Ви є тут

Формування основ інформаційної культури майбутніх учителів початкової школи

Автор: 
Шиман Олександра Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003682
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
МЕТОДИЧНА СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ ОСНОВ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
2.1. Характеристика навчальних комп'ютерних курсів
2.1.1. Особливості здійснення навчання базового курсу
"Сучасні інформаційні технології"
На сучасному етапі розвитку суспільства дидактика вищої школи удосконалюється з урахуванням соціальних та економічних умов її існування в суспільстві. Вища школа на сучасному етапі свого розвитку послідовно та неухильно переходить до якісно нового стану. Суттєво змінюються принципи, методи, форми та засоби навчання.
На теперішній час у навчальний процес вищих педагогічних навчальних закладів України введені нові державні навчальні стандарти, які передбачають підвищення ролі комп'ютерних технологій в професійній підготовці студентів гуманітарних спеціальностей. Так на факультеті підготовки вчителів початкової школи згідно з навчальним планом викладається навчальна дисципліна "Сучасні інформаційні технології" (СІТ) загального об'єму 108 годин, що повинно реалізувати соціальне замовлення на формування інформаційної культури майбутнього вчителя початкової школи.
Не існує визначеної програми, яка б розкривала зміст і логіку вивчення дисциплін комп'ютерного циклу у ВНЗ. Наявні підходи та методики до навчання інформатики у вищому педагогічному навчальному закладі далеко не завжди враховують специфіку конкретної спеціальності вчителя-предметника та в умовах швидкого "старіння" знань не дозволяють підготувати спеціаліста, який може реалізувати себе в насиченому інформаційному середовищі сучасного суспільства. Аналіз літературних джерел, теорії і практики організації навчально-виховного процесу в педагогічному ВНЗ дозволив виявити наступні суперечності:
? поміж необхідністю формування інформаційної культури майбутнього вчителя початкової школи і недостатнім опрацюванням теоретичних та практичних підходів до її становлення, відсутністю педагогічних кадрів, які володіють знаннями та вміннями використовувати засоби інформаційних технологій в початковій школі;
? поміж необхідністю використання комп'ютера в своїй професійній діяльності, пов'язаній з відповідним інформаційним функціонуванням вчителя і низьким загальним рівнем довузівської інформаційної підготовки студентів.
У дослідженні Л.Л. Макаренко питань організації навчання у вищій школі майбутніх учителів початкової школи зазначаються недоліки організації комп'ютерного навчання: "У НПУ імені М.П.Драгоманова викладається навчальний курс "Нові інформаційні технології" студентам усіх гуманітарних спеціальностей, в тому числі і майбутнім учителям початкової школи. Основною метою його залишається формування у студентів знань, умінь і навичок, які необхідні для використання засобів нових інформаційних технологій при навчанні дисциплін гуманітарного циклу, а також для управління навчальним процесом. Тобто даний курс є уніфікованим, він не спрямований на методику навчання майбутніх учителів початкової школи, які у своїй роботі повинні застосовувати комп'ютерні знання при викладанні предметів школярам молодших класів за окремою, специфічною методикою" [125, 226].
Вибраний нами напрямок наукового дослідження передбачає створення і обґрунтування методичної системи формування основ інформаційної культури майбутніх вчителів початкової школи і визначення необхідних вмінь та навичок для розв'язування загальноосвітніх та прикладних задач за допомогою комп'ютера у їхній майбутній професійно-педагогічній діяльності відповідно до вимог сучасної початкової школи, а також для організації комп'ютерно-орієнтованого навчання в початковій школі.
Під час розробки авторської програми курсу "Використання сучасних інформаційних технологій" потрібно було дати відповіді на ряд питань: у чому відмінність цього курсу і курсу інформатики у школі? Як викладачеві встановити зв'язок між вивченим матеріалом у школі і у ВНЗ? Як глибоко і наскільки повторювати шкільний матеріал у ВНЗ, і чи взагалі потрібно його повторювати? Як диференціювати навчальний процес, адже серед першокурсників є студенти зі значним рівнем комп'ютерної обізнаності, і студенти з сільських шкіл, підготовка яких не відповідає вимогам Державного освітнього стандарту з інформатики? Які психолого-педагогічні відмінності навчального процесу у ВНЗ порівняно зі школою? Як забезпечити рівень інформаційної культури майбутніх учителів, достатній для впровадження комп'ютерно-орієнтованого навчання в початкову школу?
Потрібно було виділити ті вміння та навички, які необхідно сформувати у майбутніх учителів початкової школи для подальшого поглиблення і розвитку загальносуспільної і професійної інформаційної культури, враховуючи при цьому вже одержані знання і вміння в школі.
Ми вважаємо, що у процесі формування основ інформаційної культури студентам у вищих педагогічних навчальних закладах поряд з вивченням теоретичних розділів інформаційних технологій більше уваги необхідно приділити тим комп'ютерним технологіям, які є базовими складовими майбутньої сфери професійної діяльності. Причому якість навчання повинна визначатися ступенем закріплених стійких навичок роботи в середовищі базових інформаційних технологій при розв'язуванні типових задач майбутньої професійної діяльності.
Розуміння сутності понять, уміння працювати з науковою, методичною, довідковою, публіцистичною літературою та періодичною пресою - це все невід'ємні компоненти інформаційної культури студентів. Тож під час дослідження необхідно було переглянути літературні джерела на предмет їх новизни і відповідності новим вимогам до комп'ютерного навчання у ВНЗ. До недавнього часу таких книг взагалі не було, автори в основному були націлені на шкільний курс інформатики [91; 29; 97]. В останні роки з'явилися підручники та навчальні посібники вітчизняних та російських авторів [185; 93; 123], рекомендовані для студентів вищих навчальних закладів. Аналіз їх змісту дозволив відмітити високий рівень з урахуванням останніх змін на ринку апаратних і програмних засобів, детальний в