Ви є тут

Професійно-педагогічна підготовка льотно-інструкторського складу ВПС України у вищих навчальних військових закладах

Автор: 
Онипченко Павло Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U004063
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2.
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ
ПІДГОТОВКИ ЛЬОТЧИКІВ-ІНСТРУКТОРІВ
2.1 Діагностика стану професійно-педагогічної підготовки
льотно-інструкторського складу в вищих військових навчальних закладах України
З метою апробації системи педагогічної підготовки майбутніх
льотчиків-інструкторів авіаційних льотних ВНВЗ та засобів їхньої методичної
інструментації, формування готовності (у теоретичному, психологічному і
практичному плані) до оволодіння професійно-педагогічними знаннями, навичками і
вміннями був проведений педагогічний експеримент.
Перший етап дослідження був спрямований на вирішення наступних завдань.
1. Вивчення та аналіз стану професійно-педагогічної підготовки майбутніх
льотчиків-інструкторів у спеціальній та педагогічній літературі.
2. Узагальнення досвіду цивільних та авіаційних льотних ВНВЗ що до організації
професійно-педагогічної підготовки майбутнього льотно-інструкторського складу.
3. Обґрунтування необхідності професійно-педагогічної підготовки майбутніх
льотчиків-інструкторів в авіаційних льотних ВНВЗ, визначення змісту і умов
здійснення цієї підготовки.
4. Розробка програми з педагогічної підготовки майбутнього
льотно-інструкторського складу.
Аналіз психолого-педагогічної літератури [2;16; 21; 42; 67; 78; 80; 92; 97;
216; 272 та ін.] дозволив визначити наступні критерії професійно-педагогічної
готовності майбутніх льотчиків-інструкторів (Таблиця 2.1.).
Таблиця 2.1
Критерії визначення професійно-педагогічної підготовленості
майбутніх льотчиків-інструкторів
Критерії професійно-педагогічної підготовки
Показники
Методи вивчення показників
1. Мотиваційний
Прагнення до досяг-нення професійно-педаго-гічної майстерності; по-чуття
обов'язку, відпові-дальності; бажання задо-вольнити свою допитли-вість;
можливість поліп-шити свою загальну освіту; прагнення мати авторитет в
колективі; вимогливість викладача (льотчика-інструктора); творча атмосфера
нав-чальних занять з педа-гоггіки.
Теоретичний аналіз літератури, бесіди, анке-тування, постанова завдань у
спеціально створених умовах
2. Когнітивний (професійно-педагогічні знання)
Знання основ педагогіки, знання дидактики, мето-дів викладання педагогіки
Аналіз літератури, бесі-ди, аналіз письмових робіт курсантів, діагнос-тична
методика М.Башкірової
3. Операційний (професійно-педагогічні уміння і навички)
Професійно-педагогічні уміння і навички; уміння отримувати
професійно-педагогічні знання з різних джерел інформації; уміння
використовувати отримані професійно-педагогічні знання; уміння аналізувати і
застосовувати передовий педагогічний досвід; уміння застосовувати
професійно-педагогічні уміння і навички.
Аналіз літератури, спос-тереження, бесіда, анке-тування, аналіз письмо-вих
робіт курсантів, дослідницько-експериментальна робота по отриманню курсантами
професійно-педаго-гічних знань, умінь і навичок
4. Емоційно-вольовий (ставлення до льотно-інструкторської діяльності та
професійно-педагогічної підготовки льотчиків-інструкторів
Позитивно-активне, позитивно-пасивне, індиферентне, негативне.
Спостереження, бесіда, експертне оцінювання, складання характер-ристик.
Теоретичний аналіз літератури, анкетування, аналіз письмових робіт, вирішення
специфічних завдань в спеціально створених умовах.
При обґрунтуванні загального стану організації професійно-педагогічної
підготовки майбутніх льотчиків-інструкторів в практиці авіаційних льотних ВНВЗ
нами враховувалися суб`єктивна оцінка майбутніми льотчиками-інструкторами своєї
діяльності; рівень ставлення до льотно-інструкторської діяльності (мотиви,
цілі); характер труднощів в організації повноцінної професійно-педагогічної
підготовки; отримання допомоги від викладацького та льотно-інструкторського
складу тощо.
Опитуванням було охоплено курсанти I-IV курсів (всього 638 чоловік).
Для отримання даних про стан справ щодо професійно-педагогічної підготовки
курсантів нами був проведений констатуючий експеримент, який проводився в
продовж 1998-1999 навч. року. Завданням цього етапу дослідження були: а)
виявити ставлення майбутніх льотчиків-інструкторів до льотно-інструкторської
праці; б) виявити їх рівень знань з педагогіки; в) визначити ступінь готовності
до практичної роботи у якості льотчика-інструктора.
З цією метою нами було опитано 250 курсантів (методи – анкетування,
індивідуальна бесіда, спостереження) (Додаток Г). Аналіз отриманих даних
показує, що 68% курсантів ставляться негативно до льотно-інструкторської
діяльності, 12% – позитивно і решта (20%) не визначилося із своїм ставленням.
У ході констатуючого експерименту нами використовувалися: предметні тести для
виявлення знань, умінь і навичок в експериментальних і контрольних групах;
експертні тести для діагностування загальноосвітніх умінь і навичок курсантів;
серія психологічних тестів для виявлення емоційного стану курсантів; анкети для
виявлення ставлення до льотно-інструкторської діяльності; спостереження,
контрольні роботи з метою визначення ставлення до педагогічної підготовки. А
також застосовувалися наступні методи:
а) проведення системи перевірочних робіт з метою визначення загального рівня
знань, шляхів їх оптимального засвоєння (обсягу, осмислення, міцності, дії);
виявлення наявності прийомів розумової діяльності (уміння порівнювати,
аналізувати, узагальнювати, виділяти головне); вивчення наявності уміння
планувати свою навчальну діяльність;
б) анкетування різних видів з метою виявлення наявності професійно-педагогічних
умінь; виявлення наявності позитивних мотивів педагогічної підготовк