Ви є тут

Методика навчання майбутніх економістів англійського ділового мовлення на основі технології занурення.

Автор: 
Корнєва Зоя Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003777
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.1), особливого
значення для спеціалістів економічного профілю набувають монологічне мовлення,
діалог з елементами монологу та полілог. Оволодіння цими видами говоріння в
межах технології занурення пропонується організувати в такий спосіб.
Навички та вміння монологічного мовлення пропонується розвивати шляхом
підготовки презентації та доповідей студентів із питань практичного заняття та
проведення презентацій проектів (наприклад, групова розробка бізнес-планів) та
курсових робіт англійською мовою. При цьому студенти ведуть самостійний пошук
автентичної інформації, аналізують її і самостійно обирають форму презентації
(усна доповідь, використання наочності, технічних засобів тощо). Так, в межах
основних тем курсу був сформований такий план проведення практичних занять:
Таблиця 2.4
Seminar plans
Theme of the seminar
Questions for talks preparation
1. Classical theories of international economic relations and the modern system
of international economic relations management
Keynesian economics, Monetarism, Hecsher-Ohlin theorem;
Modern theory of international capital transfer;
Econometric view on the role of international capital in economic development;
Modern system of foreign economic relations management
Продовження таблиці 2.4
2. Contractors of the world market
Enterprise as industrial co-operation;
Organizational structures of companies;
Nonproductive companies. Privately owned and state companies as participants of
the international economic relations
3. Forms of international goods and services exchange
International conventions regulating international economic relations;
International purchase and sale contract. External operation and purchase and
sale, i.e. export, import, reexport, reimport, barter, direct natural
compensation;
Pay-back operations (short-term sale compensations, counter purchase, offset
and switch agreement);
Large-scale pay-back operations, give and take operations, old equipment
redemption, delivery for equipment completion
4. Intermediary operations on the world market
Advantages and disadvantages of business mediation;
Intermediary agreements (commission agreement, act of guarantee, broker’s act,
agreement on placing goods and services, factoring agreement);
Agents classification according to their authority and market space
Продовження таблиці 2.4
5. Tendencies, methods and forms of international economic relations control
National mechanism of international economic relations regulation, i.e. essence
of administrative and economic methods of international economic relations
management;
Customs and tariff regulation of international economic relations
6. Peculiarities of international purchase and sale contracts negotiating
Structure of the international sale and purchase contract (quality of quantity
of the goods being delivered. Basic requirements for packing and marking, ways
of price formation, discounts);
INCOTERMS 2000;
Financial aspects of international contracts;
Arbitration and force-majeur;
Methodology of international contracts efficacy calculation
7. International rental business
Forms of rent;
International rental contracts
8. International lease operations
Forms and participants of lease operations;
Peculiarities of lease payments;
Financial and operational leasing;
Leasing on tax basis. Leasing with give and take raw materials delivery,
compensatory leasing, group leasing;
Lease line. Export and import leasing
Продовження таблиці 2.4
9. International construction contracts
Peculiarities of international construction contracts;
Exchange clauses in construction contracts. Price formation
10. International scientific technical relations
Basic forms of international scientific and technical relations;
International technology transfer. Its forms and steps;
International technical assistance (grants and co-financing of technical
assistance)
11. Negotiations and business etiquette
Legal basis of negotiations with a foreign partner;
Business correspondence, telephone conversations;
Business negotiations;
Mediators in business negotiations;
Psychological climate of business negotiations;
Basic rules of business etiquette (getting acquainted, business clothes etc)
Окрім доповідей на практичних заняттях, студенти також готують у групах бізнес
плани та роблять їх презентації, виконують курсові роботи англійською мовою,
захист яких також відбувається в усній формі під час семінарських занять
англійською мовою (зразки виконання курсової роботи та бізнес-плану – в
Додатках А, Б).
До групи вправ на розвиток вмінь говоріння входять вправи на розвиток
монологічного мовлення, діалогічного мовлення з елементами монологу та
полілогічне мовлення.
Вправа 1. Мета: розвивати у студентів вміння монологічного мовлення.
Task: Using the resources of the Internet prepare information about the forms
of international lease operations and present it to the class (завдання дається
на попередньому занятті).
Вправа 2. Мета: розвивати у студентів вміння монологічного мовлення.
Task: Listen to your mate’s presentation of the information concerning the
forms of international lease operations and orally summarise its content. You
have 3 minutes to present your summary to the class.
Вправа 3. Мета: розвивати у студентів вміння монологічного мовлення.
Task: Present the results of term paper/business plan to the class. You have at
least 15 minutes to cope with the task.
Вправа 4. Мета: розвивати у студентів вміння діалогічного мовлення з елементами
монологу.
Task: You are a representative of the company responsible for the signing of
the contract which efficacy calculation is going to be delivered by your
classmate. Try to get as much additional information concerning the terms of
payment of the give