РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ АДАПТАЦІЇ СТАРШИХ
ПІДЛІТКІВ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ САНАТОРНИХ ШКОЛАХ-ІНТЕРНАТАХ
2.1. Організація експериментальної роботи.
Експериментальна робота була здійснена для доведення висунутих у процесі
дослідження та сформульованих у гіпотезі припущень і мала на меті практичну
реалізацію та перевірку соціально-педагогічних умов, які забезпечують адаптацію
старших підлітків у ЗСШІ. Для здійснення експерименту було розроблено
технологічне забезпечення реалізації сукупності соціально-педагогічних умов
адаптації старших підлітків у загальноосвітніх санаторних школах-інтернатах, що
ґрунтувалося на розумінні адаптації як процесу взаємодії старших підлітків із
середовищем (див. п. 1.2.), яка відбувається на індивідуальному, особистісному
рівнях і на рівні соціуму.
Експериментальне дослідження, яке тривало 7 років (2001-2007 рр.), складалося з
констатувального, формувального та контрольного експериментів та проводилося в
таких навчальних закладах Харківської області та Автономної Республіки Крим: у
Харківській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті І-ІІІ ступенів № 9 для
дітей із захворюванням серцево-судинної системи (МППП – 38 осіб, учнів – 11
осіб, їхніх батьків – 11 осіб); у Харківській загальноосвітній санаторній
школі-інтернаті І-ІІ ступенів № 11 для дітей із психоневрологічними
захворюваннями (МППП – 42 особи, учнів – 12 осіб, їхніх батьків – 12 осіб); в
Харківській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті І-ІІІ ступенів для
дітей, хворих на цукровий діабет (МППП – 55 осіб, учнів – 8 осіб, їхніх батьків
– 8 осіб); у Харківській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті І-ІІ
ступенів № 13 для дітей, хворих на сколіоз (МППП – 46 осіб, учнів – 14 осіб,
їхніх батьків – 14 осіб); у Лівадійській республіканській загальноосвітній
санаторній школі-інтернаті І-ІІІ ступенів для дітей із хронічними
неспецифічними захворюваннями органів дихання (МППП – 47 осіб, учнів – 10 осіб,
їхніх батьків – 10 осіб).
У констатувальному експерименті, що проводився з метою всебічного вивчення
проблеми адаптації старших підлітків у загальноосвітніх санаторних
школах-інтернатах, визначення експериментальних та контрольного інтернатних
закладів, дослідження їхнього стану щодо реалізації визначених нами умов, взяли
участь 55 учнів та 55 їхніх батьків, а також 365 представників МППП (228 осіб
із перелічених вище закладів та 137 – додатково опитаних співробітників інших
інтернатів Харківської області та Автономної Республіки Крим).
Було визначено такі завдання констатувального дослідження:
вивчити якісний і кількісний склад МППП та вихованців, стан
матеріально-технічної і навчальної бази досліджуваних закладів;
проаналізувати існуючий досвід організації адаптації вихованців ЗСШІ;
встановити ступінь підготовки МППП до організації адаптаційного процесу згідно
з визначеними умовами;
виявити труднощі та недоліки адаптації старших підлітків до ЗСШІ, визначити їх
причини;
розподілити досліджувані заклади на контрольні та експериментальні відповідно
до визначених умов;
визначити первинний рівень адаптованості старших підлітків у досліджуваних
закладах;
розробити програму формувального експерименту.
Для вирішення накреслених вище завдань застосовувалися такі види аналізу:
комплексний – вичленування й моніторинг розвитку старших підлітків у ЗСШІ;
рівневий – градуйоване відстежування сформованості у підлітків кожного з
критеріїв адаптованості; порівняльний – виявлення і зіставлення рівнів розвитку
досліджуваного процесу в умовах констатувального та формувального
експериментів. Використовувалися такі методи: анкетування та самоаналіз МППП
для вивчення існуючого досвіду організації адаптації старших підлітків та
встановлення ступеня підготовки працівників ЗСШІ до такої організації;
анкетування, спостереження, опитування старших підлітків, їхніх батьків та
метод узагальнення незалежних характеристик для виявлення утруднень та
недоліків адаптації вихованців у ЗСШІ; аналіз документації досліджуваних
закладів для вивчення кількісного та якісного складу МППП і учнівського
контингенту, стану матеріально-технічної і навчально-виховної бази ЗСШІ;
тестування старших підлітків і математичні методи дослідження для встановлення
первинного рівня їхньої адаптованості.
Для уникнення суб’єктивізму в процесі вивчення особливостей та умов адаптації
старших підлітків в інтернатних закладах в ході констатувального дослідження
були задіяні незалежні експерти таких установ: Центру практичної психології і
соціальної роботи Харківського обласного науково-методичного інституту
безперервної освіти (психологи – 2 особи, соціальний педагог – 1 особа);
інтернатного відділу Головного управління освіти і науки в Харківській області
при Харківській обласній державній адміністрації (завідуючий відділом
інтернатних установ Головного управління освіти і науки Харківської обласної
державної адміністрації – 1 особа); управління освіти і науки Автономної
Республіки Крим (начальник відділу соціального захисту і виховання – 1 особа);
кафедри соціальної педагогіки Харківського національного педагогічного
університету імені Г.С. Сковороди (доценти – 3 особи); Харківського
гуманітарно-педагогічного інституту (керівник відділом педагогічної практики з
соціальної педагогіки – 1 особа). У дослідженні також брали участь експертні
групи, які складалися з адміністрації (20 осіб), вчителів-методистів (5 осіб),
вихователів-методистів (5 осіб), психологів вищої категорії (3 особи), лікарів
(3 особи) досліджуваних санаторних шкіл-інтернатів.
На основі аналізу наукової літе
- Киев+380960830922