Ви є тут

Екологічне виховання студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації будівельного профілю.

Автор: 
Сапожников Станіслав Володимирович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U001775
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
педагогічні умови ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
БУДІВЕЛЬНОГО ПРОФІЛЮ
2.1. Критерії та рівні екологічної вихованості
Констатувальний етап дослідження дозволив визначити критерії та рівні
екологічної вихованості особистості.
Визначення рівня екологічної вихованості студентів здійснювалося за допомогою
анкетування та тестування, бесід з викладачем під час проведення різнопланових
позанавчальних заходів з метою визначення їх поглядів на стратегії екологічної
взаємодії людини з природним середовищем під час будівництва.
Екологічна вихованість як результат екологічного виховання виявляється в
структурі особистості майбутнього фахівця будівельника з визначеними якостями,
зокрема визначеністю ідеалів, переконань, цінностей, готовності до певних дій
тощо. На відміну від навчання, виховання спрямовано на мотиваційну сферу
особистості.
Виходячи з традиційного розуміння структури особистості [7;8;172], яка
сприймається через призму ставлення до себе, до інших, до світу нами
пропонуються сфери формування особистості майбутнього будівельника:
Пізнавальна, що визначається об’ємом, якістю інформації знання про зовнішній
світ, особливостями пізнавальної діяльності людини.
Ціннісна, що визначається системою цінностей, моральних орієнтацій, ідеалів,
життєвих цінностей, переконань, свідомістю та самосвідомістю особистості,
розумінням її місця в навколишньому природному середовищі, при цьому
використовуються емоційно-вольові та інтелектуальні механізми і, як результат
дії цих механізмів, можна розглядати світовідчуття, світогляд,
світоспрямованість.
Творча, що визначається отриманими та самостійно опанованими вміннями та
навичками, здатністю до дій продуктивних чи репродуктивних, творчих чи
руйнівних і ступінь їх реалізації.
Комунікативна, що визначається мірою включення до соціальних контактів, силою
та міцністю цих контактів.
Художньо-естетична визначається сферою почуттів та уявлень про красу
навколишнього світу, оцінними судженнями.
У процесі професійного становлення майбутнього будівельника, найбільш значущими
є творча, ціннісна та пізнавальна сфери формування особистості. З іншого боку
формування екологічної вихованості, на наш погляд більшою мірою відбувається за
рахунок реалізації її пізнавального, ціннісного та художнього потенціалів.
Незважаючи на те, що виховання спрямоване, в першу чергу, на формування та
розвиток ціннісного потенціалу особистості, процес виховання спирається на
пізнавальний та творчий потенціали особистості. Тобто результат екологічного
виховання можна спостерігати за сформованістю таких компонентів екологічної
вихованості:
ціннісно-мотиваційного;
пізнавально-аналітичного;
діяльнісного.
У межах цих трьох компонентів (за результатами констатувального експерименту)
ми визначили критерії екологічної вихованості.
Одним із провідних критеріїв екологічної вихованості майбутніх будівельників є
здатність до професійного самовдосконалення.
Особистість може брати участь у визначенні мети свого професійного
самовдосконалення і професійного розвитку в тій мірі, в якій бачиться
професійна освіта саме особистості. Зауважимо, що система професійного розвитку
на особистісному рівні майбутнього будівельника ґрунтується на засадах
смислової, суб’єктивної психологічної та феноменологічної рефлексії власного
досвіду фахівця детермінованої, багатоваріативністю розуміння доцільності
побудови та реконструкції промислових та цивільних об’єктів. Тому тут предметна
діяльність не ґарантує утворення “запрограмованого” смислу. Отже, говорити про
методики впливу на особистість будівельника можна лише з певною часткою
умовності. Одночасно особистість, яка оволоділа способами самопізнання й
засобами самовдосконалення, з більшою вірогідністю має можливість застосовувати
сама до себе педагогічні технології, виступаючи суб’єктом самовиховання,
професійного розвитку та ініціатором будь-якого процесу саморозвитку.
Показниками професійного самовдосконалення особистості майбутнього будівельника
в контексті нашого дослідження виступають:
спрямованість та активність особистості фахівця на отримання знань (знань у
галузі екотехнологій будівельного виробництва, проектуванні, реконструкції
монтажу та ремонту технологічного устаткування промислових підприємств, уміння
здійснювати процеси будівництва, монтажу та ремонту об’єктів цивільного та
промислового значення, навички виконувати вище зазначенні процеси з точки зору
екотехнології будівельного виробництва),
мотивація еколого-професійного самовдосконалення,
чутливість до ситуацій самовдосконалення,
упевненість у своїх силах,
позитивний настрій,
внутрішній локус контролю,
адекватність самооцінки (табл. 2.2)
При визначенні рівня екологічної вихованості ми враховували рівні сформованості
компонентів екологічної вихованості, характеристику яких наведено в таблиці
2.1.
Таблиця 2.1
Характеристика рівнів сформованості компонентів екологічної вихованості
Об’єкти вимірювання
Рівні сформованості компонентів екологічної вихованості
Характеристика рівня
Ціннісно-мотиваційний компонент
Високий
Наявність морального ставлення до навколишнього природного середовища
Середній
Чітке засвоєння основних екологічних понять, належне розуміння залежності
здоров’я людини від стану навколишнього природного середовища
Низький
Наявність почуття співпереживання
Пізнавально-аналітичний компонент
Високий
Наявність позитивної домінанти, з позитивним потенціалом
Умовно високий рівень
Наявність позитивної домінанти з негативним потенціалом.
Середній рівень
Відсутність чи неможливість виявити домінанти
Низький рівень
Наявність негативної домінанти
Діяльні