Ви є тут

Організаційні форми надання вищими навчальними закладами додаткових освітніх послуг обдарованим студентам

Автор: 
Рудик Ярослав Михайлович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003827
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ТА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ
МОДЕЛІ НАДАННЯ ДОДАТКОВИХ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ ОБДАРОВАНИМ СТУДЕНТАМ 98
2.1. Змістове представлення організаційної моделі надання додаткових освітніх
послуг обдарованій студентській молоді 98
2.2. Форми реалізації змістового компонента організаційної моделі надання
додаткових освітніх послуг обдарованим студентам 114
2.3. Експериментальна перевірка організаційної моделі надання додаткових
освітніх послуг обдарованим студентам 133
Висновки до розділу 2 164
ВИСНОВКИ 166
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 169
ДОДАТКИ 184
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ
ВНЗ – вищий навчальний заклад
ІКЦ – інформаційно-консультаційний центр
НАТІ – Ніжинський агротехнічний інститут
НАУ – Національний аграрний університет
НПП – науково-педагогічний працівник
ПК – персональний комп’ютер
ВСТУП
Актуальність дослідження. Проблема ефективного навчання обдарованої
студентської молоді у вищих навчальних закладах з’явилася з появою перших
університетів (ХІІ ст.) і залишається актуальною і нерозв’язаною на сьогодні.
На початок ХХІ століття спостерігається така ситуація: обдаровані студенти
навчаються в тих же умовах і за тими ж навчальними програмами, що і пересічні
студенти. Лише де-не-де спостерігаються спроби диференціювати
навчально-виховний процес відповідно до інтелектуальних здібностей контингенту
студентів.
Причин, що спричинили таку ситуацію у вищих навчальних закладах України, є дві.
По-перше, недостатнє теоретичне дослідження ряду складових проблеми
диференційованого навчання обдарованих студентів. Прикладом таких складових є:
розробка та стандартизація методик діагностики та відбору потенційно
обдарованих студентів для навчання у ВНЗ; розробка нетрадиційного
навчально-методичного забезпечення для навчання обдарованих студентів (зокрема,
на електронних носіях); дослідження організаційних форм надання вищими
навчальними закладами додаткових освітніх послуг обдарованим студентам тощо.
Другою причиною є відсутність зв’язку між теоретичними дослідженнями і
подальшим впровадженням їх результатів у навчально-виховний процес. У
бібліотечних фондах України лише за останні 20-30 років зосередились десятки
наукових праць з проблем дослідження обдарованості та навчання обдарованої
молоді. Серед них роботи Б.Г. Ананьєва [2], Д.Б. Богоявленської [4, 70],
Л.С. Виготського [9, 10], І.С. Волощука [6, 7], Г.С. Костюка [22, 23],
В.А. Крутецького [24, 25], Н.С. Лейтеса [28-30], А.М. Матюшкіна [35-37],
В.О. Моляка [40-43], Я.О. Пономарьова [58], С.Л. Рубінштейна [73], Б.М. Теплова
[80], В.С. Юркевича [90-92] та інших. Велику кількість наукових праць з питань
діагностики обдарованості опублікували зарубіжні дослідники: Б. Блум (B. Bloom)
[99-101], Дж. Галлахер (Gallagher J.) [116, 117], Г. Гарднер (Gardner H.)
[118], Дж. Гілфорд (Guilford J.) [122], Б. Кларк (Clark B.) [105], Г. Пасоу
(Passow G.) [144-146], Дж. Рензуллі (Renzulli J.) [151, 153], Дж. Стенлі
(Stanley J.) [162, 163], Р. Стернберг (Sternberg R.) [164, 165], Л. Термен
(Terman L.) [170-172], Е. Торндайк (Thorndike E.) [174], П. Торренс (Torrance
E.) [176] тощо.
Проте через неефективну роботу методичних відділів вищих навчальних закладів
України теоретичні розв’язки проблеми диференційованого навчання обдарованої
студентської молоді не знаходять відображення у навчально-виховному процесі.
Наближення зазначеної проблеми до її вирішення можливе лише за умови
теоретичного дослідження та практичного впровадження тих складових загальної
проблеми, які не знайшли свого відображення у вітчизняній педагогічній науці.
Зазначене вище дозволяє стверджувати, що обрана тема дисертаційної роботи
допоможе розв’язати суперечності одного з аспектів загальної проблеми
диференціації навчання обдарованої студентської молоді у вищих навчальних
закладах України, без чого неможливим є розв’язання всієї проблеми в цілому.
Актуальність визначеної проблеми, її недостатня розробленість обумовили вибір
теми дисертаційного дослідження "Організаційні форми надання вищими навчальними
закладами додаткових освітніх послуг обдарованим студентам".
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційну роботу
підготовлено відповідно до плану наукових досліджень кафедри методики навчання
Національного аграрного університету у межах наукової теми
"Психолого-педагогічні основи розвитку продуктивної навчально-пізнавальної
діяльності студентів та умови їх реалізації викладачами вузу" (державний
реєстраційний номер РК № 0197U01119).
Тема дисертаційної роботи затверджена вченою радою навчально-наукового
інституту земельних ресурсів, правознавства та педагогіки Національного
аграрного університету (протокол від 20.11.2002 р., № 5) та узгоджена у Раді з
координації наукових досліджень у галузі педагогіки та психології в Україні
(протокол від 24.05.2005 р., № 5).
Мета дослідження – розробка організаційної моделі надання вищими навчальними
закладами додаткових освітніх послуг обдарованим студентам та експериментальна
перевірка їх впливу на якість професійної підготовки зазначеної категорії
студентів.
Гіпотеза дослідження: навчальні досягнення обдарованих студентів у вищих
навчальних закладах підвищуються за умови впровадження організаційної моделі
надання їм додаткових освітніх послуг, побудованої на засадах:
– динамічного поєднання розвитку здібностей студентів з формуванням їх потреб і
пріоритетів;
– відповідності спектру організаційних форм надання додаткових освітніх послуг
індивідуальним особливостям студентів;
– сприяння самореалізації обдарованої молоді в процес