Ви є тут

Формування індивідуального стилю професійної діяльності майбутніх учителів гуманітарних дисциплін.

Автор: 
Ковалів Жанна Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U001626
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ДОСЛІДНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО СТИЛЮ ПРОФЕСІЙНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН
2.1 Діагностика індивідуального стилю професійної діяльності сучасних учителів
гуманітарних дисциплін
Дане експериментальне дослідження проводилося в два етапи. На першому етапі,
який охопив 2002-2003 роки, здійснювався теоретичний наліз наукової літератури
з теми дослідження. А другий етап (2003-2005 роки) включив діагностуючий,
формуючий та констатуючий експеримент, протягом якого проводились та
доказувались висунуті гіпотези та теоретичні розробки щодо індивідуального
стилю професійної діяльності.
Для детального осмислення сутності першого етапу дослідження необхідно
розглянути певні тенденції у системі уявлень про сучасного вчителя, бо саме з
діагностики стилю професійної діяльності сучасних учителів починається наша
експериментальна робота. Як було зазначено, в результаті політично-економічних
змін в Україні назріла необхідність у переосмисленні ролі сучасного вчителя, а
саме як менеджера освітньої діяльності. По-перше, це пов’язано з певною
невідповідністю уявлень вчителів суспільним освітнім тенденціям, чи правильно
вони бачать власну роль у педагогічній взаємодії? По-друге, експансивність
сучасного підростаючого покоління вимагає виразності та неординарності
індивідуальності вчителя сьогодення, чи володіють вчителі знаннями з
самопрезентації, самоактуалізації та засобами самокорекції? По-третє, розвиток
педагогічного менеджменту спричиняє появу освітніх менеджерів, чи володіють
сучасні вчителі необхідними прийомами та засобами для керування навчальним
процесом та чи в змозі вони професійно зростати?
Стосовно педагогічного поприща, існує важлива потреба у методах діагностики
стилю діяльності майбутніх вчителів, їх здатності до вчителювання, професійної
сформованості, самовизначення. Сучасні педагогічні розробки не дозволяють
достатньо ефективно виявити як здатність абітурієнтів до педагогічної
діяльності, так і усвідомлення майбутніх учителів про специфіку їх
індивідуального стилю діяльності. Головна причина цього - відсутність ідеалу
вчителя. Якщо в радянські часи він існував і в педагогічній сфері була певна
ідейна спрямованість, то зараз - скільки вчителів - стільки й ідеалів. Кожен
вчитель намагається відповідати власним уявленням про індивідуальність
сучасного вчителя і його педагогічну діяльність. Така ситуація зумовлена
відсутністю вироблених ідеалів, які майбутні учителі могли б наслідувати, а
також зі складним переходом нашого суспільства до нових реформ взагалі. Багато
цінного було втрачено, а розвиток нового здійснюється повільно та невпевнено.
Але, новітні суспільні тенденції вже починають висувати певні вимоги до
особистості сучасного вчителя.
На основі цього ми можемо зробити висновок, що сучасний вчитель - це освітній
менеджер, який повинен вміти презентувати себе та бути конкурентноздатним на
ринку праці. Це означає, що вчитель, поряд з фаховою та спеціальною
підготовкою, повинен володіти прийомами самопрезентації, рефлексії та
самореалізації власної траєкторії професійного та індивідуального зросту. Такий
ідеал вчителя відповідає сучасним освітнім тенденціям.
Отже, за означених обставин, дослідження індивідуального стилю професійної
діяльності вчителів гуманітарних дисциплін набуває узгодженості із системою
уявлень про сучасного вчителя. Це означає, що вчителі-гуманітарії повинні
сформувати адекватну систему особистісних дій, обумовлену власними
психологічними особливостями та специфікою своєї праці.
У зв’язку зі значним динамізмом суспільних подій сьогодення, неможливо
діагностувати стиль діяльності кожного вчителя, оскільки це вимагає значних
моральних та матеріальних затрат. Для реального педагогічного поприща можуть
бути можливими декілька типів індивідуального стилю діяльності, що в однаковій
мірі ефективно сприятимуть продуктивності освітньої діяльності.
Теоретичні розробки першого розділу нашого дослідження дозволили визначити
можливу типологію індивідуального стилю професійної діяльності вчителів
гуманітарних дисциплін, засновану на комбінаторних варіантах його компонентів:
мотиваційного, комунікативного і творчого. В результаті ми отримали шість
стильових типів: 1)стихійно-адаптивний, 2)імітаційно-рольовий,
3)ситуативно-модифікаційний, 4)системно-моделюючий, 5)інноваційно-пізнавальний,
6)індивідуально-творчий. Означена типологія ІСПД вчителів гуманітарних
дисциплін базується на прояві (не прояві) складових компонентів ІСПД. Тому
крайніми координатами означеної типології є: мотиваційно-спрямований
(мотиваційно-неспрямований), комунікативний (некомунікативний) та творчий
(нетворчий) типи ІСПД.
Необхідність емпіричного дослідження індивідуальних стилів професійної
діяльності вчителів-гуманітаріїв зумовлена важливістю виявлення певного ідеалу
їх особистісної системи дій з метою визначення шляху становлення стилю роботи
майбутніх учителів гуманітарних дисциплін.
Отже, було проведено анкетування з діагностики індивідуального стилю
професійної діяльності реальних вчителів-гуманітаріїв. Респондентам
пропонувалася робота з анкетою “Професійно значимі характеристики педагогічної
діяльності сучасного вчителя гуманітарних дисциплін”, яка полягала у ранжуванні
респондентами своїх професійних якостей по мірі їх рівня виразності (див.
додаток А). Серед означених якостей можна назвати професійну позицію,
комунікабельність, контактність, самокритичність, експресивність, мобільність,
гнучкість, толерантність, конкурентноздатність та ін