РОЗДІЛ 2
СИСТЕМА ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ
ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Обґрунтування системи підготовки майбутніх учителів фізичної культури до
застосування інформаційних технологій у професійній діяльності
Процес підготовки фахівця з фізичної культури у вищому навчальному закладі
тривалий, він вимагає великих зусиль і вкладання ресурсів. Запорука якості та
успішності цього процесу в його стабільності. Вища школа повинна готувати
фахівців галузі фізичної культури та спорту, які в чомусь випереджують сучасне
життя. Це особливо стосується тієї сфери професійної підготовки, яка передбачає
оволодіння інформаційними технологіями.
Як показали результати констатуючого експерименту студенти вищих навчальних
закладів фізичного виховання та спорту не готові до діяльності , яка передбачає
застосування інформаційних технологій, вони не знають де і з якою метою можна
застосовувати такі технології у майбутній професійній діяльності. Водночас,
переважна більшість опитаних переконана в необхідності застосування
інформаційних технологій у процесі фізичного виховання школярів.
Тому завданням наступного етапу нашого дослідження було:
змоделювати й обґрунтувати систему підготовки майбутніх учителів фізичної
культури до застосування інформаційних технологій у професійній діяльності;
сформувати зміст системи підготовки майбутніх учителів фізичної культури до
застосування інформаційних технологій у професійній діяльності, для чого було
розроблено авторський курс „Інформаційні технології у фізичному вихованні
школярів” та інформаційне забезпечення викладання курсів ;
розробити компоненти, критерії та показники готовності майбутніх учителів
фізичної культури до застосування інформаційних технологій у професійній
діяльності;
перевірити ефективність запропонованої системи підготовки майбутніх учителів
фізичної культури до застосування інформаційних технологій у професійній
діяльності під час проходження студентами педагогічної практики.
Необхідність розробки такої системи і її втілення в навчально-виховний процес
вузу зумовлені сучасними освітніми процесами та їх впливом на професійну
підготовку фахівців. Серед них: усвідомлення ролі інформації у суспільному
розвитку, постійне зростання об’ємів інформації, бурхливий розвиток
інформаційних технологій.
Наявність системи забезпечує неперервність навчального процесу, що є необхідною
передумовою набуття студентами твердих знань та формування професійних вмінь.
Про важливість системи у навчанні писав К. Ушинський: „Тільки система, звичайно
розумна, що виходить із самосутності предметів, дає нам повну владу над нашими
знаннями. Голова, наповнена уривчастими знаннями, схожа на комору, в якій все в
безладді й де сам господар нічого не відшукає;...” [205, с.11].
При розробці системи підготовки майбутніх учителів фізичної культури до
застосування інформаційних технологій у професійній діяльності ми ґрунтувались
на основних положеннях системного підходу, розглянутих в працях В.П. Безпалька,
Т.А. Ільїної, Н.В. Кузьміної, А.С. Макаренка, В. Оконя. На їх думку, жоден з
компонентів системи не може забезпечити успіх у навчанні і вихованні без
взаємозв’язку з іншими компонентами цієї ж системи.
Під системою підготовки майбутніх учителів фізичної культури до застосування
інформаційних технологій у професійній діяльності ми розуміємо єдність змісту,
форм і методів, їх взаємодію, яка забезпечує найдоцільніший шлях для досягнення
поставленої мети та вирішення завдань фізичного виховання школярів.
При її формуванні ми опирались на такі основні положення:
провідна роль діяльності у становленні фахівця, здатного застосовувати
інформаційні технології у професійній діяльності;
позитивна мотивація студентів до діяльності з застосуванням інформаційних
технологій, стійкі знання та професійні вміння з інформаційних технологій є
запорукою успіху студентів;
позитивні результати забезпечать єдність мотиваційного, змістового та
діяльнісного компонентів готовності майбутніх учителів фізичної культури до
застосування інформаційних технологій у професійній діяльності, оскільки ці
компоненти взаємопов’язані і повинні формуватися одночасно.
Система підготовки майбутніх учителів фізичної культури до застосування
інформаційних технологій у професійній діяльності представлена як модель, яка
об’єднує мету, завдання, функції, принципи, етапи, форми організації
навчально-виховного процесу, його зміст. При цьому ми опиралися на поняття
„моделювання” [105], а також вимоги до розробки моделей, запропоновані
І.А. Зязюном та Г.М. Сагач [72], на думку яких, модель як система дій повинна
забезпечувати адекватне розуміння модельованих властивостей.
На думку Ю.А. Лаврікова, модель фахівця – це вираження навчальних планів,
програм, інших документів, що описують процес підготовки у вузі. „Модель
професійної готовності спеціаліста в найбільш загальному вигляді представляє
собою схематичне вираження об’єму і структури суспільно-політичних, специфічно
професійних, організаційно-управлінських знань, властивостей і навиків,
необхідних для професійної діяльності” [104, с.19]
Формуючи модель системи підготовки майбутнього вчителя фізичної культури до
застосування інформаційних технологій у професійній діяльності, ми розглядали
її як підсистему цілісної системи підготовки вчителя фізичної культури до
професійної діяльності (рис. 2.1).
Запропонована нами система підготовки майбутніх учителів фізичної культури до
застосування інформаційних технологій у професійній діяльності є дієвою й
цілісною, усі її складові мають чітке призначення і перебувають у тісному
вз
- Київ+380960830922