Ви є тут

Активізація пізнавальної діяльності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах

Автор: 
Деркач Оксана Олексіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U004341
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Педагогічне забезпечення процесу активізації пізнавальної діяльності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах
2.1. Теоретико-методичне обгрунтування процесу активізації пізнавальної діяльності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах .............................. 108
2.2. Методика активізації пізнавальної діяльності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах .................................................................... 135
2.3. Результати дослідно-експериментальної роботи .......159
ВИСНОВКИ .................................................................... 176
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .............................180
ДОДАТКИ ....................................................................... 214

ВСТУП
Актуальність дослідження. Одним із стратегічних завдань реформування позашкільної освіти в Україні, згідно з Державною національною програмою "Освіта" (Україна ХХІ століття) та Національною доктриною розвитку освіти, є забезпечення потреб особистості у творчій самореалізації, здобуття дітьми додаткових знань, умінь та навичок за інтересами, їх інтелектуальний і духовний розвиток. Дитяча музична освіта сьогодні представлена різними типами навчальних закладів, зокрема, дитячими музичними школами, школами мистецтв тощо. В системі музичного навчання та виховання вони найбільше сприяють поширенню початкових музичних знань, виявленню юних талантів та підготовці їх до подальшого професійного навчання.
На важливу роль початкового етапу навчання гри на музичних інструментах неодноразово звертали увагу такі видатні педагоги-музиканти, як А. Артоболевська, Л. Ауер, Л. Баренбойм, І. Благовіщенський, А. Готсдінер, Т. Єзерська, К. Мострас, Г. Нейгауз, Т. Погожева, Ю. Полянський, В. Стеценко та ін. Саме від початкового етапу значною мірою залежить весь подальший розвиток учня, бо вміле і послідовне керівництво першими кроками музичної освіти дає позитивні результати й при незначних музичних здібностях, а недбало й неправильно прищеплені початкові навички можуть помітно загальмувати розвиток художньо-виконавської майстерності навіть обдарованих дітей.
Проте традиційні підходи, на яких сьогодні грунтується струнно-смичкова музична педагогіка, не завжди відповідають потребам учнів, не враховують вікових особливостей їх розвитку та перебігу основних пізнавальних процесів. Аналіз досвіду викладання в дитячих музичних навчальних закладах свідчить, що у переважній більшості видань для початкового етапу навчання гри на струнно-смичкових інструментах педагогічний репертуар й досі зорієнтований лише на понятійно-абстрактне, а не чуттєво-образне мислення, в ньому недостатньо враховуються мимовільність уваги та природна допитливість дітей молодшого шкільного і старшого дошкільного віку, швидка втомлюваність та часта зміна їх захоплень.
Низький рівень пізнавальної активності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах, невідповідність наявного педагогічного репертуару віковим та психологічним особливостям дитячого розвитку, обмаль сучасних наукових досліджень з проблем початкового етапу музичного навчання зумовили актуальність пошуку нових методів і засобів організації навчально-пізнавальної роботи учнів, що й визначило вибір теми дисертаційного дослідження "Активізація пізнавальної діяльності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційна робота виконана згідно з планами наукової роботи Київського національного університету культури і мистецтв і є складовою комплексної наукової теми кафедри теорії музики і музичного виховання "Теоретико-методичні аспекти становлення і розвитку особистості у сфері музичного мистецтва". Тема дисертації затверджена на засіданні бюро Ради з координації наукових досліджень в галузі педагогіки та психології в Україні (протокол № 8 від 29.10.2002 р.).
Об'єкт дослідження - процес пізнавальної діяльності молодших школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах.
Предмет дослідження - педагогічні засоби, спрямовані на активізацію пізнавальної діяльності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах.
Мета дослідження полягає у розробленні та експериментальній перевірці ефективності використання робочих зошитів з друкованою основою на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах для активізації пізнавальної діяльності школярів.
Для досягнення визначеної мети необхідно було вирішити такі завдання:
- здійснити аналіз наукових джерел з проблеми активізації пізнавальної діяльності молодших школярів;
- з'ясувати особливості перебігу пізнавальних психічних процесів в навчальній діяльності молодших школярів;
- вивчити стан пізнавальної діяльності школярів в сучасній музично-педагогічній практиці;
- виявити педагогічні умови активізації пізнавальної діяльності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах;
- підготувати робочі зошити з друкованою основою та розробити серію нестандартних завдань, спрямованих на активізацію сенсорних здібностей, мисленнєвої діяльності, творчої уяви, мимовільної та довільної пам'яті й уваги школярів;
- здійснити експериментальну перевірку ефективності використання робочих зошитів з друкованою основою для активізації пізнавальної діяльності школярів на початковому етапі навчання гри на струнно-смичкових інструментах.

Методологічну основу дослідження становлять:
- філософські та психологічні положення теорії пізнання;
- психологічні теорії розвитку особистості (Л. Виготський, Г. Костюк, О. Леонтьєв, С. Максименко, С. Рубінштейн та ін.);
- концепція особистісно зорієнтованого навчання та виховання (