РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ТЕХНОЛОГІЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО РОБОТИ З СІМ'ЄЮ УЧНЯ. 109
2.1. Загальна методика організації та проведення експерименту. 109
2.2. Забезпечення готовності студентів до роботи з сім'єю учня 115
2.2.1. Формування позитивної мотивації до роботи з сім'єю 115
2.2.2. Організація гностичної діяльності студентів 123
2.2.3.Оволодіння студентами професійними вміннями роботи з сім'єю учня 139
2.3. Аналіз результатів експериментальної роботи 148
ВИСНОВКИ ДО 2 РОЗДІЛУ 159
ВИСНОВКИ 162
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 165
ДОДАТКИ 192
ВСТУП
В умовах становлення системи національних цінностей незалежної України особливого значення набуває сім'я як найкраще природне середовище для людини, для виховання, захисту і розвитку дітей, важливий фактор їх соціалізації. На сьогодні сім'я як соціальний інститут переживає гостру кризу, причинами якої є зовнішні протиріччя (між суспільством і сім'єю), а також внутрішньосімейні суперечності, які призводять до збільшення кількості неблагополучних сімей, розлучень, що не сприяє успішному вихованню і розвитку дітей у сім'ї, реалізації ними своїх прав, задоволення потреб. Саме тому держава здійснює кроки щодо підтримки та захисту школи і сім'ї як соціальних інститутів, які відповідають за виховання, навчання і розвиток дітей (програми "Українська родина", "Соціальна підтримка сім'ї"). Усе це вимагає перегляду змісту, форм, методів підготовки фахівців до роботи з сім'єю в нових умовах, методичного забезпечення цього процесу в навчальних закладах. Аналіз теоретичних джерел свідчить про те, що в сучасній педагогічній теорії розглянуті питання: загальної підготовки студентів до професійно-педагогічної діяльності (О.О.Абдулліна, Л.П.Вовк, В.М.Гриньова, М.Б.Євтух, І.А.Зязюн, Н.В.Кузьміна, Л.В.Кондрашова, О.Г.Мороз, Н.О.Половникова, В.А.Семиченко, В.О.Сластьонін, Г.В.Троцко, В.П.Шпак, О.І.Щербаков та ін.); підготовки соціальних педагогів до роботи з молоддю та членами їх сімей (А.Й.Капська, І.В.Козубовська, Л.Г.Коваль, Н.М.Комарова, Л.М.Міщик, Н.М.Стрельнікова); окремих аспектів роботи педагога з батьками (Ю.П.Азаров, П.П.Блонський, І.В.Гребенніков, П.Ф.Лесгафт, А.С.Макаренко, Г.К.Селевко, В.О.Сухомлинський, О.В.Сухомлинська, К.Д.Ушинський, С.Т.Шацький); української родинної педагогіки (М.Г.Стельмахович, П.М.Щербань, В.Г.Постовий, В.І.Костів); взаємодії сім'ї та школи (Л.П.Бойко, Л.С.Бондар, І.В.Власенко, Ю.О.Грицай, О.М.Докукіна, Я.І.Журецький, А.П.Кліш, Т.В.Кравченко, В.Д.Масний, І.О.Печернікова, Н.В.Старченко, О.Я.Сичова, О.М.Урбанська, В.М.Шинкаренко та ін.); підготовки вчителя до роботи з різними типами сімей (Т.Ю.Гущина, Н.А.Усманова, Р.К.Серьожнікова, О.М.Семеног, І.М.Трубавіна, Т.І.Шульга та ін.). Але в сучасних умовах розвитку суспільства, розбудови національної школи на демократичних засадах маловивченою є проблема підготовки майбутніх учителів до роботи з батьками учнів як рівноправними учасниками педагогічного процесу, врахування вчителем у цій роботі особливостей сім'ї як соціального інституту. Недостатність вивчення змісту, технологій такої підготовки, визначальних аспектів проблеми зумовили вибір теми дослідження - "Професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів до роботи з сім'єю учня".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема дисертаційного дослідження є складовою комплексної програми науково-дослідної роботи кафедри педагогіки початкового навчання і дошкільного виховання Харківського державного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди, що виконується за проблемою "Особистісно-орієнтована технологія підготовки вчителя" (№1-7/1-1).
Об'єкт дослідження - професійно-педагогічна підготовка студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Предмет дослідження - професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів до роботи з сім'єю учня.
Мета дослідження - науково обґрунтувати зміст професійно-педагогічної підготовки студентів до роботи з сім'єю учня, розробити та експериментально перевірити технологію її реалізації.
Концептуальна ідея проведеного дослідження полягає в тому, що професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів до роботи з сім'єю учня розглядається як підсистема професійної підготовки вчителя і як цілісний процес, який включає формування позитивної мотивації, оволодіння професійними знаннями і вміннями роботи з сім'єю, що забезпечується особистісно-орієнтованою технологією підготовки.
Гіпотеза дослідження ґрунтується на припущенні, що ефективність професійно-педагогічної підготовки вчителя до роботи з сім'єю учня забезпечується особистісно-орієнтованою технологією реалізації основних компонентів змісту підготовки (мотиваційного, гностичного, процесуально-діяльнісного), яка передбачає вивчення рівня готовності студентів до роботи з сім'єю учня, стимулювання до самодіагностики і самооцінки, створення умов для диференціації та індивідуалізації підготовки, організацію варіативного навчання, забезпечення самооцінки професійно важливих характеристик майбутнього спеціаліста.
Завдання дослідження:
1. Проаналізувати сучасний стан проблеми в педагогічній науці і практиці роботи вчителя з сім'єю учня для визначення напрямків удосконалення підготовки вчителя до такої роботи.
2. Науково обґрунтувати компоненти змісту професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів до роботи з сім'єю учня.
3. Розробити та експериментально перевірити особистісно-орієнтовану технологію реалізації основних компонентів змісту підготовки майбутніх учителів до роботи з сім'єю учня.
4. Розробити науково-методичні рекомендації для підготовки студентів до роботи з сім'єю учня.
Методологічну основу дослідження становлять: філософські положення про діалектичний взаємозв'язок теорії та практики, про роль діяльності в розвитку особистості; концепції системного й аксіологічного розуміння педагогічної дійсності та особистісно-орієнтованої освіти.
Теоретичну основу дослідження становлять: теорія активності особистості, як