Ви є тут

Фундаментальна підготовка бакалавра в технічному вузі: експертно-часова оцінка якості.

Автор: 
Ладогубець Наталія Віталіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U003693
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.3 ).
В основі критерію оптимальності структури і змісту фундаментальної підготовки
бакалаврів ми розглядаємо підхід, який пов'язаний із прагненням природи до
оптимального функціонування її систем. Основним принципом, який характеризує
екстремальний вияв структурної і функціональної досконалості цих систем, був
обраний принцип "золотого перетину", а інструментом математичної інтерпретації
прогресивної тенденції природного добору - "золоті" числа Фібоначчі, які
виявляють певні принципи природного розвитку і пов'язані із загальним законом
збереження матерії [74, 110].
Дослідження гіпотези про нову якість знань дозволило сформулювати принципи
формування структури і змісту фундаментальної підготовки бакалаврів вищої
технічної школи, суть яких полягає в тому, що природний розвиток знань і
концентрація його обсягу повинні відбуватися на основі законів природи і
відбивати процеси природного її розвитку.
2.2. Експертний аналіз кількісної оптимізації структури і змісту
фундаментальної підготовки
Для того, щоб теоретично довести, або спростувати існуючі положення стосовно
структури, змісту та обсягу навчальних годин фундаментальної підготовки
проводимо дослідження із застосуванням статистичного аналізу експертних
оцінок.
Проблема розподілу навчальних годин між різними видами навчальної діяльності
студентів є ключовою при розробці навчальних планів. Від її розв’язання значною
мірою залежить обсяг викладання тих чи інших навчальних дисциплін, а отже, і
структура та зміст навчальних курсів, які будуть викладатись. Невдалий вибір
розподілу годин може призвести до неефективності використання ресурсів,
зниження рівня підготовки студентів. Нажаль, встановити абсолютно об’єктивні
критерії якості розподілу годин практично неможливо, а поле для
експериментальних досліджень у цій галузі є надзвичайно вузьким. Тому виникає
потреба у застосуванні експертних методів для оцінки якості таких розподілів.
Метою нашого дослідження на цьому етапі є аналіз якості існуючих варіантів
розподілів навчальних годин за видами навчальної підготовки та, у рамках
фундаментальної підготовки, розподілу годин за дисциплінами. Під якістю
розподілу будемо розуміти відповідність розподілу, що розглядається, основній
меті навчання - підготовці кваліфікованого спеціаліста, придатного, за своїми
психічними, моральними та фізичними якостями, до виконання поставлених перед
ним професійних задач.
Оцінки якості розподілу проводились методом експертного аналізу, отже, мають в
собі наслідки суб’єктивних точок зору, світоглядних та професійних засад
експертів. Щоб виділити серед отриманої розмаїтості даних об’єктивну складову,
яка відповідає тому спільному, що є в усіх експертних оцінках,
використовувались спеціальні методи конкордації (узгодження). Відповідно до
мети дослідження розглянемо [93] дві групи розподілів навчальних годин: всієї
підготовки бакалаврів і окремо фундаментальної підготовки.
Нехай до першої групи входить 10 розподілів годин по видах навчальної
підготовки. Всього розрізняються 5 видів підготовок, які кодувались
англійськими літерами: FP - фундаментальна підготовка; GP- гуманітарна
підготовка; OOP - загальноосвітня підготовка; CT - загальнотехнічна підготовка;
CP - спеціальна підготовка.
Для дослідження використовувались розподіли годин, які реально впроваджені у
технічних вузах м. Києва спорідненої спеціалізації, або є варіантами таких
розподілів, підготовленими до впровадження. Числові значення сумарних
кількостей годин, відведених на кожен вид підготовки за відповідними
розподілами наведені у додатку З таблиця З.1.
Ці дані були представлені групі в кількості 10 експертів, яка включала
викладачів та організаторів навчального процесу. Члени групи були опитані
окремо, оцінки інших експертів їм не повідомлялись, обміну інформацією між
експертами не було. Кожен експерт ранжував представлені йому розподіли за їх
якістю та на основі свого власного досвіду та засад. В результаті роботи
експерта кожному розподілу виставлявся ранг, який показував місце цього
розподілу серед інших в порядку зростання якості (тобто ранг 1 відповідає
найгіршому, ранг 10 - найкращому, на думку даного експерта, розподілу).
Отримані ранги надалі позначаємо: - ранг - того розподілу годин, виставлений -
м експертом. Ранги для розподілів годин між видами навчальних підготовок
наведено у додатку З таблиця З.2.
До другої групи розподілів входили десять розподілів годин, що відповідають
фундаментальній підготовці за чотирма науковими дисциплінами:
VM - вища математика ; F - фізика ; TM - теоретична механіка ; H - хімія .
Числові дані за цими розподілами вміщено у додатку З таблиця З.3. Ці дані були
представлені тій самій групі експертів, яка оцінювала першу групу розподілів.
Процес опитування теж був аналогічним опитуванню по першій групі. В результаті
опитування отримано ранги розподілів виставлені експертами, які наведено у
додатку З таблиця З.4.
Вихідні дані експертного опитування, (додат. З, таблиці З.2 і З.4), не можна
безпосередньо використовувати для оцінки запропонованих варіантів розподілів
навчальних годин. Як видно з наведених таблиць, оцінки різних експертів є
суперечливими: так, у таблиці З.2 (додат. З), 8-й експерт виставив 10-му
варіанту найвищий бал 10, в той час, як 2-й, 4-й, 5-й та 9-й експерти вважають
цей розподіл найгіршим. Жодному розподілу не встановлено хоча б "найвищих
трьох" балів (10,9,8) усіма експертами одразу. Четвертий розподіл усіма
експертами оцінений як "кращий від середнього" (ранги всіх експертів для нього
більше 5