Ви є тут

Педагогічні основи етико-правової підготовки майбутнього офіцера в умовах вищого військового навчального закладу

Автор: 
Коваленко Денис Володимирович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U002373
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОЇ МОДЕЛІ
ЕТИКО-ПРАВОВОЇ ПІДГОТОВКИ КУРСАНТІВ – МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ
Підтвердження висунутої гіпотези дослідження вимагало організації
експериментальної роботи, спрямованої на забезпечення етико-правової підготовки
курсантів – майбутніх офіцерів, сформованості готовності до здійснення
морально-правової поведінки в умовах професійної діяльності.
2.1 Організація експериментальної роботи
Мета проведеної експериментальної роботи полягала в тому, щоб одержати дані про
сформованість готовності курсантів – майбутніх офіцерів – до здійснення ними
морально-правової поведінки в військово-професійному середовищі. Під час
проведення експериментального дослідження спиралися на здобутки науковців щодо
методології, методів, методики педагогічного [124; 128; 129; 226; 227] й
військово-педагогічного дослідження [74].
Експериментальна робота здійснювалася з 2003 року до 2006 року на базі
Харківського Університету Повітряних Сил ім. Івана Кожедуба. Апробація
розроблених матеріалів з метою забезпечення етико-правової підготовки майбутніх
офіцерів здійснювалася в Академії цивільного захисту України. Всього
дослідженням було охоплено 271 курсанта, 36 офіцерів. Кожна вища військова
школа розглядалася як однорідна статистична сукупність, в якій навчаються
курсанти приблизно одного віку, рівня освіченості, культури й життєвого
досвіду. Організаційно-штатна структура ВВНЗ, факультетів і курсантських
підрозділів є ідентичною, їх навчальна й службова діяльність, організація
навчально-виховного процесу й суспільної роботи регламентується одними
керівними документами, соціально-побутові умови приблизно одного рівня.
Педагогічний експеримент проводився в природних умовах навчально-виховного
процесу й включав констатувальний, формувальний і контрольний етапи.
Метою констатувального експерименту було виявлення наявного у курсантів рівня
готовності до здійснення морально-правової поведінки у військовому середовищі.
Під час пілотажного дослідження було доведено, що в практиці вищих військових
навчальних закладах така підготовка не забезпечує поєднання етичного й
правового аспектів і не відбувається цілеспрямованої роботи щодо її
реалізації.
Нами було узагальнено дані спостережень за курсантами у навчально-виховному
процесі в вищому військовому навчальному закладі, в процесі здійснення ними
службової діяльності, а також результати опитування (69 курсантів випускного
курсу льотного факультету ХУПС, 36 офіцерів). У процесі дослідження було
виявлено, що потреба в удосконаленні власної морально-правової професійної
поведінки курсантами за самооцінкою є досить високою (82.6% курсантів, 56.0%
офіцера), однак як високий власний рівень володіння необхідними знаннями й
уміннями з етико-правових питань визначили лише 24.2% курсантів і 32.2%
офіцерів з опитаних. Не володіють достатнім рівнем умінь здійснювати
морально-правову поведінку у військово-професійній діяльності - 23.8% курсантів
і 5.6% офіцерів, рефлексію власної поведінки (особливо в нетипових ситуаціях) –
17.5% курсантів, 11.2 % офіцерів. Отримані дані свідчили про необхідність
цілеспрямованої етико-правової підготовки курсантів і розроблення технології її
реалізації в навчальному процесі вищого військового навчального закладу.
Метою формувального варіативного експерименту була практична перевірка
ефективності реалізації теоретичної моделі етико-правової підготовки різними
шляхами.
В експериментальній групі Е1 (42 особи) проводилася цілеспрямована
етико-правова підготовка через організацію й здійснення спеціальної виховної
робота, що мала нормативний аспект, з боку керівництва ВВНЗ, вихователів
(ознайомлення з правилами поведінки, чергування, виконання доручень, зверталася
увага на необхідність додержання норм дисципліни, ознайомлення з нормами
статутів, проводилася превентивна робота щодо порушень норм статутів тощо). До
виховної роботи долучалася й робота юридичної служби університету, спрямована
на роз’яснення й попередження порушень правових і статутних норм серед
курсантів.
В експериментальній групі Е2 (66 осіб) проводилася цілеспрямована етико-правова
підготовка в процесі вивчення дисциплін гуманітарного циклу, метою якої було
формування позитивної мотивації до морально-правової поведінки; опанування
спеціальних й узагальнення етико-правових знань; узагальнення й удосконалення
умінь нормативного розв’язання різноманітних ситуацій в практичній діяльності
офіцера, здійснювати рефлексію власної морально-правової поведінки. Крім
роботи, що проводилася в групі Е1, додатково в цій групі здійснювалися такі
заходи:
при вивченні дисциплін гуманітарного циклу курсантам повідомлялася додаткова
інформація про тісний зв’язок етики й права, розкривалися проблемні питання
етичної й правової регуляції поведінки людини взагалі й представника військової
професійної діяльності, зокрема. Так, на першому курсі при вивченні розділу
“Етика” в структурі навчальної дисципліни „Філософія” повідомлялась додаткова
інформація про особливу роль моральних норм у діяльності офіцера, зверталася
увага на необхідність додержання офіцером моральних норм у відносинах з
підлеглими й керівниками, особлива увага приділялася ознайомленню з нормами
Кодексу честі офіцерського корпусу Збройних сил України;
на другому – при вивченні дисципліни “Правознавство” акцентувалася увага на
проблемних питаннях правової поведінки офіцера, що ґрунтується на принципах
моралі й права тощо; особливу увагу звертали на ознайомлення з
нормативно-правовими документами в галузі