Розділ 2
Податкова міліція як орган забезпечення законності У сфері оподаткування:
проблеми вдосконалення правового статусу
2.1. Організаційно-правовий статус та основні функції податкової міліції як
органу забезпечення законності у сфері оподаткування
Економічна безпека держави постійно перебуває в центрі уваги органів державної
влади. Гарантування економічної безпеки держави являє собою систему державних
заходів (сил), спрямованих на захист економічних інтересів суб’єктів права
(громадян, юридичних осіб, держави) [116] [106 Див.: [116] Гуреев В. И.
Налоговое право. – М., 1995. – С. 136.]. В Україні економічна безпека
гарантується правоохоронними органами, зокрема й підрозділами податкової
міліції.
Податкова міліція – новий навіть для нашої молодої країни орган державної
виконавчої влади, який має спеціальні завдання та повноваження. Її створення
викликане рядом обставин. Серед них перехід України до нових податкових
правовідносин; використання досвіду побудови податкових органів демократичними
державами світу; складна внутрішня ситуація зі збором податків, яка значною
мірою стала наслідком податкового “безкультур’я” платників податків, їх
небажання ділитися частиною прибутку з суспільством; поширення злочинності у
кредитно-фінансовій та податковій сферах; наявність фактів корупції серед
представників податкових органів.
В Україні процес формування органів податкової міліції розпочався в середині
90-х рр. ХХ ст. з утворенням підрозділів по боротьбі з кримінальним
приховуванням прибутків у системі Міністерства внутрішніх справ. У 1996 р.
Указом Президента України від 30 жовтня 1996 р. № 1013/96 “Питання державних
податкових адміністрацій” означені підрозділи були передані від МВС України до
Державної податкової адміністрації України. Цим же Указом у складі Державної
податкової адміністрації України було створено Головне управління податкової
поліції [39] [107 [39] Комп’ютерна база даних “Норм ативні акти України”.
Версія 8.2.0.0., 2002 р.]. Більше двох років діяльність податкової поліції у
складі податкової адміністрації не мала чіткого законодавчого закріплення.
Підрозділи податкової поліції фактично здійснювали оперативно-розшукову
діяльність, збір матеріалів про порушення податкового законодавства,
протокольну форму досудової підготовки матеріалів, не маючи необхідного
законодавчого забезпечення [118] [108 Див.: [118] Гутник А. Е. Предупреждение
налоговой милицией уклонений от уплаты налогов. – К., 2001. – С. 53.].
Створення головного управління податкової поліції Державної податкової
адміністрації України потягло прийняття ряду нормативно-правових актів, що
регулюють діяльність цієї структури. Так, ДПА України у Листі від 28 грудня
1996 р. до Голів державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці
Крим, областях, містах Києві та Севастополі “Щодо Положення про відділи
Управління податкових розслідувань податкової поліції України” визначила:
Положення про відділ організації податкових розслідувань;
Положення про інформаційно-аналітичний відділ;
Положення про відділ дослідчої перевірки;
Положення про юридично-методологічний відділ [48] [109 Див.: [48] Щодо
Положення про відділи Управління податкових розслідувань податкової поліції
України: Лист ДПА України у від 28 грудня 1996 р. до Голів державних податкових
адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та
Севастополі // Юридичний вісник України. – 1997. – № 6.].
Окрім цього, ДПА України вказала на необхідність розроблення відповідних
Положень про структурні підрозділи податкових розслідувань і посадові
інструкції працівників цих підрозділів.
У 1998 р. відбулися значні реформи в структурі податкової служби України.
Згідно з Законом України “Про державну податкову службу України” [110 Закон
доповнено розділом V (статті 19–27). Див.: [23] Закон України від 5 лютого 1998
р. “Про внесення змін до Закону України “Про державну податкову службу в
Україні” // Відомості Верховної Ради України. – 1998. – № 29. – Ст. 190. ]
запроваджено таку структурну одиницю як податкова міліція. У законі закріплено
статус податкової міліції як спеціальних підрозділів по боротьбі з податковими
правопорушеннями у складі органів державної податкової служби.
У складі Державної податкової адміністрації України створено Головне управління
податкової міліції [49] [111 Див.: [49] Положення про Головне управління
податкової міліції Державної адміністрації України, затверджене Листом ДПА
України від 3 серпня 1998 р. № 9356 /10/26-14 // Комп’ютерна база даних
“Нормативні акти України”. Версія 8.2.0.0., 2002 р.], Слідче управління
податкової міліції [50] [112 Див.: [50] Положення про Слідче управління
податкової міліції ДПА України, затверджене Наказом ДПА України від 30 липня
1998 р. № 374 // Комп’ютерна база даних “Нормативні акти України”. Версія
8.2.0.0., 2002 р.], Управління по боротьбі з корупцією та безпеці.
Начальник податкової міліції є одночасно першим заступником Голови Державної
податкової адміністрації України. Працівники податкової міліції мають особливий
статус. На них поширюються повноваження, правовий та соціальний захист,
встановлений законодавством України для працівників органів внутрішніх справ.
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 1996 р. “Про деякі
питання проходження служби в податковій поліції” [42] [113 [42] Урядовий
кур’єр. – 1996. – № 289.] на працівників податкової міліції стосовно порядку
проходження служби поширюється дія положення про проходження служби рядовим і
начальницьким складом органів внутрішніх справ.
Вихідним
- Київ+380960830922