РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ
ПЕДАГОГІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТІВ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ НАРОДНИХ ТРАДИЦІЙ
2.1. Інноваційні технології фізичного виховання студентів із застосуванням
народних традицій у процесі обов’язкових занять
Розробці інноваційних технологій фізичного виховання студентів педагогічних
університетів із застосуванням народних традицій передував етап моделювання, що
був дієвим засобом перевірки доцільності впровадження інноваційних технологій у
роботу вищих педагогічних навчальних закладів. Під час моделювання
враховувалися історична спадщина українського народу щодо фізичного виховання
молоді, тенденції розвитку педагогічної науки, сучасні досягнення в галузі
фізичної культури, стан підготовленості студентів з предмета „Фізичне
виховання” та результати констатувального етапу експерименту. Схематично
взаємозв’язок компонентів педагогічної моделі впровадження інноваційних
технологій фізичного виховання студентів із застосуванням народних традицій
зображено на рис.2.1.
У педагогічній моделі по вертикалі розкриті зв’язки між визначеними
компонентами, критеріями та показниками, які дають змогу зафіксувати основні
вимоги до педагогічного процесу впровадження інноваційних технологій фізичного
виховання студентів із застосуванням народних традицій. Педагогічна модель
побудована на принципах народної педагогіки виховання особистості, що є
визначальними щодо розроблених технологій фізичного виховання. Основою
розроблених інноваційних технологій фізичного виховання студентів педагогічних
університетів була система козацьких єдиноборств. Завдяки аналізу спортивної
підготовки із сучасних видів єдиноборств та історичної спадщини українського
народу щодо козацьких єдиноборств була відтворена самобутня система фізичної
підготовки, елементи якої застосовувалися на заняттях з фізичного виховання зі
студентами педагогічних університетів. Це дозволило впровадити у
навчально-виховний процес науково обґрунтовані та найсучасніші методики
фізичної підготовки, відображені на рисунку 2.1 у елементах інноваційних
технологій фізичного виховання студентів і змісті педагогічних умов.
Отже, ефективність інноваційних технологій фізичного виховання студентів
забезпечувалася також дотриманням визначених педагогічних умов у
навчально-виховному процесі. Педагогічні умови застосування засобів фізичного
виховання, які пропонувалися студентам у процесі обов’язкових, секційних та
самостійних занять, перевірялися на відповідність до таких же з козацької
системи підготовки. Це гарантувало високу ефективність педагогічного процесу, а
отже й ефективність впровадження інноваційних технологій фізичного виховання
студентів. Педагогічні умови щодо систематичного залучення студентів до занять
козацькими єдиноборствами та застосування змагальної діяльності з єдиноборств у
фізичному вихованні змінили ставлення студентів до предмета „Фізичне виховання”
у педагогічних університетах, забезпечили гармонійний фізичний розвиток,
сприяли загартуванню волі. Врахування морально-духовних засад козацької
педагогіки, застосування особистісно зорієнтованих методів виховання на
заняттях із єдиноборств сприяли покращенню фізичної підготовленості та рухової
активності студентів у процесі обов’язкових, секційних та самостійних занять.
Народні традиції у фізичному вихованні студентів виявлялися безпосередньо у
змісті запропонованої діяльності. Діяльність студентів включала рухову
активність та процес здобуття знань з предмета „Фізичне виховання”. Зміст
рухової активності відповідав уявленням наших предків щодо гармонії
особистісного розвитку молоді. Студенти за розробленими технологіями фізичного
виховання застосовували психофізичні, дихальні вправи, елементи козацьких
єдиноборств та інші засоби. Спорідненість цих вправ із засобами козацької
системи єдиноборств сприяла підвищенню ефективності фізичного виховання
студентів. Знання з предмета допомагали правильно використовувати весь арсенал
фізичних вправ, природних сил та гігієнічних факторів відповідно до козацької
системи гартування.
Педагогічна модель впровадження інноваційних технологій фізичного виховання
студентів із застосуванням народних традицій базувалася на ідеї відродження
козацької системи фізичної підготовки, яка передбачала впровадження спортивних
технологій на заняттях з фізичного виховання шляхом їх адаптації до умов вищих
навчальних закладів. Завдяки теоретичному аналізу наукових праць з теми
дослідження було визначено, що для нинішніх студентів козацька система
підготовки на основі єдиноборств є найбільш прийнятною, тому що може
здійснювати ефективний вплив на формування гармонійно розвиненої особистості та
зміцнення здоров’я. Ця програма реалізувалася на обов’язкових, секційних та
самостійних заняттях, які проводилися в університетах та за місцем проживання
студентів під контролем викладачів фізичного виховання та експериментатора.
Застосування у розроблених інноваційних технологіях фізичного виховання
студентів на народних традиціях таких форм роботи, як заняття з фізичного
виховання, змагання, ігри з елементами єдиноборств, заняття психофізичним
тренуванням, атлетична гімнастика, самостійні заняття загартуванням й
дихальними вправами, заняття з козацьких єдиноборств сприяло підвищенню
ефективності навчально-виховного процесу у вищих педагогічних навчальних
закладах. Основними методами в цьому процесі були: пояснення, розповідь,
бесіда, вказівка, диспут, демонстрація, паралельна педагогічна дія, заохочення,
крити