Ви є тут

Педагогічні умови застосування інформаційних технологій у професійній підготовці землевпорядників в аграрному коледжі

Автор: 
Кристопчук Тетяна Євгенівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000365
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНІЙ
ПІДГОТОВЦІ ЗЕМЛЕВПОРЯДНИКІВ В АГРАРНОМУ КОЛЕДЖІ
У розділі подано розроблену та обґрунтовану методику проведення моніторингу
професійних знань студентів-землевпорядників за допомогою сучасних
інформаційних технологій; розкрито організацію занять з дисциплін
землевпорядного циклу та забезпечення контролю професійних знань
фахівців-землевпорядників за допомогою сучасних інформаційних технологій;
подано розроблену структуру та технологію створення електронного посібника для
професійної підготовки землевпорядників.
2.1. Методика проведення моніторингу професійних знань
студентів-землевпорядників за допомогою сучасних інформаційних технологій
У сучасних умовах реформування освіти в Україні велика увага приділяється
проблемам якості освіти взагалі, і професійної освіти, зокрема. Про це свідчить
проведення ряду заходів, що сприяють розбудові національної моніторингової
системи. Серед них варто виділити семінар „Моніторинг якості освіти як
інструмент освітньої політики”, проведений у 2004 році Міністерством освіти і
науки України, Академією педагогічних наук України та Науково-методичним
центром середньої освіти Міністерства освіти і науки України. На підставі
законодавчого забезпечення, зокрема, Постанови Кабінету Міністрів України від
25 серпня 2004 року № 1095 „Про деякі питання запровадження зовнішнього
оцінювання та моніторингу якості освіти” відбувається апробація окремих її
складових, триває пошук інноваційних технологій для ефективного проведення
моніторингу. Відповідно до Закону України „Про вищу освіту” у вищих навчальних
закладах зростає кількість годин, що відводяться на самостійне вивчення, що
зумовлює збільшення ролі заходів щодо перевірки набутих знань, умінь та
навичок. Основною функцією перевірки знань студентів є не лише контроль за
результатами навчання, але і одержання об’єктивної інформації шляхом
діагностування рівня засвоєння навчального матеріалу, з’ясування причин
низького рівня теоретичних знань та практичних навичків студентів, забезпечення
зворотнього зв’язку.
Проблема розробки методик діагностування різних рівнів, що характеризують
процес навчання, вдосконалення освітнього моніторингу, враховуючи динаміку змін
в освіті, завжди була актуальною. Дослідженню проблем моніторингу якості
освіти, розробки різних систем моніторингу присвячено багато публікацій,
зокрема, моніторингу інноваційних процесів в освіті – А.А. Орлов [179];
основним принципам створення тестів для моніторингу навчальних досягнень учнів
з природничо-математичних дисциплін – Н.В. Шакун [264]; психологічним засадам
моніторингу ефективності праці вчителя в умовах особистісно орієнтованого
навчально-виховного процесу – Л.Р. Кашкарьова [89]. Проведений нами теоретичний
аналіз проблеми дозволив дійти висновку, що проблема моніторингу професійних
знань студентів коледжу ще недостатньо досліджена.
Тому вважаємо за доцільне обґрунтувати методику проведення моніторингу
професійних знань студентів-землевпорядників за допомогою сучасних
інформаційних технологій в аграрному коледжі.
На підставі Указу Президента України від 04 липня 2005 року № 1013 (1013/2005)
„Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в
Україні”, Постанови Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2005 року № 1312
на базі вищих аграрних навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, охоплених
експериментом, за допомогою сучасних інформаційних технологій був проведений
моніторинг якості професійних знань студентів спеціальності
„Землевпорядкування”.
Мета проведення моніторингу – визначення якості професійних знань студентів з
метою діагностики та корекції, аналіз результативності професійної підготовки,
оцінка його з погляду державних стандартів та спрямування професійної
підготовки майбутніх фахівців на досягнення високого рівня професійних знань,
умінь та навичок, засобами якого в нашому експериментальному дослідженні є
сучасні інформаційні технології.
Педагогічний моніторинг – це форма організації, збору, обробки, збереження та
поширення інформації про діяльність педагогічної системи, яка забезпечує
постійний контроль за її станом та прогнозуванням подальшого розвитку [89, с.
60].
За визначенням А.А. Орлова, педагогічний моніторинг – це тривале спостереження
за будь-якими об’єктами або явищами педагогічної дійсності [179, с. 9]. С.Г.
Григор’єв розуміє поняття „дидактичний моніторинг” як технологізовану оцінку
однієї або декількох характеристик заняття [39, с. 124].
Ми згідні, що педагогічний моніторинг – це багаторівнева ієрархічна система
[179, с. 10], що дозволяє визначити основні об’єкти тривалого і систематичного
дослідження для одержання інформації, яка необхідна для того, щоб відстежити
динаміку розвитку та росту професійних знань студентів в умовах застосування
інформаційних технологій.
Під моніторингом професійних знань ми будемо розуміти безперервне контрольоване
спостереження, вимірювання, вироблення висновків щодо професійних знань
студентів з подальшими прогнозуванням підвищення рівня професійних знань
студентів, якості результатів навчання та прийняттям відповідного рішення.
Об’єктом моніторингу є динаміка змін якості професійних знань
студентів-землевпорядників і засоби, які використовуються для досягнення
якісних результатів професійної підготовки; предметом виступають професійні
знання, вміння та навички студентів.
Однією з умов проведення ефективного моніторингу є діагностика професійних
знань студентів.