зміст процесу реалізації. Це веде до необхідності удосконалювання форм реалізації продукції, що якнайкраще відбивають суть змін у їхньому змісті. Нові ефективні форми реалізації зерна повинні повною мірою розкрити потенціал механізму ринкових відносин, налагодити виробничо-економічні зв'язки споживача з виробником таким чином, щоб сам ринок, умови реалізації підказували виробникам, яку продукцію якої якості треба випускати. Виробник, отримуючи товари на ринок продовольства, реалізує їх насамперед як вартість. Це для нього - найважливіша задача. Але для покупців його товарів найбільш важлива наявність у них споживчої вартості, ступінь їхньої корисності. Тому, здобуваючи товари на ринку, покупець насамперед визначає, наскільки якісні ці продукти, наскільки вони йому необхідні і скільки грошей він може за них віддати, щоб придбати. Реалізація товарів, обмін їх на гроші показує, чи задовольняють ці продукти потреби, а кількість грошей, витрачених покупцем, підтверджує - високі чи низькі споживчі властивості. Тим самим, у результаті реалізації продукції на ринку, напрямок руху товарів і грошей указує на те, які продукти треба робити, якої якості й у якій кількості. У підсумку ринок сам підказує, які форми реалізації варто вибирати виробникам продукції.
Важливе значення зернової галузі та зернового ринку для будь-якого суспільства обумовило той факт, що пов'язані з їх розвитком проблеми постійно залишаються предметом глибоких наукових досліджень, та удосконалення відносин між партнерами на ринках продукції АПК, зокрема на ринку зерна, постійно привертають увагу багатьох економістів-аграрників. У числі їх С.С.Бакай, В.Р.Боєв, П.П.Борщевський, М.С.Бузулуков, І.І.Лукінов, М.Г.Лобас, З.П.Ніколаєва, Б.Й.Пасхавер, П.Т.Саблук, О.О.Сторожук, Л.М.Худолій, О.М.Шпичак та інші.
При всій важливості проведених досліджень окремі аспекти проблеми не знайшли достатнього опрацювання. Так, потребує розробки система збуту зерна, яка успішно діє лише за умови певного та узгодженого функціонування її складових. Потребують визначення стримуючі фактори розвитку конкурентного середовища на товарних ринках сільгосппродукції в сучасних умовах. Залишаються не дослідженими чинники формування конкурентного середовища на ринках сільгосппродукції, що диктує необхідність поглибленого вивчення явища з метою удосконалення механізму економічних відносин на ринку зерна. Цим пояснюється вибір теми дисертації, структура наукових досліджень та план їх виконання.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження відповідає науковій темі Таврійського державного агротехнологічного університету, кафедри "Організація виробництва та агробізнес": "Організація виробництва та підприємництва в АПК регіонів" (№ держ. реєстр. U), термін дії .р. - .р. Роль автора полягає у розробці напрямів удосконалення економічного механізму збуту зерна аграрними підприємствами.
Мета й завдання дослідження. Метою дисертаційного дослідження є вивчення процесів збуту зерна аграрними підприємствами, розкриття позитивних сторін та причин допущених недоліків, розробка обґрунтованих пропозицій щодо удосконалення економічного механізму збуту зерна аграрними підприємствами.
Для досягнення мети в дисертаційній роботі були поставлені й вирішені такі завдання:
- аналіз і систематизація теоретичних поглядів на ринок зерна і визначення їхньої ролі в аграрному секторі економіки;
- уточнення економічної сутності основних форм реалізації зерна аграрними підприємствами;
- розвинення теоретичних засад ринкового механізму у формуванні нових форм реалізації зерна аграрними підприємствами;
- розвинення методичних положень щодо пріоритетних заходів держави по створенню конкурентного середовища на товарних ринках сільгосппродукції;
- визначення сучасного стану збуту зерна аграрними підприємствами;
- аналіз механізму державного регулювання збуту зерна;
- визначення особливостей економічного механізму організації збуту зерна аграрними підприємствами;
- запропоновано новий методичний підхід в керуванні виробничою і збутовою діяльністю в умовах ринку;
- розроблено заходи щодо підвищення стійкості зернового ринку регіону за допомогою посилення ролі держави;
- удосконалення системи організації сільськогосподарського консультування зерновиробників.
Об'єктом дослідження є процес регулювання збуту зерна аграрними підприємствами на загальнодержавному та регіональному рівнях, економічні відносини між суб'єктами ринку в процесі купівлі-продажу зерна, їх складові.
Предметом дослідження є комплекс економічних відносин між суб'єктами ринку в процесі купівлі-продажу зерна за умов трансформації діючої системи реалізації зерна до ринкових відносин та функції держави в формуванні економічних важелів регулювання ринку зерна відповідно до об'єктивних умов досліджуваної галузі.
Методи дослідження. Методологічною основою проведеного дослідження є узагальнення наукових поглядів щодо сутності проблеми, розгляд її в історико-економічному аспекті, узагальнення досвіду й можливостей його застосування на практиці.
У процесі дослідження використовувалися такі методи: абстрактно-логічний (теоретичні узагальнення та формування висновків); статистико-економічний (дослідження й аналіз економічного механізму збуту зерна аграрними підприємствами); розрахунковий, порівняльний і графічний (аналіз впливу зовнішніх чинників на ефективність дії економічного механізму збуту зерна); розрахунково-конструктивний та експериментальний (розробка шляхів підвищення ефективності економічного механізму збуту зерна аграрними підприємствами) тощо.
Інформаційною основою дослідження стали законодавчі і нормативні акти Уряду та Верховної Ради, матеріали Держкомстату України, Головного управління статистики Запорізької області, матеріали річних звітів районних управлінь АПК області, річні звіти базових сільськогосподарських підприємств, інформаційні ресурси світової комп'ютерної інформаційної мережі Internet, власні наукові дослідження по проблематиці дисертації, що надруковані у відкритій пресі.
Наукова новизна одержаних результатів. Найбільш вагомі наукові результати, що характеризують новизну дослідження, полягають у такому:
вперше:
- запропоновано новий методичний підхід до керування виробничою і збутової діяльності сільськогосподарських підприємств - виробників зерна, складовими якого є пріоритет економічних методів, високий рівень виробничої самостійності, повна економічна відповідальність підприємств, дотримання економічних інтересів працівників, забезпечення доходу, достатнього для розширеного відтворення;
удосконалено:
- методичні підходи до оцінки механізму утворення ціни на зерно через взаємозв'язок витратного і ринкового методів на основі достовірної інформації про витрати аграрних підприємств та сумарного прибутку від реалізації визначеного обсягу продукції за сформованими на ринку цінами;
- методичні підходи щодо організації консультування зерновиробників країни через формування двохланкової системи із зональних сільських консультаційних центрів, для забезпечення безпосередньої роботи з клієнтом по кожному виду діяльності;
набули подальшого розвитку:
- теоретичні засади збуту зерна аграрними підприємствами у напрямі розробки нових форм реалізації, що здатні оздоровити виробничо-економічні зв'язки сільськогосподарського підприємства з переробними підприємствами;
- методичні підходи до оцінки діючого механізму збуту зерна аграрними підприємствами на ринку в напрямі визначення ступеня його невідповідності правилам ціноутворення в умовах цивілізованих економічних відносин;
- методичні положення щодо пріоритетних заходів держави по створенню конкурентного середовища на товарних ринках сільгосппродукції через удосконалення нормативно-правової бази розвитку конкуренції, підтримку нових форм господарювання, малого підприємництва, розвиток ринкової інфраструктури, усунення численних адміністративних, економічних і технічних бар'єрів входу на ринок потенційних конкурентів, забезпечення безпеки і захисту товаровиробників від кримінальних структур, державне регулювання цін на товарних ринках з високою конкуренцією.
Практичне значення одержаних результатів. Опрацьовані науково-методичні підходи щодо оцінки загальнодержавного та регіональних ринків зерна, ринкової ситуації, ціноутворення та організації сільськогосподарського консультування зерновиробників країни можуть бути корисними в діяльності центральних управлінських структур.
Науково-методичні розробки автора та рекомендації щодо удосконалення економічного механізму збуту зерна аграрними підприємствами використані Мелітопольською районною державною адміністрацією при реалізації Програми стабілізації та розвитку агропромислового комплексу Мелітопольського району на період до року (довідка № - від ), підприємством ЗАТ "Василівка - Агро" (довідка № від р.) та ПП "Агрофірма Семенівка" (довідка № від р.).
Теоретичні розробки дисертаційної роботи використовуються в навчальному процесі Таврійського державного агротехнологічного університету при викладанні таких дисциплін: "Аналіз господарської діяльності", "Маркетинг", "Стратегічний аналіз" (довідка № від р.).
Особистий внесок здобувача. Основні положення і висновки дисертаційного дослідження розроблені автором самостійно й опубліковані в одноосібних наукових працях.
Апробація результатів дисертації. Основні наукові положення дисертаційного дослідження доповідалися на таких науково-практичних конференціях: "Особливості соціально-економічного розвитку України та регіонів" (м. Запоріжжя, - жовтня ), "Проблеми розвитку фінансової системи України в умовах євроінтеграції" (м. Львів, - жовтня ), "Стратегія регіонального розвитку: формування та механізми реалізації" (м. Одеса, жовтня ), "Актуальні проблеми інноваційно-інвестиційного розвитку економіки України" (м. Харків, листопада ), "Стратегии развития Украины в глобальной среде" (м. Сімферополь, - жовтня ), "Актуальні проблеми економіки " (м. Київ, ), "Європейські орієнтири муніципального управління" (м. Київ, ), "Соціально-економічна політика та розвиток регіонів в умовах переходу до постіндустріального суспільства" (м. Дніпропетровськ, березня ), "Проблеми економіки підприємств в умовах сталого розвитку" (м. Київ, ), "Стратегія забезпечення сталого розвитку України" (м. Київ, ).
Публікації. За темою дисертації опубліковано наукових праць загальним обсягом , обл.-вид. арк., з них - у наукових фахових виданнях.
Структура та обсяг роботи. Дисертація викладена на сторінках комп'ютерного тексту, складається із вступу, трьох
розділів та висновків. Містить таблиць, що займають сторінок, і рисунків, що займають сторінок. Список
- Киев+380960830922