Ви є тут

Фірмове найменування: регулювання та правова охорона за законодавством України.

Автор: 
Кривошеїна Інга Валеріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U002942
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРАВО НА ФІРМОВЕ НАЙМЕНУВАННЯ ЯК ЕЛЕМЕНТ ПРАВОСУБЄКТНОСТІ ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ
2.1. Функції та принципи фірмового найменування
Фірмове найменування є однією з основних ознак юридичної особи. Допомагаючи індивідуалізувати її, воно виконує цілий ряд функцій. Серед основних функцій, на наш погляд, можна визначити наступні:
1. функція індивідуалізації юридичної особи;
2. функція рекламування або інформаційна функція;
3. охоронна функція.
Крім того, можна виділити, на наш погляд, ще одну функцію, яку виконують фірмові найменування - це функція заборони. Ця функція є однією із основних.
Фірмовим найменуванням у найбільш загальному розумінні, як зазначалося в попередньому розділі, є назва підприємства, установи чи організації, що вирізняє її з-поміж інших суб'єктів на ринку товарів та послуг. З визначення фірмового найменування випливає його перша й одна з основних функцій - функція індивідуалізації. Тобто фірмове найменування має своїм призначенням індивідуалізацію конкретного підприємства. Така індивідуалізація необхідна для підкреслення якісних ознак діяльності, збереження, розвитку та правової охорони фірмового найменування, а саме охорони ділової репутації, престижу та авторитету фірми.
Для виконання функції індивідуалізації учасника цивільного обороту фірмове найменування повинно мати вирізняльні властивості, які б не допускали сплутування одного підприємства з іншим. Іншими словами, фірмове найменування має бути новим і відмінним від найменувань, що вже використовуються.
Необхідний ступінь індивідуалізації підприємства, установи чи організації може бути забезпечений фірмовим найменуванням лише в тому випадку, коли воно залишається незмінним протягом всього часу, поки підприємець, що ним користується, зберігає свій організаційно-правовий статус. Тобто функція індивідуалізації дуже тісно пов?язана з принципами фірмового найменування, а саме: з принципами істинності, сталості та винятковості.
Функція рекламування є також однією з основних функцій фірмового найменування. Проявляється зазначена функція в тому, що фірмове найменування дає суспільству інформацію про те чи інше підприємство, така інформація складається на основі ділової репутації та авторитету підприємства, який досягається роками шляхом спільної праці колективу підприємства. Саме рекламування за допомогою фірмових найменувань стимулює власників таких найменувань до збереження доброї репутації на ринку. Отже, фірмові найменування не повинні вводити в оману споживача, використовуватися для фальсифікованої реклами або нечесної конкуренції.
Фірмове найменування є носієм ділової репутації тієї чи іншої юридичної особи, воно доносить до споживача інформацію про те, як ведуться справи на підприємстві, таким чином, рекламуючи ті юридичні особи, які добре працюють. Тобто фірмове найменування виконує й інформаційну функцію, оскільки доводить до відома третіх осіб дані про конкретного суб'єкта господарювання, а це, у свою чергу, зобов'язує останнього дорожити власною репутацією й постійно дбати про підвищення якості продукції та послуг, що ним надаються94.
Охоронна функція фірмового найменування полягає в наданих законом власнику повноваженнях. Ця функція дуже тісно пов'язана із функцією заборони. До наданих власнику фірмового найменування повноважень належить право перешкоджати іншим особам неправомірно використовувати комерційне найменування, у тому числі забороняти таке використання. Кожен власник фірмового найменування намагається захистити здобуту ним репутацію на ринку товарів та послуг, саме тому закон надає йому право забороняти використання однакових або тотожних чи схожих до ступеня змішування фірмових найменувань. У цьому й проявляються обидві функції. Фірмове найменування стоїть, із одного боку, на сторожі репутації власника цього найменування, а з другого боку, реалізація охоронної функції здійснюється через заборону третім особам порушувати права власника й користуватися схожим чи тотожним фірмовим найменуванням.
Крім того, через функцію заборони до третіх осіб доноситься інформація про приналежність того чи іншого фірмового найменування конкретній юридичній особі, і, таким чином, треті особи ставляться до відома про заборону використовувати схожі фірмові найменування з метою запобігання їх змішуванню.
Крім того, у літературі виділяють запобіжну функцію, тобто фірмове найменування не дає ввести в оману споживачів щодо справжньої діяльності суб'єкта господарювання95. Ми повністю підтримуємо таку позицію, оскільки фірмове найменування, по-перше, має відображати реальну організаційно-правову форму підприємства, а по-друге, воно ідентифікує певну юридичну особу, яка надає ті чи інші послуги або виробляє товар. Таким чином, воно запобігає змішуванню з іншими суб'єктами господарювання, виділяючи конкретну особу серед інших учасників цивільного обігу.
З функціями фірмового найменування дуже тісно пов'язані його принципи, які випливають із критеріїв, яким воно має відповідати для можливості отримання правового захисту.
До основних принципів фірмового найменування належать:
1. принцип істинності;
2. принцип сталості;
3. принцип винятковості;
4. принцип реєстрація.
На наш погляд, можна виділити, крім вище зазначених принципів, ще й принцип обов'язковості фірмового найменування.
Перш за все, фірмове найменування має відповідати принципу істинності фірми. Цей принцип означає, що фірмове найменування має правдиво відображати становище свого власника і не вводити в оману споживачів.
Сутність цього принципу зводиться до того, що фірмове найменування має відповідати дійсним фактам, що стосуються даного підприємства. Ідеальна мета, що переслідується законодавцем - шляхом здійснення принципу істинності фірми, за словами Льовенталя, підняти ступінь правової забезпеченості торгівельного обігу, запобігти омані публіки й не дати свободи діям суб'єктів, схильних до різного роду актів недобросовісної конкуренції96.
В.В. Розенберг вважав, що при застосуванні принципу істинності фірми з