Ви є тут

Дидактичні умови використання нових інформаційних технологій у навчанні біології і хімії в медичних коледжах

Автор: 
Лукащук Микола Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001729
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ НІТ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ
2.1. Дидактичні умови використання НІТ у навчальному процесі медичного коледжу
Психолого-педагогічним проблемам, пов'язаним із використанням інформаційних технологій у навчальному процесі в ЗНЗ і вищих навчальних закладах, присвячені роботи Т.А. Ільїної [101], В.М. Монахова [170], Н.Ф. Тализіної [260], наукові основи технології навчання з використанням нових інформаційних технологій Н.В. Апатова [6], І.М. Богданова [29], Л.Ф. Панченко [202], І.М. Пустиннікова [217], О.Ю. Раткевич [220], Л.М. Романишина [228].
Водночас недослідженими залишаються питання дидактичних умов використання нових інформаційних технологій на заняттях біології та хімії у підготовці фахівців - медиків у медичних навчальних закладах. Поняття "дидактичні умови" сьогодні також є недостатньо розробленим. До нього зверталися такі науковці, як В.Г. Бутенко, В.М. Вергасов, А.П. Верхола, В.М. Галузинський, В.І. Євдокимов, Н.О. Єрошина, Н.О. Голівер. Як вказують науковці, розроблення та впровадження в практику дидактичних умов дозволяє здобути максимальний педагогічний ефект із найменшими затратами.
Розглянемо поняття "умова". У "Філософському енциклопедичному словнику" [272, с.707] під поняттям "умова" розуміється те, від чого залежить щось інше (обумовлене). В іншому словнику [271, с.259] значення цього ж терміну трактується більш повно, а саме: "Умова - філософська категорія, яка виражає відношення предмета до оточуючих його явищ, без котрих він існувати не може. Сам предмет виступає як щось зумовлене, а умови - як зовнішнє до нього розмаїття об'єктивного світу... вони складають те середовище, обстановку, в якій явище або процес виникають, існують та розвиваються". Як вказано в "Cловнику російської мови С.І. Ожегова", впливаючи на явища й процеси, умови самі піддаються їхньому впливу [195, с. 685].
У роботах Н.О. Єрошиної [79], зазначається, що умови - це сукупність соціально-педагогічних і дидактичних фактів, які впливають на навчальний процес, дозволяють керувати, вести цей процес раціонально, відповідно до предметного змісту із застосуванням ефективних форм, методів, прийомів.
За іншим визначенням [277], умови - це обставини, від яких залежить наявність чи зміна чогось іншого, що зумовлене ними.
Щодо поняття "педагогічні умови", то до нього зверталися такі науковці, як В. Бутенко, І. Карпенко, Л. Коваль, О. Ростовський, Ю. Юцевич. Із опрацьованих джерел, на нашу думку, найбільш повне визначення цього поняття дав Ю.Є. Юцевич: "... можна визначити педагогічні умови як сукупність різнопланових факторів (компонентів), необхідних і достатніх для виникнення, функціонування та зміни певної педагогічної системи" [295, с. 81].
Під педагогічними умовами І.М. Мельничук визначає чинники управління процесом навчання, які забезпечують активність студентів і стимулюють свідоме засвоєння навчального матеріалу [162]. Педагогічні умови також є сукупністю дій та взаємодій, що забезпечують досягнення максимально можливого корисного результату діяльності [161].
Поряд із таким розмаїттям трактувань поняття "педагогічні умови" в процесі вивчення та аналізу наукової літератури ми зіткнулися із явищем, коли відсутнє чітке формулювання поняття "дидактичні умови". Тому ми вважаємо, що це питання є недостатньо опрацьованим не тільки у визначенні дидактичних умов навчання біології та хімії, але й в навчанні інших дисциплін у системі підготовки медичного працівника середньої ланки. Науковці, які досліджували проблематику, що пов'язана в тій чи іншій мірі із цим поняттям, конкретизували дидактичні умови у відповідності із предметом свого дослідження, не вдаючись до більш загального. Для прикладу подамо визначення, що подане в дисертаційному дослідженні Н.О. Голівер [50, с.63]. Під дидактичними умовами, що визначають успішність просування студентів у навчанні, автор розуміє обставини процесу навчання, які є результатом відбору, конструювання, застосування елементів змісту, форм, методів та засобів навчання, що сприяють ефективному вирішенню поставлених завдань.
У нашому розумінні дидактичні умови - це цілісна сукупність умов, що підпорядковані одна одній, кожна з яких є необхідною складовою та достатньою для ефективного та злагодженого досягнення поставлених педагогічних цілей, які узгоджуються з дидактичними принципами. Відсутність або заміна однієї із умов ставить під питання можливість успішного навчання.
У педагогічній теорії та практиці, хоча і відсутнє чітке формулювання загального поняття, існують різні підходи до класифікації дидактичних умов. Так А.І. Дьомін [74, с. 9] всі дидактичні умови поділяє на об'єктивні та суб'єктивні. Дещо інший підхід пропонує І.В. Кіреєва [111, с. 13], яка поділяє дидактичні умови на достатні та необхідні.
Аналізуючи різні умови, а також результати проведеного в Рівненському базовому медичному коледжі експериментального навчання з використанням комплексу ППЗ, ми зупинили свою увагу на тих, забезпечуючи які буде досягнуто необхідних успіхів у навчанні біології та хімії в медичних закладах освіти. Їх вибір базувався на критеріях: відповідність кінцевій меті; орієнтація на заплановані результати; системність; практичне спрямування; відповідність віковим особливостям студентів; виконання виховної функції; підвищення рівня поінформованості з різних галузей медичної науки.
Аналіз обраних дидактичних умов свідчить про підпорядкованість між ними. Наші дослідження засвідчилили, що в умовах медичного коледжу при навчанні біології та хімії позитивні результати обумовлені такими дидактичними умовами:
- підготовка викладацького складу і студентів до використання НІТ;
- створення необхідної навчально-методичної і матеріальної бази інформатизації навчання;
- діагностика і контроль професійного становлення студентів;
- організація якісного управління пізнавальною діяльністю під час використання НІТ;
- комплексне використання комп'ютерних засобів у межах НІТ.