Ви є тут

Естетична свідомість студентської молоді в сучасній Україні в контексті глобалізаційно - інформаційного аналізу

Автор: 
Богданова Наталія Григорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U003309
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕСТЕТИЧНЕ В ЖИТТІ СУЧАСНОГО СТУДЕНТА: СТАТУС, РОЛЬ, СУСПІЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ
Художньо-творча діяльність студентів сприяє їх всебічному розвиткові, дає їм
можливість брати безпосередню участь у створенні матеріальних і духовних
цінностей, прилучитися до національної та світової культури. З огляду на це
останнім часом дуже зросло значення естетичного виховання студентської молоді.
Водночас воно відбувається в умовах масовізації життя й свідомості сучасного
студента.
Під масовою свідомістю слід розуміти сукупність різних поглядів, оцінок і
настанов, які відображають зміст, рівень та особливості духовного розвитку
студентства як соціальної групи. Притому дослідники виділяють консервативну та
динамічну складові масової свідомості студентів [119, с.33].
Консервативна складова масової свідомості студентства є сукупністю:
1) загальних інтересів (інтересів, які поділяються переважаючою більшістю
студентської молоді);
2) культурних, духовних і моральних цінностей, які визначають правила поведінки
студентства як соціальної групи;
3) готовності до протидії факторам і діям, які загрожують цим інтересам та
цінностям.
Динамічну складову масової свідомості студентської молоді можна визначити як
сукупність відображень інформації (про соціально важливі події) в
консервативній складовій. Динамічна складова відповідає за надання сигналів про
зовнішній світ, внаслідок чого у студентів формується відповідна груповим
цінностям та інтересам емоційна оцінка подій та виробляється лінія поведінки,
адекватна консервативній складовій.
Масовізація життя й свідомості сучасного студента викликає різні деформації
його естетичного розвитку. Однією з причин таких деформацій в сучасних умовах є
те, що розвиток суспільства під впливом НТР, його інформатизація сприяє
виробленню особливої ментальності, яка відображає цінності техносфери.
Технологічне мислення, як складова цієї ментальності, зорієнтоване на
невідкладну експлуатацію наявних ресурсів на шкоду інтересам прийдешніх
поколінь. Це виявляється в наданні пріоритету кількісним аспектам життєвих
ситуацій, їх вартісному вираженню, перманентному пошуку шляхів досягнення
успіху й недооцінці якісних аспектів життя, виявів гармонії та краси.
Наступною причиною існуючих деформацій естетичного розвитку сучасного студента
є те, що такий розвиток в умовах тоталітарного режиму реалізувався в контексті
гносеологічного підходу. Естетичне виховання здійснювалося в основному засобами
професійного мистецтва, а народне мистецтво, естетика повсякденного життя при
цьому недооцінювалися. Різні жанри мистецтва були радше потужними виразниками
пануючої ідеології, ніж факторами розвитку духовної особистості. Релікти таким
чином сформованої естетичної свідомості притаманні нині не тільки широкому
загалу дорослих, але й молоді, яка схильна продовжувати в цьому річищі
інтерпретувати явища естетичної реальності.
Нарешті, низький рівень і якість життя тієї маси населення в Україні, до якої
належить і студентство, яке левову частину своїх доходів витрачає лише на
продукти харчування, призводять до збіднення їх життєвого середовища,
аестетизації побуту, віддалення від художньо-естетичного середовища тощо.
Водночас вирішальний вплив на розвиток культурних інтересів студентів починають
здійснювати засоби масової інформації, які функціонують за законами
шоу-бізнесу, теле-бізнесу, розважального бізнесу та ін.
На думку фахівців, показники проведених в Україні моніторингових соціологічних
досліджень свідчать про те, що для масової свідомості сучасних студентів
притаманна не тільки певна аполітичність. Адже позитивно сприймаючи сам процес
демократизації українського суспільства, більшість студентської молоді не
вважає себе дієвим суб’єктом демократичних перетворень і не має сталих мотивів
участі в роботі політичних та громадських інституцій [120, с.223–224].
Враховуючи цю особливість, можна зробити висновок, що й питання формування
естетичної культури студентської молоді постає як важлива педагогічна та
практична проблема, яка має певні світоглядні та концептуальні виміри. З одного
боку, в світоглядному аспекті для сучасних студентів важливим є розуміння
специфіки естетичних детермінант у демократичному реформуванні українського
суспільства, що загалом пов’язано з пошуками змістовних відповідей на різні
світоглядні питання. А з другого боку, не менш важливим є подолання спрощених
уявлень стосовно статусу й ролі естетичного в житті сучасного студента.
Незважаючи на певні складності змістовного обговорення цих питань, сама
орієнтація викладачів на задоволення запитів та інтересів студентів покликана
сприяти розвиткові  естетичної культури студентської молоді.
Як зазначають соціологи, статус і роль естетичного в житті сучасного
студентства істотно нівелюється насамперед серед студентського контингенту
технічних вищих навчальних закладів. Так, на питання анкети „Які проблеми, не
пов’язані безпосередньо з вашою майбутньою професійною діяльністю, вас
цікавлять?” були отримані наступні відповіді: політичні проблеми – 21 %,
проблеми мистецтва, культури – 20 %, проблеми людини – 32 %, проблеми
інженерної творчості – 13 %, проблеми спілкування людей – 47 %, проблеми
підприємницької діяльності – 37 % , проблеми історії держави – 6% [121,
с.377].
Настійна потреба в активізації процесу формування естетичної культури
студентської молоді, соціологічних дослідженнях цієї проблеми зумовлена, не в
останню чергу, здебільшою низьким загальнокультурним рівнем студентів освітніх
установ технічного профілю. Для багатьох серед них характерна низька культура
мови, слабке володіння