РОЗДІЛ 2 СИСТЕМА ПІДГОТОВКИ ЕКОНОМІСТІВ-АГРАРНИКІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ....87
2.1. Науково-методичне обгрунтування моделі та структурно-логічний аналіз
змісту інформаційної підготовки в аграрних вищих навчальних
закладах.........................................................87
2.2. Методика підготовки майбутніх економістів в аграрній освіті до професійної
інформаційної діяльності.............…...………123
2.3. Дослідження педагогічної ефективності розробленої системи інформаційної
підготовки майбутніх фахівців аграрної
економіки.....................................................................................148
ВИСНОВКИ ДО РОЗДІЛУ
2.............................................................180
ВИСНОВКИ....................................................................................................184
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ
ДЖЕРЕЛ...................................................187
ДОДАТКИ.......................................................................................................206
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ
АВНЗ Аграрний вищий навчальний заклад
АПК Агропромисловий комплекс
ДГ Ділова гра
ІКТ Інформаційно-комунікаційні технології
ІП Інформаційна підготовка
КТ Комп’ютерна техніка
КХ Кваліфікаційні характеристики
ПДЗ Програмний дидактичний засіб
ПІД Професійна інформаційна діяльність
САО Система аграрної освіти
ВСТУП
Актуальність та доцільність дослідження. Глибокі та динамічні зміни, що
відбуваються в секторі аграрної економіки, інтелектуалізація праці, розвиток
комп’ютерної техніки та інформаційно-телекомунікаційних технологій, становлення
ринкових відносин зумовлюють нагальну необхідність підготовки майбутніх
аграрників відповідно до вимог інформатизації агропромислового комплексу.
Професійну діяльність в аграрному секторі на сучасному етапі неможливо уявити
без використання сучасних засобів електронного зв’язку, програмного
забезпечення з планування, обліку і аналізу фінансово-господарської діяльності
аграрного виробництва, банків даних з ринковою, нормативною, прогнозтичною,
технологічною та економічною інформацією. Особливо це стосується
економістів-аграрників, оскільки їх професійна діяльність безпосередньо
пов’язана із збиранням, реєстрацією та використанням інформації.
Аналіз наукових праць свідчить про наявність теоретико-практичних досліджень з
розв’язання проблем інформаційної підготовки фахівців-аграрників, серед яких
слід виокремити: процес інформатизації аграрної сфери (В. Дерлеменко,
В. Кадієвський, М. Кропивко, Т. Кальна-Дубінюк, І. Криворучко, Д. Мельничук,
М. Швиденко); науково-методичне забезпечення інформатизації професійної
підготовки (І. Булах, О. Ващук, А. Верлань, Я. Глинський, А. Гуржій,
Р. Гуревич, А. Єршов, М. Жалдак, Ю. Жук, Г. Звенигородський, В. Клочко,
Л. Коношевський, А. Кузнецов, В. Лапінський, М. Лапчик, П. Маланюк,
С. Мартинюк, Ю. Машбіц, Н. Морзе, Г. Науменко, Ю. Рамський, В. Сумський).
Вивчення вимог до інформаційної діяльності в органах управління АПК,
сільськогосподарських підприємствах та службах сервісу, аналіз інформаційних
процесів в аграрній галузі, використання інформаційних та телекомунікаційних
технологій у професійній діяльності економістів-аграрників дало змогу виявити
існуючу невідповідність між рівнем їх інформаційної підготовки в аграрних вищих
навчальних закладах (далі - АВНЗ) та вимогами сучасного процесу інформатизації
аграрної галузі економіки. Ця невідповідність породжує низку суперечностей між:
стрімким розширенням можливостей сучасних інформаційних, телекомунікаційних
технологій та готовністю раціонального, свідомого їх використання молодими
фахівцями аграрної економіки в умовах реального сільськогосподарського
виробництва; наявним науково-методичним обґрунтуванням змісту інформаційної
підготовки в системі аграрної освіти та сучасними вимогами інформатизації
агропромислового комплексу; існуючою дидактичною системою підготовки до
інформаційної діяльності в АВНЗ та потребами цих закладів у застосуванні
інноваційних форм, засобів та технологій організації навчального процесу.
Вирішити ці суперечності можна шляхом наукової переорієнтації цілей
інформаційної підготовки в АВНЗ, обґрунтованого оновлення її змісту, чіткого
визначення структури та організації навчання.
Отже, низка перелічених суперечностей та недостатня розробленість теоретичних і
практичних аспектів професійної підготовки економістів-аграрників з інформатики
визначили вибір теми нашого дослідження “Підготовка майбутніх
економістів-аграрників до професійної інформаційної діяльності”.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема дисертаційного
дослідження є складовою науково-дослідної теми кафедри педагогіки Національного
аграрного університету "Розробка та впровадження у навчально-виховний процес
вищих аграрних закладів освіти інноваційних педагогічних технологій"
(РК № 010Ш003740). Тему затверджено вченою радою педагогічного факультету
Національного аграрного університету (протокол № 1 від 20 вересня 2000 року) та
узгоджено в Раді з координації наукових досліджень у галузі педагогіки та
психології в Україні (протокол № 1 від 25 січня 2005 року).
Об’єкт дослідження – професійна підготовка майбутніх фахівців аграрної галузі.
Предмет дослідження – система підготовки майбутніх економістів в аграрних вищих
навчальних закладах до професійної інформаційної діяльності.
Мета дослідження –
- Київ+380960830922