Ви є тут

Дидактичні умови використання комп'ютерно-орієнтованих засобів навчання студентів медико-технічного профілю.

Автор: 
Яцюк Світлана Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000212
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЗНАНЬ
У СТУДЕНТІВ МЕДИКО-ТЕХНІЧНОГО ПРОФІЛЮ
2.1. Реалізація дидактичних особливостей формування основ інформаційної
культури у майбутніх спеціалістів
Академік М.І.Жалдак акцентує увагу на тому, що широке застосування сучасних
інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в навчальному процесі дає
можливість розкрити значний гуманітарний потенціал природничих дисциплін,
пов’язаний з формуванням наукового світогляду, розвитком аналітичного і
творчого мислення, суспільної свідомості і свідомого ставлення до навколишнього
світу. Яскравим прикладом застосування математики до вирішення однієї із
найважливіших гуманітарних проблем – збереження життя на землі, може бути
використання методів математичного моделювання та засобів інформаційних
технологій [71-73].
Використання дидактичних умов у застосуванні комп’ютерно-орієнтованих засобів
навчання студентів медико-технічного профілю вимагає перегляду
організаційно-соціальних аспектів та нової технології навчально-пізнавальної
діяльності, які дозволять здійснити ефективну реалізацію завдань технічного
спярмування, набуття певного практичного досвіду в користуванні комп’ютерною
технікою. Важливим аспектом реалізації дидактичних умов є формування
професійних знань і закріплення технічних надбань, які розвиваються та
адаптуються на основі власної ініціативи самих студентів, їх саморозвитку та
самовдосконалення.
Вищі навчальні заклади, які перебувають на технологічному, постіндустріальному
етапі розвитку, характеризуються високим рівнем технологічних процесів і
специфічними нормами цивілізованого співжиття. Тому, для даного рівня розвитку
суспільства характерною ознакою індивіда є рівень функціональної грамотності,
який забезпечував би уміння особистості чітко діяти за інструкціями, нормами,
правилами. При переході з суспільства високотехнологічного в суспільство
інформаційне (цей перехід вже відбувається в інших країнах), постає
необхідність володіння особистістю функціональною інтелектуальністю на більш
високому, третьому рівні – інформаційною комп`ютерною грамотністю [132, 9].
Незважаючи на те, що для нашої країни пріоритетом на сьогодні є досягнення
другого рівня функціональної грамотності особистості, ми схиляємося до думки
тих вчених, які своїми дослідженнями стверджують, що вся система професійної
підготовки фахівців має працювати як на близьку, так і на далеку перспективу.
Тобто сучасна вища школа вже сьогодні має ефективно впливати на формування у
студентів основ інформаційної комп`ютерної грамотності.
Виходячи з цього, а також з прогнозів науковців, врахування практики роботи
вищої школи, вважаємо, що на часі постає проблема внесення кардинальних змін у
підготовку фахівців, насамперед в освіті, де мають бути реалізовані досконаліші
концепції і технології, впроваджені нові підходи до вирішення освітньо-виховних
завдань на всіх рівнях підготовки спеціалістів, починаючи з коледжів і
завершуючи вузівською освітою.
Детерміновано в рамках нашого дослідження, постало завдання виділити ті
особливості професійної діяльності фахівця з питань формування основ
інформаційної культури випускників, врахування яких зумовило б підвищення
ефективності професійної підготовки студентів медико-технічного профілю.
Проведений нами аналіз результатів досліджень в області підготовки фахівців
сучасної вищої школи дає підставу стверджувати, що критерієм, який визначає
рівень підготовки спеціаліста, є системність знань, вмінь та навичок. Ми
переконані, що у випускника медико-технічного профілю мають бути чіткі уявлення
про цілісну систему новітніх інформаційних технологій. Характерними ознаками
системи вищої освіти виступають: її відносна самостійність; цілеспрямованість;
взаємозв`язки між курсами і предметами, лекційною і позанавчальною роботою
[2;173, 262-263].
Особливою специфікою володіє така ознака системи професійної освіти як
цілеспрямованість, яка пов`язана з тим, як педагог розуміє повноту і
наступність цілей, що розв`язуються на кожному курсі у ході викладання
навчальних предметів, як він вміє їх таксономізувати, виділити ієрархічні,
пріоритетні критерії.
Здійснюючи розробку питань інформаційної підготовки студентів медико-технічного
профілю, ми прийшли до висновку, що у процесі цієї підготовки потрібно
ознайомити майбутніх спеціалістів з сучасними підходами до визначення основних
цілей навчання фахівців основам інформатики, проаналізувати програми даного
курсу, розроблені вітчизняними і зарубіжними вченими та забезпечити формування
у студентів власної позиції в означених питаннях.
Проведений аналіз науково-педагогічної літератури, дав нам можливість
співставити різні позиції науковців у розв`язанні проблеми цілепокладання курсу
початкової інформатики і виробити власний підхід у даній області дослідження.
Ми вважаємо, що основна увага майбутнього випускника має бути спрямована на
формування у фахівців основ інформаційної культури, яка передбачає формування у
них початкових вмінь користувача сучасної комп`ютерної техніки, який володіє
культурою обробки, передачі і збереження інформації. Детально ці питання
розкриваються у роботі М.М.Левшина [106], в якій ми знайшли позитивні ідеї, і
на яку спиралися при розгляді питань формування пропедевтичних уявлень, вмінь,
які мають бути сформовані, в процесі вивчення студентами медико-технічного
профілю основ інформатики.
Аналіз і узагальнення розроблених різними авторами (С.Бешенков, Л.М.Демкова,
М.М.Левшин, Ю.А.Первін, С.Є.Проніна, Є.Смирнов, Н.Угринович, М.А.Юнерман та
ін.) програм курсу початкової інформатики, дав змогу виді