Ви є тут

Формування і виконання місцевих бюджетів в регіонах з обмеженими фінансовими ресурсами

Автор: 
Ковалевич Дарія Адамівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003025
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СТУДІЮВАННЯ ПРОЦЕСІВ ФОРМУВАННЯ І ВИКОНАННЯ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
2.1. Форми і методи формування дохідної частини місцевих бюджетів
Постійне фінансове живлення складових частин місцевої економічної системи є тим ядром, поштовх якого рухає систему до економічного зростання. Навпаки, порушення постійного фінансового живлення приводить систему до недієздатності з відповідними наслідками. Таким чином, фінансова система повинна виступати єдиним центром інтеграції всіх складових економічної системи, акумулятором фінансових ресурсів, задовольняючи при цьому інтереси суб'єктів виробництва, зберігаючи свої структурні і динамічні параметри.
На соціально-економічні процеси впливають конкретні форми, принципи і методи мобілізації доходів бюджету і використання бюджетних ресурсів, що залежать від державної політики, яка проводиться на даний момент, а також від окремих елементів системи бюджетного впливу на умови господарювання та економічних відносин, які формуються в ринковому середовищі.
Бюджетним кодексом визначені основи бюджетної системи України, її структура, принципи, правові засади функціонування, основи бюджетного процесу та міжбюджетних відносин і відповідальність за порушення бюджетного законодавства.
Чинним кодексом регулюються відносини, які виникають в процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів і розгляду звітів про їх виконання, а також контролю за виконанням Державного бюджету і місцевих бюджетів.
Найвпливовішим важелем регулювання економіки в галузі фінансів є податки, через які здійснюється зв'язок між державою з одного боку та юридичними і фізичними особами з іншого боку щодо формування, розподілу і використання доходів. У ринковому середовищі податки виступають як джерело доходів бюджету і як елемент фінансового регулювання економіки. Відомо, що потреби у фінансових ресурсах для покриття витрат зростають, але це не повинно негативно відображатись на господарській діяльності платників податків. Тому в Україні необхідно проводити таку податкову політику, щоб податки не стримували, а стимулювали ділову активність.
За умов формування ринкових відносин податкова система повинна бути стабільною з тією метою, щоб дати можливість товаровиробникам прогнозувати результати господарської діяльності і бачити перспективу розвитку виробництва.
Критерії макроекономічної ефективності податкової політики:
а) можливість податкової політики - збільшити джерела доходів. Податкові надходження класифікуються за категоріями залежно від бази, з якої стягується податок, або від виду діяльності, яка породжує податкове зобов'язання;
б) дієздатність податкової політики визначити надійну податкову базу. Широка податкова база дає можливість забезпечити податкові надходження при відносно низьких податкових ставках. При значному звуженні податкової бази потрібні значно вищі ставки для того, щоб забезпечити заплановані податкові надходження. В результаті цього виникає ймовірність ухилення від сплати податків [96, с. 219-220].
Податки є основним джерелом доходів бюджету. "Доходи бюджету - усі податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України (включаючи трансферти, дарунки, гранти)" [28, с.3].
Доходи бюджету можна розглядати, з одного боку, як матеріальну основу функціонування адміністративно окремих регіонів, що забезпечує здійснення функцій держави та повноважень місцевих органів влади, з іншого, як засіб перерозподілу фінансових ресурсів у масштабах держави та її адміністративно-територіальних одиниць. Отже, доходи є важливою складовою державного фінансового регулювання простого та розширеного відтворення.
Професор В.М. Федосов вважає, що "наявність у системі доходів бюджету кількох податків яскраво вираженої фіскальної цілеспрямованості не свідчить про недоліки цієї системи, як дехто вважає, а відображає їх функціональне призначення. Без таких податків вона недієздатна" [125, с. 42].
На наш погляд, доходи місцевих бюджетів є одним із факторів, які впливають на сукупне споживання населенням.
Доходи місцевих бюджетів мають бути достатніми для ефективного здійснення завдань та функцій місцевого самоврядування та формуватися, в основному, за рахунок власних джерел (місцеві податки і збори), що відповідає вимогам Європейської Хартії місцевого самоврядування, ст.9 якої прямо передбачає, що принаймні частина коштів з місцевого самоврядування повинна надходити за рахунок місцевих зборів і податків [57].
Доходи, що надходили до місцевих бюджетів у 1992-2002 роках, можна підрозділити на наступні групи. В першу групу включені власні й закріплені на постійній основі. Власні доходи - це доходи, що формуються на території, підвідомчій відповідному місцевому органу влади і за його рішеннями. Частина податків закріплена за місцевими бюджетами на довгостроковій основі, хоча перелік цих податків неодноразово змінювався. До цієї групи належать: місцеві податки і збори, податок на промисел, плата за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності, податок з власників транспортних засобів, плата за землю тощо. Другу групу становлять загальнодержавні податки, що розподіляються між державним і місцевими бюджетами. До третьої групи входять трансферти з бюджетів вищого рівня.
Крім цього, джерела надходжень бюджетних доходів впливають на використання бюджетних ресурсів, забезпечуючи при цьому регулювання попиту і структуру кінцевого споживання. За умов ринкового середовища доходи бюджету активно впливають на розвиток економічних зв'язків, стимулюють процес виробництва, покращуючи господарську активність, що веде до збільшення обсягу виробленої продукції та нарощування фінансових ресурсів окремих суб'єктів підприємницької діяльності та країни в цілому. В результаті цього доходи сприяють економічному розвитку, регулюють вартісні макроекономічні пропорції національного господарства. Однак, можливості доходів бюджету мають певну межу. На наш погляд, економічна обмеженість доходів бюджету полягає:
1) в механізмі