Ви є тут

Фізична реабілітація дітей з вадами розумового розвитку.

Автор: 
Михайлова Наталія Євгенівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U005215
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
Методи та організація дослідження
2.1. Методи дослідження
При вирішенні поставлених у роботі завдань ми використовували наступні методи:
аналіз та узагальнення даних науково-методичної та спеціальної літератури,
педагогічне спостереження, обстеження, соціологічне дослідження сімей за
допомогою опитування та анкетування, педагогічний експеримент, методи
математичної статистики.
2.1.1. Аналіз та узагальнення даних науково-методичної та спеціальної
літератури
З метою ознайомлення зі станом досліджуваного питання було вивчено і
проаналізовано науково-методичну та спеціальну літературу, яка стосувалася
питань розвитку фізичної реабілітації дітей з вадами розумового розвитку,
підходи до навчання та інтеграції розумово відсталих на Україні і за рубежем,
особливостей психомоторного розвитку залежно від ступеня розумової відсталості.
Опрацьовано фонди Рівненської обласної бібліотеки, медичної бібліотеки (м.
Рівне), бібліотек Рівненського державного гуманітарного університету,
Національної бібліотеки України ім. В. Вернадського, Національної наукової
медичної бібліотеки України, літературу, яка випускається асоціаціями батьків
дітей з особливими потребами та надається реабілітаційним центрам і спеціальним
закладам із-за кордону на семінари.
Аналізувалися програми фізичної реабілітації дітей з вадами розумового розвитку
зарубіжних джерел з метою визначення спрямованості реабілітаційного процесу і
впливу методів реабілітації на психомоторний розвиток дитини.
Аналіз літератури дозволив виявити ступінь вивчення питання, сформувати мету,
завдання дослідження, провести узагальнення і обґрунтування результатів власних
експериментальних даних.
2.1.2. Педагогічне спостереження
У наших дослідженнях педагогічне спостереження проводилося на базах Асоціації
батьків дітей інвалідів “Надія” м. Кузнецовська; у дошкільному навчальному
закладі № 5, в групах адаптації та корекції дітей з вадами розумового розвитку
м. Кузнецовська; у Мирогощанському дитячому будинку-інтернату; у
навчально-реабілітаційному центрі «Особлива дитина» м. Рівне.
Спостереження дало змогу отримати первинну інформацію у вигляді емпіричних
тверджень. Воно включало оцінку вмінь та навичок у повсякденному житті та
ігровій діяльності, визначення психомоторного розвитку, співпрацю батьків зі
спеціалістами, були заповнені індивідуальні картки дітей (див. додаток А) .
2.1.3. Обстеження та тестування
метод викопіювання з амбулаторних карток та витягів з протоколу засідання
Рівненської обласної медико-педагогічної комісії [34]. На підставі аналізу
підібрали рівноцінні групи за діагнозом, ступенем розумової відсталості.
психолого-педагогічне обстеження: застосовували методики: "Соціограма" та
"Карта спостережень" Л.М. Шипіциної, розроблені (1995 -2000 рр.) для дітей та
молодих людей з помірною та важкою розумовою відсталістю. Ми адаптували ці
методики для контингенту дітей 7-10 років з важким ступенем розумової
відсталості, їх сімей та оточуючих.
Відповідно з технікою методики "Соціограма" здійснюється педагогічний аналіз
соціального розвитку людей із множинними порушеннями (форма PAC-S/P, PAC-1).
Мета:
1. Виявлення рівня розвитку дитини з глибокою і важкою розумовою відсталістю
(із множинними порушеннями).
2. Оцінка розвитку навичок в динаміці дитини з глибокою і важкою розумовою
відсталістю (із множинними порушеннями).
Обладнання. Бланк карти спостережень – форма PAC-S/P, PAC-1, анкета тесту,
синій і червоний олівці.
Інструкція для фахівця. Бланк карти спостережень заповнюється в такий спосіб:
якщо навичка, що відповідає певному питанню, сформована, то ячейка з номером
питання заштриховується повністю синім олівцем. Якщо навичка освоєна частково,
то відповідна ячейка заштриховується частково. Якщо навичка не сформована, то
поле залишається порожнім.
В основі методики "Карта спостережень" лежить принцип семантичного
диференціалу, запропонованого Ч. Осгудом (1972).
На кожну дитину до і після дослідження було заповнено індивідуальну карту та
психолого-педагогічного обстеження для визначення психофізичного стану дітей
контрольної та основної груп. Ми визначали як діти вступають в контакт, їх
емоційно-вольову сферу, увагу, моторику кистей і пальців рук, рівень розвитку
діяльності, вміння конструювати, кількісні уяви (див. додатки А, Б).
Дослідження навичок самообслуговування. Ми досліджували основні види і навички
самообслуговування за допомогою оцінки засвоєння дій, які виконуються з
допомогою, можливе спільне виконання, самостійне виконання (епізодичне),
самостійне виконання (регулярне). Для обстеження ми обрали: гігієну тіла,
годування, вдягання, роздягання, взування і зняття взуття (див. додаток В)
[69].
Обстеження розвитку функціональних можливостей кистей і пальців рук. Ми
проводили тестування дітей та оцінювали по балах за наступною схемою:
Виконання пальчикової гімнастики.
Розрізняння предметів за формою і величиною
Застібання ґудзиків на тренажері
Шнурування на тренажері
Маніпуляція тенісним м’ячем (тримати двома пальцями по черзі тенісний м’яч:
великий-вказівний, великий-безіменний, великий-середній, великий-мізинець).
Конструювання (з паличок викласти різні фігури: трикутник, квадрат, будинок).
Вправи з олівцем (провести лінію між двома паралельними прямими, між хвилястими
лініями, між зигзагоподібними лініями).
Будування з кубиків (побудувати кубики один на другий вгору: 6 і більше
кубиків, окремо кожною рукою).
Нанизування намистинок на нитку (швидкість та координація рухів).
Розкладання сірників по коробочкам (в коробочку правою та лівою руками по
одному розкладають 5 сірників – швидкість та координація)

Д