Ви є тут

Навчально-педагогічні ігри у формуванні педагогічної культури майбутніх учителів історії і права.

Автор: 
Щербань Петро Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U005269
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
Педагогічна культура та її значення в професійно-педагогічній діяльності
вчителя
2.1. Поняття педагогічної культури та її основні компоненти.
Учительська професія –– одна з найстаріших у світі. Вона особлива за своєю
суттю, значимістю і суперечливістю. Діяльність педагога за суспільними
функціями, вимогами до творчих сторін особистості, складністю психічної напруги
близька до діяльності вченого, письменника, артиста.
Особливість праці вчителя полягає ще й у тому, що об’єктом і результатом є
„найунікальніший за своєю цінністю матеріал” –– людина. І не просто людина, не
тільки її фізична сутність, а духовність зростаючої людини, її внутрішній світ.
Ось чому справедливо вважають, що професія вчителя належить до числа найбільш
важливих у сучасному світі.
Таким чином, слід завжди пам’ятати, що навіть відмінне знання принципів і
правил навчання, найкращі лекції і досвід майстрів педагогічної справи не
приведуть до успіху, якщо сам учитель не буде до нього прагнути, якщо не буде
горіти постійним пристрасним бажанням стати кращим, висококваліфікованим і
незвичайним в очах учнів, усвідомлюючи, що ти –– учитель, і твоя свята справа
вести дітей до досконалості. Для здійснення цих величних завдань учитель
повинен, насамперед, досконало оволодіти висотами педагогічної культури,
постійно вдосконалюючи педагогічну майстерність і культуру педагогічного
спілкування.
На жаль, навчальні програми для педагогічних вищих навчальних закладів, а також
посібники з педагогіки та педагогічні словники не розкривають поняття
„педагогічна культура вчителя” і не передбачають на його вивчення жодної
навчальної години, вважаючи, що педагогічна культура майбутніх учителів
сформується у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін і педагогічної
практики, а її вдосконалення відбуватиметься у процесі професійно-педагогічної
діяльності після закінчення університету. Це змушує нас приділити особливу
увагу розкриттю поняття „педагогічна культура” та його значення у
професійно-педагогічній діяльності вчителя.
Проводячи дослідження змісту поняття педагогічної культури ми хочемо відмітити
здобутки М.М. Букача, Т.Ф. Білоусової, О.В. Бондаревської, С.Б. Єлканова,
Т.В. Іванової, О.Б. Гармаш, В.М. Гриньової, В.І. Лугового, О.П. Рудницької та
ін.
Зокрема, Т.Ф. Білоусова розглядає педагогічну культуру як сутнісну
характеристику і особистості, і діяльності [31].
О.Б. Гармаш усвоєму дослідженні робить основний акцент на педагогічному аспекті
проблеми: „педагогічна культура – складне поняття, яке охоплює і рівень
розвитку вчителя, і основні вимоги до його поведінки та діяльності” і пропонує
таку модель педагогічної культури, до якої входять три компоненти: 1)
професійно-етичні, 2) особистісно-психологічні, 3) громадські [64].
С.Б. Єлканов [83] педагогічну культуру розглядає як специфічно професійне
явище, синтез якості й майстерності.
Т.В. Іванова також робить акцент на педагогічному аспекті та вказує на те, що
важливість і актуальність досліджень з проблем педагогічної культури пов’язана
перш за все з тим, що вона викликає велику зацікавленість у сучасній
педагогічній теорії і практиці [99]. Авторка пропонує такі визначення ознак
педагогічної культури: а) педагогічна культура характеризує творчу діяльність
вчителя, тобто є якісним показником його діяльності; б) педагогічна культура
впливає на процес формування мислення вчителя; в) педагогічна культура – це
нелише результат, а й сам процес перетворення як вчителя так і учня. Виявлені
ознаки дали авторці можливість створити модель педагогічної культури в якій
чітко простежується два аспекти: 1) увага до формування якостей розумової
діяльності, 2) формування якостей практичної діяльності, і все це відбувається
шляхом формування професійних знань, умінь та навичок.
О.П. Рудницька розглядає педагогічну культуру через призму духовної та
професійної культури, приділяючи увагу педагогічній майстерності та
внутрішньому світу майбутнього вчителя [ 215 ].
В.І. Луговий вважає, що педагогічна культура є полікомпонентною: „Відповідно до
гетерогенності педагогічної діяльності необхідними і достатніми складниками
культури педагогічного працівника для здійснення повноцінного освітнього
процесу є: педагогічні потреби, здібності, уміння, педагогічна уява, мислення,
емоційність, товаристськість, художній талант, педагогічні методи та стилі. З
огляду на загальну й спеціальну підготовку педагога його культура містить
загальноосвітню, спеціально-професійну, соціально-предметну складові” [144].
Найбільш ґрунтовно до визначення педагогічної культури підійшла В.М. Гриньова
[72:123-124]. Авторка розглядає педагогічну культуру „як систему і в той же час
елемент системи, особистісне утворення, що представляє собою діалектину
інтегровану єдність педагогічних цінностей, між якими існують певні зв’язки і
відношення, що формуються, реалізуються і вдосконалюються у різноманітних видах
професійно-педагогічної діяльності й спілкуванні, визначаючи характер і рівень
останніх”. Далі авторка продовжує: „педагогічна культура діалектично пов’язана
з усіма елементами особистісної культури: моральною, естетичною, правовою,
політичною, екологічною та ін., оскільки педагогічна культура є наскрізною
характеристикою інших видів культур, їх складовою і в той же час включаючи їхв
себе.”
На основі дослідження змісту поняття педагогічної культури ми хочемо подати наш
авторський варіант визначення поняття педагогічної культури:
Педагогічна культура –– найважливіша складова професійної і загальної культури
вчителя, яка характеризує ступінь глибини і ґрунтовного оволодіння ним знаннями
з історії педагогіки,