Ви є тут

Вплив "Політики" Арістотеля на становлення і розвиток європейської політичної думки.

Автор: 
Петрінко Віктор Степанович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000613
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПОЛІТИЧНА КОНЦЕПЦІЯ АРІСТОТЕЛЯ
Політична антропологія Арістотеля
Характерною рисою наукової спадщини Арістотеля є її багатогранність. Питання
держави і суспільства, політики і права не залишилися поза увагою філософа.
Центральне місце серед його творів, присвячених вивченню цих питань (“Етика”,
“Риторика”, “Афінська політія”), безперечно, належить останній Стагіритовій
праці – “Політиці”. Вона і є предметом нашого розгляду даного розділу.
Причина написання Арістотелем “Політики” – це криза полісної системи, що
склалась у грецькому світі в ІV ст. до н.е. Вона проявилася у
найрізноманітніших сферах життя давньогрецьких полісів – економіці, соціальних
відносинах, політичних інститутах, військовій організації та ідеології. В
останній відбулася криза уявлення людини про себе як частинки космосу, а поліса
як мікрокосмосу [38,с.27-42;40,с.5-42;173,р.103]. Поступово людина відчужується
від Всесвіту та міфу і стає особистістю земною. Вихід поліса із кризи, і перш
за все з політичної, спонукало найбільш світлі голови давньогрецького світу –
Платона, Ісократа, Демосфена, Арістотеля, шукати шляхи і методи виведення
держав полісного типу із занепадаючого стану. Арістотель враховує багато речей
з праць попередників. Особливо помітний вплив, і це зрозуміло на нього справила
праця Платона “Закони” [157,р.380]. На причину такого ставлення вказує стиль
його критики. Очевидно, він відчував, наскільки блискучі й геніальні політичні
твори Платона і його філософія в цілому, але вважав їх дуже радикальними і
надто умоглядними. Міркування Платона завжди оригінальні й позбавлені всякої
банальності, вважав Арістотель. Але він хоче переконатися, чи завжди вони
заслуговують на довіру. Суть його незгоди висловлена в сухих гумористичних
зауваженнях, які промовляють яскравіше, аніж цілі сторінки пояснень про
фундаментальну різницю між вдачею Арістотеля і його вчителя.
Спільним між Платоном і Арістотелем була концепція пошуків ідеальної форми
держави ( тип, форма правління, внутрішні відносини…). Але за Арістотелем ця
держава існує для людей, де б вони жили б щасливо, а не просто животіли. Людину
Арістотель взагалі розглядає під кутом зору, трьох світів – фізичного, етичного
і політичного. Політика Стагірита, як вчення про управління державою, про дії
цілого суспільства, взаємопов’язана з його етикою, вченням про дії індивідума,
які разом становлять практичну філософію або філософську антропологію
Арістотеля. Усю практичну філософію Стагірита, на нашу думку, можна поділити на
два ідейні напрямки: 1) де розглядаються питання політичного і духовного життя
людини та становлення держави, як суспільно-політичного об’єднання людей –
політична антропологія; 2) де розглядаються питання політичної влади –
політична онтологія.
Стрижнем “Політики”, віссю, навколо якої і формуються всі елементи держави і
суспільства, є поліс. Цей реальний тип державного утворення став для Арістотеля
теоретичною основою побудови ідеальної держави, а не просто міста.
Квінтесенцією “Політики” є переконання Арістотеля про людину як “політичну
тварину”, якій притаманний потяг до співжиття в колективі, державі, суспільстві
собі подібних [10,с.378]. З цієї думки філософ і виводить усю організованість
людей, оскільки він переконаний, що люди формують політичні асоціації, щоб вони
виконували їх бажання. Стагірит дотримується загально­еллін­ської думки про
поліс, як визначений колектив, певним чином організовану спільність людей. Цю
ідею висловив ще Геродот, а найбільш виразно Фукідід словами Нікія: “Адже місто
(держава) – це люди, а не стіни і непорожні кораблі” [36,с.371;135,с.348]. Саме
поліс, як характерна форма співжиття еллінів, в очах Стагірита протиставляється
племенам і царствам варварів. Тому філософ і приділяє місце розгляду
теоретичних основ полісу і починає з його найпростіших елементів існування,
яких вимагає сама природа, вивчення системи формування міста-держави знизу
доверху, від простого до складного. При цьому Арістотель застосовує свій
індуктивний метод, розроблений ним у “Метафізиці”[6,с.65-66;10,с.376-377].
Первинними одиницями, “атомами” суспільства є, з точки зору Арістотеля, дві
форми поєднання (спілкування), які не можуть існувати одна без іншої : чоловік
– жінка і володарюючий (пан) – підвладний (раб). Таке поєднання викликане самою
природою: по-перше, дітонародження, по-друге, рятування, самозахист. Природнім
фактором філософ обгрунтовує поділ суспільства на панів і рабів. Хто має
передбачливий розум є володарюючим, а хто своїми тілесними якостями здатний
виконувати чужі накази і розпорядження є по природі підвладним, рабом. Адже раб
є нижчою істотою від народження і не здатен керувати сам собою. Арістотель
припускає, що це не завжди правильно, але його позиція хоч-не-хоч
виправдовувала рабовласництво. Таким чином, раб є лише знаряддям у руках
господаря і використовується лише для його блага.
Жінка в Арістотеля також підвладна чоловікові як і раб. У цьому філософ
наслідує реалії безправності жінок у давньогрецькому суспільстві. Таким чином,
із визначених Стагіритом двох форм спілкування, утворюється перший вид
об’єднання, співжиття – сім’я, яка є первинним елементом поліса. Помилкою
Платона Арістотель вважав те, що він ототожнював управління сім'єю і управління
державою. Арістотель розглядає цей факт як серйозну помилку, оскільки це
привело Платона до переконання, що держава – це та ж сім'я, тільки набагато
більша. Адже дитина – це не доросла людина. І навіть якщо дитиною керують задля
її ж блага, статус дитини не рівнозначний статусові дорослого. У стосунках
чоловіка й дружини все трохи складніше, але їхні стосунки, на думку