Ви є тут

Оподаткування сільськогосподарських підприємств та шляхи його вдосконалення

Автор: 
Синявська Любов Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003044
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОЦІНКА СТАНУ ОПОДАТКУВАННЯ
СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Характеристика системи та особливостей оподаткування
сільськогосподарських підприємств на сучасному етапі
Оподаткування – це процес, що об’єднує в собі сукупність механізмів податкових
відносин та принципи їх взаємодії. Система оподаткування є продуктом діяльності
держави, її важливим атрибутом.
У нашому дослідженні податкові відносини – це стосунки між
сільськогосподарськими підприємствами, державою як суб’єктом, який визначає
правила оподаткування, та податковими органами як суб’єктами контролю. Процес
оподаткування вимагає оцінки фінансового стану платників податку, а з іншого
боку, товаровиробник сільськогосподарської продукції повинен знати роль і місце
справлених ним платежів до бюджету, їх питому вагу у структурі загальних
доходів, а також зворотний процес – фінансування агропромислового комплексу
щодо розвитку виробництва та соціальної інфраструктури села.
Суб’єктами податків у сільському господарстві виступають підприємства різних
форм власності на засоби виробництва. Податкові відносини характеризуються тим,
що їх суб’єктами є дві сторони: одна з них представлена сільськогосподарськими
підприємствами, тобто платниками податків, інша – держава в особі податкових
органів.
Обсяг бюджетних надходжень залежить від економічного розвитку суб’єктів
підприємницької діяльності. Податковий тиск на підприємства аграрного сектора
має бути помірним, а з іншого боку податкові надходження від цієї галузі мають
бути стабільними і достатніми для виконання державою своїх функцій.
Для оцінки динаміки податкового навантаження на сільськогосподарські
підприємства нами використані взаємозв’язані показники, серед них абсолютний
приріст внесених платежів та темп їх зростання (табл. 2.1) Дослідження
показали, що надходження платежів до бюджету від сільськогосподарських
формувань мають тенденцію до зростання.
Таблиця 2.1
Динаміка платежів аграрних підприємств Львівської області, тис. грн.*
Вид платежу
1998р.
2000р.
2002р.
2004р.
Приріст
платежів,
+-2004р. до
1998р.,
тис. грн.
Темп
зростання
2004р.до 1998р., %
Перераховано платежів - всього
7371
5099
10033,5
10401,6
3030,6
понад 1,4 рази
У т. ч.
ПДВ
4249
1933
2031
2312
-1937
понад 2 р.
Податок на прибуток
698
322
248
229,9
-468,1
33,5
Плата за землю
815
318
534
728,6
-89,4
108
ФСП
1233
5483
5206,5
4349,5
понад 6 р.
Інші платежі
2542
1293
1737
1924
618,0
137
Питома вага платежів у структурі ВВП, %
1,96
1,71
3,6
3,89
1,93
0,98
Внесено податків на:
100 га с.-г. угідь, грн
0,86
1,18
3,2
4,4
3,54
понад 5 р.
на одного середньорічного працівника, грн
79
97,5
309
402
323
понад 4 р
* Розраховано за даними ДПА у Львівській області.
Так, у 2004р. порівняно з 1998 р. їх загальна сума зросла більше 2 рази,
фіксований сільськогосподарський податок склав 5206,5тис.грн., податок на
додану вартість – 2312тис.грн.. Водночас зменшився податок на прибуток.
Про структуру надходжень платежів до бюджету від агроформувань Львівщини
свідчать дані табл. 2.2.
Таблиця 2.2
Динаміка і структура податків, зборів та інших обов’язкових платежів
сільськогосподарських підприємствах до зведеного бюджету Львівської області, %*
Показник
1998р.
2000р.
2002р.
2004 р.
Відхилення (+,-)
сума, тис.грн
сума, тис.грн
сума, тис.грн.
сума, тис.грн.
сума, тис.грн
Податок на додану вартість
4249
57,6
1933,0
37,9
2030,7
20,2
2312
22,2
-1937
-35,4
Податок на прибуток
698
9,4
322,0
6,3
247,4
2,5
229,9
2,2
-468,1
-7,2
Плата за землю
815
11,1
318,0
6,2
533,6
5,3
728,6
7,0
-86,4
-4,1
Фіксований с.-г. податок
1233,0
24,1
5483,8
54,7
5206,5
50,1
5206,5
Інші платежі
2542
34,5
1293,0
25,3
1738,0
17,3
1924
18,5
-618
-16
Всього
7371,0
100
5099,0
100
10033,5
100
10401,6
100,0
3030,6
* Розраховано за даними ДПА у Львівській області.
Дослідження показують, що структура податків у кожному сільськогосподарському
підприємстві є різною залежно від його спеціалізації, обсягу реалізації
продукції, кількості закріплених сільськогосподарських угідь та інших чинників.
У даному випадку не можна не погоджуватися з думкою В. К. Терещенка, що
структура податків у кожному сільськогосподарському підприємстві специфічна,
оскільки відображає певною мірою загальний стан його господарської діяльності.
Зводячи всі податки до єдиної бази оподаткування, держава так чи інакше втрачає
можливість стимулювання тих видів господарської діяльності підприємств, в яких
суспільство зацікавлене найбільше [161, с.215].
Дані табл. 2.3 свідчать про те, що господарствам одного й того ж району
притаманна різна структура платежів до бюджету. Так, СгТзОВ „Авангард” внесло
до бюджету 25 тис. грн., з яких 86,6 відсотка належить фіксованому
сільськогосподарському податку, 6,3 відсотка – податку на додану вартість. Дещо
менша сума в наповненні бюджету належить СгТзОВ ім. Шевченка – 15,78 тис. грн.,
з яких 98 відсотків припадає на фіксований сільськогосподарський податок.
Таблиця 2.3
Структура податків, зборів та інших обов’язкових платежів
окремих господарств до зведеного бюджету Львівської області, %
Платежі
Кам’янка – Бузький район
СгТзОВ „Авангард”
СгТзОВ Шевченка
сума платежу, тис. грн.
структура, %
сума платежу,
тис. грн.
структура, %
Податок на прибуток підприємств
Плата за землю
Податок на додану вартість
1,63
6,30
0,18
1,3
Фіксований сільськогосподарський податок
22,3
86,6
13,3
84,2
Адміністративні штрафи та інші санкції
0,34
1,56
інші
1,48
5,75
2,3
1,5
Всього
25,75
100
15,78
100
На нашу думку, основним критерієм ефективност