Ви є тут

Формування конкурентної стратегії підприємства

Автор: 
Ковальська Юлія Георгіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0406U000718
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2. Дослідження конкурентоспроможності підприємств 51
2.1. Загальна характеристика основних показників конкурентоспроможності 51
2.2. Аналіз методичних підходів щодо формування конкурентних стратегій 77
2.3. Оцінка конкурентоспроможності підприємства методом, заснованим на теорії ефективної конкуренції. 87
2.4. Визначення резервів конкурентоспроможності підприємств. 117
Висновки до другого розділу 128
Вступ
Докорінне реформування виробничих відносин, організаційно-господарські перетворення та зміни у економіко-соціальній сфері нашого суспільства справляють постійний вплив на результати діяльності сучасних підприємств. Тому важливе значення має адаптація їх функціонування до мінливого зовнішнього середовища. Процес адапттації передбачає застосування нових науково-обґрунтованих методичних підходів до прийняття і реалізації ефективних управлінських рішень, спрямованих на проведення стратегічних змін у виробничій, маркетинговій та фінансовій діяльності підприємств, на підвищення їхньої конкурентоспроможності, забезпечення створення конкурентних переваг в умовах нестабільності ринку та посилення конкурентного тиску.
Актуальність теми дослідження. Сьогодні в Україні процеси формування ринку відбуваються дуже активно. Зокрема, це стосується визначальної ринкової рушійної складової - конкурентного середовища. Останнє потребує створення адекватних ринковим вимогам правил, методик, механізмів та інструментів стратегічного планування і управління відтворювальними процесами у сфері виробництва.
Створення ефективної концептуальної моделі формування і реалізації конкурентної стратегії підприємства можливе лише за умови адаптованості до практичної діяльності як самих суб'єктів мікроекономічного рівня, так і сучасної теорії стратегічного планування та управління. Сьогодні ринок визнаний цивілізаційною цінністю, відтак могутність і добробут України залежить від того, як розвиватиметься економіка і виробництво, та чи зможуть підприємства і підприємці пристосуватися до нових умов господарювання і розвитку у ринковій економічній системі. Ці завдання належать до основних, першочергових елементів створення, існування та розвитку підприємства в умовах конкурентного середовища, що динамічно розвивається і формується на теренах національної економіки.
У розвинених країнах питанням адаптованості підприємств приділяється чимало уваги, оскільки вся система світової економіки та її еволюційний розвиток побудовані на ринкових механізмах, економічній стратегії, конкуренції.
Сучасна теорія стратегічного управління, визначення її базових теоретичних, методичних та прикладних аспектів досить повно розроблені і досліджені такими відомими зарубіжними вченими, як Аккоф Р., Ансофф І., Боумен К., Гавел Г., Брю С., Карлоф Б., Куінн Дж., Портер М., Прахалад К., Стрікленд А., Томпсон А., Чандлер Е. та ін. Роботи наведених вище авторів мають велику значущість з погляду вирішення нагальних проблем стратегічного планування і управління в умовах національної посттрансформаційної економіки. Насамперед вони є науково-теоретичною базою для подальшого розвитку теоретичних і методологічних засад управління, побудови практично-орієнтованої моделі формування стратегічного розвитку вітчизняних підприємств та для розробки методичних підходів щодо створення і реалізації конкурентних переваг.
Період економічних трансформацій в Україні охоплює десятирічний період. За цей час проблеми актуалізації науково-теоретичної бази, методології та практики формування і реалізації стратегій у конкурентному середовищі досліджувались і розроблялися такими вітчизняними вченими, як О.В. Ареф'єва, Ю.М. Бажал, В.М. Геєць, В.Г. Герасимчук, А.В. Шегда, П.Г. Перерва, В.С. Пономаренко, А.І. Яковлєв та ін.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертація виконана відповідно до плану науково-дослідних робіт Європейського університету: "Наукові основи економічної адаптації підприємництва в умовах трансформації економіки" (номер держ. реєстрації №0101U007351), а також "Економічні проблеми теорії і практики менеджменту сталого розвитку економічних систем" (номер держ. реєстрації №0101U007350).
Мета і завдання дослідження. Мета дисертаційного дослідження полягає у науково-теоретичному обґрунтуванні, уточненні наукових положень та розробці методичних підходів і практичних аспектів формування й реалізації конкурентної стратегії підприємства у ринковому середовищі.
Для досягнення поставленої мети автором досліджені такі завдання:
- проаналізовано теоретичні розробки і практичний досвід з питань управління формуванням конкурентних стратегій підприємства на сучасному етапі;
- визначено роль і місце конкурентної стратегії підприємства у системі управління підприємством;
- розроблено методичні рекомендації щодо аналізу і виявлення передумов створення інтеграційної моделі формування стратегій підприємства;
- визначено принципи побудови конкурентної стратегії;
- сформовано концептуальні основи управління формуванням конкурентної стратегії підприємства;
- розроблено підходи до побудови системи інформаційного обґрунтування "вихідної" позиції підприємства у конкурентному середовищі;
- визначено роль цінової політики у конкурентній стратегії підприємства та обґрунтовано використання математичної моделі оптимізації ціни.
Об'єктом дослідження є процес формування конкурентної стратегії підприємства.
Предметом дослідження є теоретичні та прикладні аспекти формування конкурентної стратегії підприємства.
Методологія та методика дослідження. Теоретичну і методичну основу дослідження становлять наукові праці провідних вітчизняних і зарубіжних вчених з питань стратегічного планування і управління, інноваційного та ситуаційного менеджменту, системного аналізу, адаптивного управління, економіко-математичного моделювання і математичної статистики.
Робота виконана з урахуванням чинних законів України, нормативних актів Кабінету міністрів України і окремих міністерств. Для розрахунків, обґрунтування