Ви є тут

Організаційно-педагогічні умови професійного навчання безробітних у професійно-технічних навчальних закладах.

Автор: 
Скульська Віолета Євгенівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U002802
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ УМОВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ БЕЗРОБІТНИХ У ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

2.1. Критерії відбору безробітних на професійне навчання

2.1.1. Особливості надання профорієнтаційних послуг безробітним як кандидатам на професійне навчання
Проблема професійної орієнтації безробітних є новою для України. Її специфіка зумовлена тим, що переважна більшість безробітних - це доросле населення. Вчені по-різному тлумачать поняття "доросла людина". Так, Г.Г.Даркенвальд і С.Б.Мерієм вважають дорослою людину, яка вийшла з ролі учня, прийняла на себе роль працівника, чоловіка та (або) батька, відіграє соціально значимі ролі і несе відповідальність за своє життя" ?214, 8?. Натомість Ю.М.Кулюткін визначає дорослу людину як "соціально сформовану особистість, здатну до самостійного і відповідального прийняття рішень відповідно до норм і потреб суспільства" ?81, 12?. На думку М.Ш.Ноулза людина є дорослою настільки, наскільки сприймає себе відповідальною за своє власне життя ?220, 24?.
Отже, для дорослої людини характерна наявність певних психофізіологічних, економічних, моральних та соціальних ознак.
За часів планового розподілу трудових ресурсів проблеми професійної орієнтації дорослого населення не існувало. Вважалося, що найзначніші події щодо професіоналізації особистості відбуваються тільки під час вибору першої професії, її освоєння та адаптації до умов виробництва. Зміна виду професійної діяльності пов'язувалася з професійним зростанням людини або іншими суто суб'єктивними причинами [15;12]. В умовах ринку праці, стверджує російський вчений О.М.Конюхов, професійна орієнтація дорослого населення є об'єктивною потребою. Її відмінність від професійної орієнтації молоді полягає у наявності у дорослих громадян практичних знань та професійно-важливих якостей, сформованих у попередній професійній діяльності [75, 51]. Отже, професійна орієнтація дорослої людини полягає в її умінні пристосуватися до змін оточуючого середовища і вибрати оптимальний напрям розвитку професійної кар'єри ?63?. Здобуті протягом життя знання, способи пізнання і діяльності, професійний і соціальний досвід, сформовані професійно-важливі та особистісні якості стають тим підґрунтям, що забезпечують проектування дій особистості від задуму до результату.
В основі професійної орієнтації особи, переконливо доводить Ф.Р.Філіпов, знаходиться її соціальна орієнтація - визначення свого місця у суспільстві. Професійне самовизначення - це, передусім, орієнтація на певну соціальну позицію, що передбачає усвідомлення свого соціального минулого, сучасного і майбутнього. Така "соціально-професійна" орієнтація формується на основі усвідомлення особистістю перспектив розвитку суспільства і аналізу своїх можливостей у зв'язку з цими перспективами [193, 25].
В умовах ринку праці зміна професії або спеціальності є однією з найпоширеніших і актуальних проблем дорослих безробітних громадян. Їх професійна орієнтація стає обов'язковою умовою щодо "повторного" професійного самовизначення.
Підтвердженням цьому є результати аналізу статистичних даних щодо питомої чисельності дорослих безробітних у складі осіб, які потребують профорієнтаційних послуг. Наявна також чітка тенденція зростання кількості таких послуг для дорослих людей, зокрема для тих, хто має професію. Отже, переважна більшість серед незайнятих клієнтів центрів зайнятості - це дорослі громадяни (особи старші 28 років). Відтак обґрунтованою є потреба підвищення ефективності профорієнтаційної роботи з безробітними громадянами, в тому числі і з кандидатами на навчання.
Науковці М.Р.Гінзбург, Є.І.Головаха схильні пов'язувати професійне самовизначення людини як з соціальними процесами, так і з особистісними аспектами розвитку життєвої перспективи [28; 30]. Вчені Є.О.Климов [66], Г.С.Костюк [76], М.С.Пряжников [146] вважають, що професійне самовизначення - це цілісний, тривалий процес розвитку особистості як суб'єкта праці; процес здійснення вибору професії і формування індивідуального професійного плану. Відтак вибір професії - це проектування особистістю свого професійного життєвого шляху, який містить "поступальне виникнення можливостей" [66, 377]. Специфіка професійного самовизначення дорослої безробітної людини полягає в тому, що чим старший вік і вищий соціальний статус вона мала до втрати роботи, тим складніше їй сприйняти необхідність вибору нової професії, особливо, коли потреби ринку праці не співпадають з особистісними потребами і ціннісними орієнтаціями людини. У зв'язку з цим важливо допомогти їй усвідомити ситуацію, в якій вона опинилася, здійснити об'єктивне оцінювання свого професійного рівня, сформувати готовність до зміни професії, визначитися щодо найбільш підходящої сфери професійної діяльності, змінити установки щодо навчання та працевлаштування, уникнути помилок професійного вибору та нових психологічних травм. Завдяки професійній орієнтації створюються умови для вирішення соціальної суперечності між потребами ринку праці щодо робітників певної професії і кваліфікації та індивідуальними потребами безробітних стосовно самореалізації. Професійна орієнтація безробітних, як комплексна науково-обґрунтована система форм, методів та засобів впливу на особу з метою оптимізації її професійного самовизначення на основі врахування професійно-важливих особистісних характеристик кожного індивідууму та потреб ринку праці, спрямована на досягнення збалансованості між професійними інтересами і можливостями людини та потребами суспільства в конкретних видах професійної діяльності [136, 41].
Водночас аналіз стану професійної переорієнтації дорослих безробітних на нові сфери професійної діяльності через їх залучення до професійного навчання дозволяє говорити про відсутність системного наукового підходу до її психологічних аспектів. На думку В.П.Петрова "практична актуальність проблеми, її складність і специфічне прив'язування до фундаментальних питань психоло