Ви є тут

Науково-педагогічна спадщина Іоанникія Галятовського (бл. 1620-1689 рр.).

Автор: 
Панчук Ганна Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U000153
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ТВОРЧА СПАДЩИНА ІОАННИКІЯ ГАЛЯТОВСЬКОГО ЯК ДЖЕРЕЛО РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ
ПЕДАГОГІКИ ТА РИТОРИКИ. 98
2.1. Пастирсько- педагогічна інноватика Іоанникія Галятовського 98
2.2. Внесок Іоанникія Галятовського у гомілетику України 121
2.3 Трансформація ідей філософії, педагогіки та гомілетики Галятовського у
сучасний процес підготовки майбутніх педагогів 151
Висновки до другого розділу 167
ВИСНОВКИ 169
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 172
ВСТУП
Актуальність теми. Національне відродження України потребує докорінного
поліпшення освіти й виховання підростаючого покоління на ідеалах гуманістичної
педагогіки. Для успішного розв’язання цього стратегічного завдання необхідно
дослідити вітчизняні педагогічні традиції, щоб творчо використати їх
духовно-моральний та пізнавальний потенціали, врахувати і практично застосувати
віками нагромаджений досвід. У державній програмі “Освіта” (Україна ХХІ ст.)”
окреслено основні завдання та зміст освіти на сучасному етапі духовного
становлення України. Її інтегрування у світовий освітній простір потребує
впро­вадження новітніх технологій у навчально-виховний процес, посилення
демократичних тенденцій, що сприяють перенесенню акценту з масових педагогічних
впливів на особистісно-орієнтовані, які здатні враховувати неповторну
індивідуальність дитини, найповніше використати її можливості.
Проблеми гуманізації освіти набувають особливої актуальності у період глибокої
трансформації різних сфер суспільного життя країни. В таких умовах, вважаємо,
важливо, щоб кожна особа, яка формується, здобуваючи освіту, водночас
опановувала не лише певними знаннями, а й духовно-моральними нормами, набувала
досвіду різноманітної діяльності.
Зрозуміло, що розв’язання актуальних аспектів проблеми гуманізації неможливе
без глибокого дослідження прогресивних педагогічних надбань минулого і
дотичного їх впровадження у життя. Сучасна педагогічна наука приділяє належну
увагу питанням духовності, особливо в контексті порівняно нових навчальних
дисциплін – соціальної педагогіки та соціальної психології. На важливості
вивчення та ефективного впро­вадження спадщини минувшини наголошено в Державній
національній програмі “Освіта” (Україна ХХІ ст.)”, Декларації про державний
суверенітет України та ін. У цьому зв’язку важливо актуалізувати, на думку
автора, релігійні традиції як пріоритетний чинник формування моральності
сучасної людини. Відповідно вагомим внеском в історію української наукової,
педагогічної та риторичної думки розглядаємо спадок видатного громадського
діяча, проповідника і гомілета, архімандрита Іоанникія Галятовського. Його
педагогічна діяльність – яскравий приклад вдалого синтезу основоположних ідей
народної педагогіки України ХVII ст. з європейською педагогічною думкою,
успішної розробки наукових засад функціонування системи українського
шкільництва загалом. ХVІІ ст. – доба поширення національно-визвольного руху в
Україні, формування української державності, становлення національної культури
і освіти, заснованої на гуманістичних ідеях доби українського бароко.
У сучасній вітчизняній педагогічній науці нагромаджено значні здобутки щодо
вивчення спадщини І. Галятовського, які можуть стати підґрунтям для подальшого
вдосконалення навчання й виховання молоді. Ученими приділено належну увагу
дослідженням ролі та місця його спад­щини в скарбниці української педагогічної
науки. Так, окремі питання історії розвитку педа­гогічної думки порушено в
працях Ю. Алексєєва, М. Дарман­ського, Н. Дем’я­ненко, Г. Дмитренко, Л.
Карамушки, В. Кременя, С. Крисюка, В. Лугового, В. Май­бороди, Н. Нижник,
Н. Протасової, Г. Сагач та ін. Водночас вважаємо, що недостатню увагу приділено
розгляду прагма­тичних проблем у спадщині І. Галятовського.
Значну цінність для дослідження порушеної проблеми становлять і ті праці
українських і зарубіжних учених (А. Архангельського [14], О. Білецького,
Є.  Болхвітінова [28], С. Голубєва [59-62], В. Ейнгорна [77-78], А. Єфимова
[76], П. Жи­тецько­го [79], М. Мар­кова [116], С. Маслова [118], І. Огієнка
[86, 138-150], Н. Петрова [166-167], В. Перетца [164], П. Попова [173-175], М.
Сумцова [209-216], Ф. Титова [224-226], І. Франка [234-235], І. Чепіги
[247-248], Д. Чижев­ського [253-254], І. Шляпкіна [260], в яких акцентовано
передусім мовні аспекти в творчості Галятовського. Натомість його діяльність як
просвітника, гуманіста і науковця залишається мало­вивченою.
Актуальність започаткованої проблеми, недостатня увага до результатів
діяльності й творчості вченого в доробку сучасної педагогічної науки зумовили
вибір теми дисертації “Науково-педагогічна спадщина Іоанникія Галятовського
(бл. 1620-1689)”.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційна робота є
частиною теми кафедри педагогіки та психології Хмельницького державного
університету “Проблеми розвитку особистості майбутнього педагога (протокол №2
від 28.12.1999 р.), у виконанні якої автор брав безпосередню участь, Київського
національного університету імені Тараса Шевченка “Морально-ціннісні особливості
інноваційної пове­дінки молоді в період становлення української держави”
(державний реєстра­ційний номер № 01БПО17-02). Тему роботи затверджено Радою з
коор­динації наукових досліджень АПН України (протокол № 9 від 6. ХІІ. 2002
р.).
Об’єкт дослідження: місце науково-педагогічної спадщини Іоанникія Галятовського
у вітчизняній українській педагогічній думці.
Предмет дослідження: науково-педагогічна спадщина Іоанникія Галятовського в
контексті європейської педагогічної думки XVII–XVIII ст.
Мета дослідження: науково-теоретичне обґрунтування внеску І. Галятов­ського в
розвиток педагогічної науки