Ви є тут

Формування професійно спрямованої іншомовної компетентності фахівців технічних та економічних спеціальностей засобами сучасних інформаційних технологій

Автор: 
Прадівлянний Микола Григорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U004678
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНОЇ ІНШОМОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ
ТЕХНІЧНИХ ТА ЕКОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ
ТЕХНОЛОГІЙ
2.1. Роль методу навчання в системі комп’ютерно-орієнтованої методики вивчення
іноземних мов
Теоретичний рівень розвитку світової та вітчизняної методики навчання іноземним
мовам за останні десятиріччя значно підвищився завдяки науковим дослідженням,
які проводилися як в області методики, так і в області суміжних із нею
гуманітарних, природничих та точних наук. Зусилля методистів основному були
спрямовані, в основному, на пошук нових раціональних шляхів підвищення
ефективності навчання іноземним мовам.
Фахівці, які займаються питанням розробки методики навчання іноземній мові,
використовують досягнення вчених у сфері лінгвістики, фізіології, педагогіки,
психології тощо. Дослідження основної категорії методики навчання, а саме –
системи навчання, вимагає застосування системно-структурного аналізу.
Системно-структурний аналіз дозволяє описувати об’єкти як системи, демонструючи
цілісність властивостей всіх об’єктів та комплексність процесу навчання. Як
зазначає І.Л. Бім, системно-структурний аналіз дозволяє відслідковувати зв’язки
елементів та підсистем всієї системи. Автор також в своїй роботі деталізує
структурний аналіз традиційної системи навчання, яка передбачає взаємодію між
учнем та викладачем. Система навчання включає в себе різні підсистеми, які
сприяють реалізації навчання [31]. Отже, навчальний процес є основним елементом
цієї системи. У своїх наукових роботах Н.Є. Мойсеюк пропонує визначити процес
навчання як динамічну взаємодію між викладачем та учнем, у ході якої
здійснюється стимулювання і організація активної навчально-пізнавальної
діяльності з метою засвоєння системи наукових знань, умінь, навичок, розвитку і
всебічного виховання особистості [153]. Враховуючи вищенаведене, визначимо дві
основних підсистеми навчального процесу: джерело надання інформації (викладач
чи комп’ютерна програма) та джерело сприйняття інформації (учень). Взаємодія
цих двох підсистем між собою а також із зовнішнім середовищем передбачає обмін
інформацією в межах системи, яка називається „навчальний процес”. Така система
відноситься до класу відкритих та складних систем, яка має зворотний зв’язок.
Враховуючи те, що всі елементи даних підсистем пов’язані між собою (викладач –
комп’ютерна програма – учень), можна розглянути такі зразки організації
навчання іноземній мові: якщо джерелом надання інформації є викладач, а
джерелом сприйняття інформації – учень, то отримаємо систему викладач – учень.
Якщо джерелом надання інформації є комп’ютерна програма, а джерелом сприйняття
інформації – учень, то отримаємо систему учень – викладач. Встановлення цілей
навчання, предмета навчання, змісту навчального матеріалу, методів та засобів
навчання дозволяє виявити та порівняти особливості кожної з вищенаведених
підсистем. Уява про навчальний процес як про співіснування та взаємодію
підсистем викладач – комп’ютер – учень – зовнішнє середовище дозволяє
стверджувати, що всі сукупні елементи утворюють предмет „іноземна мова”.
Специфіка цього предмет полягає в тому, що він одночасно є метою та засобом
навчання, тобто способом формування та відображення свідомості [92].
В умовах комп’ютерної організації процесу набуття професійно спрямованої
іншомовної компетентності, основою навчальної діяльності є інформаційна
діяльність, яка пов’язана з процесами передачі знань, умінь та навичок від
джерела інформації (викладача чи комп’ютерної програми) до джерела сприйняття
інформації (учня), а також процесами контролю та керування пізнавальною
діяльністю. Найважливішою властивістю системи за таких умов є її керованість
[31]. Автор також аналізує педагогічний процес з точки зору визначення „одиниці
навчання” і доходить висновку, що “одиницею навчання” предмета „іноземна мова”
є „одиниця діяльності”, тобто сама взаємодія викладача та учня, яка
опосередкована навчальним матеріалом. За його словами, викладач ставить
завдання та показує шляхи його вирішення, а учень вирішує завдання, порівнюючи
свої дії із зразком. Саме включення одиниці навчального матеріалу в навчальну
дію, прищеплення їй функції вправи забезпечує її засвоєння [31]. Отже, за умови
традиційної організації навчального процесу викладач визначає зміст навчального
матеріалу, методи та засоби навчання, пропонує учням послідовність виконання
дій, спрямованих на досягнення поставленої мети. Така система навчання
передбачає активну роль викладача та пасивну роль учня, а також достатність
однієї траєкторії навчання для всіх учнів. Аналіз комп’ютерної системи навчання
іноземній мові дозволяє стверджувати, що в даному випадку система навчання
відноситься до класу цілеспрямованих систем, коли учень сам обирає цілі
навчання, маючи належну мотивацію. Необхідно зазначити, що всі елементи
традиційної системи зберігають свої значення та функції. Однієї траєкторії
навчання також не вистачить в комп’ютерній системі, оскільки необхідно
враховувати індивідуальні особливості учнів. Такий тип організації навчання
відповідає структурі «комп’ютерна програма - учень». Основним завданням при
відборі адекватної комп’ютерної програми є встановлення її гнучкості, або,
іншими словами, можливості задовольнити мотивацію учнів. Отже, підбираючи
комп’ютерну програму, необхідно проаналізувати її на відповідність методиці
навчання іноземним мовам а також на відповідність методиці її проектування.
Комп’ютерна навчальна програма повинна бути побудована на основі методів,
орієнтованих на організацію самос