати припущенняЗдатність ризикну
тиЗагаль
ний балСередній балРівні1121221111121.33Н.2111231111121.33Н.3323323333252.77В.4211111211111.22Н.511111111191Н.6333333232252.77В7323332333252.77В.8111121111111.22Н.9221122112141.55Н.10132211112141.55Н.11312213211161.77Н.12111211121111.22Н.13121111211111.22Н.14122211221141.55Н.15232323232222.44Д.16222132222182Д.17233323332242.66В.18121231231161.77Н.1
- Київ+380960830922