Ви є тут

Формування інтелектуальних умінь молодших школярів у процесі роботи з комп'ютером

Автор: 
Толяренко (Грицай) Наталя Ігорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U000654
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СПОСОБІВ ЗАСТОСУВАННЯ КОМП’ЮТЕРА З МЕТОЮ
ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ УМІНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
2.1. Загальні питання підготовки та проведення педагогічного експерименту
Педагогічний експеримент був проведений в 2002 – 2003 роках з метою перевірки
запропонованої нами наукової гіпотези про те, що використання комп'ютера в
навчанні молодших школярів сприяє формуванню їх інтелектуальних умінь, зокрема
умінь аналізувати та планувати, якщо робота здійснюється з урахуванням
дидактичних умов і на кожному етапі застосовуються педагогічно обґрунтовані
способи.
Експеримент складався з таких етапів: підготовчого, констатуючого, формуючого і
контрольного.
Завдання експерименту включали:
Аналіз умов безпечної для здоров’я дитини роботи за комп’ютером.
Аналіз, відбір і створення програмних засобів формування інтелектуальних умінь;
вивчення умов їх застосування у процесі навчання;
Визначення критеріїв сформованості інтелектуальних умінь і дослідження
початкових рівнів сформованості інтелектуальних умінь у молодших школярів у
контрольних і експериментальних класах.
Впровадження експериментального фактору (робота з комп'ютером) в навчальний
процес в експериментальних класах для перевірки гіпотези дослідження.
Визначення підсумкових рівнів сформованості інтелектуальних умінь учнів
контрольних та експериментальних класів.
Застосовування методів математичної статистики для перевірки достовірності
запропонованої гіпотези.
Перші два завдання були вирішені на етапі підготовчого експерименту; завдання
третє – на етапі констатуючого експерименту; завдання четверте розв’язувалось у
процесі формуючого експерименту; завдання п’яте та шосте були предметом
контрольного експерименту. У даному розділі зосередимо свою увагу на виконанні
завдань підготовчого експерименту.
Численні дослідження і педагогічна практика доводять, що початкове навчання
школярів з використанням комп’ютера є сучасною тенденцією, яка підтримується
концепцією інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів [128, 136, 150].
Згідно з «Концепцією інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів,
комп'ютеризації сільських шкіл» (затверджено Колегією міністерства і науки
України 27 квітня 2001 р.) подальше вдосконалення основ комп’ютерної
грамотності учнів є пріоритетним напрямком та завданням інформатизації
загальної середньої освіти, і комп'ютерно-орієнтовані засоби навчання
розглядаються як засоби навчально-пізнавальної діяльності протягом усього
набуття загальної середньої освіти (1-12-і класи).
Зважаючи на те, що для школи, зокрема початкової, розроблено багато якісних
комп’ютерних дидактичних засобів, у практиці навчання багатьох шкіл комп’ютер
використовується впродовж усього періоду навчання учня. Проте організація
роботи школярів початкових класів з комп’ютером вимагає перш за все вивчення
факторів шкідливого впливу комп’ютера на здоров’я дитини.
Проблемі безпеки і вияву специфічних впливів, які спричинює діяльність з
використанням комп’ютера на людину, були в центрі уваги вже на перших етапах
комп'ютеризації шкільного навчання. У психологічній науці зародився новий
напрям – психологія комп'ютеризації, основу якої становить висунута
Тихомировим О.К. концепція перетворення розумової діяльності людини через
комп'ютери і нові інформаційні технології [209]. Ним були визначені проблеми,
які підлягають дослідженню: вивчення закономірностей і принципів організації
різних видів людської діяльності, опосередкованої комп'ютерами, «діалогу» між
людиною і комп'ютером; вивчення законів психічного відображення і психічного
розвитку в умовах використання комп'ютерів; вплив комп'ютеризації на
особистість.
У дослідженнях психічних станів користувачів персональних комп'ютерів
Алекперовим  Е.А. та Петуховім Б.М. був виявлений ряд типових емоційних станів,
які виникають у користувача в процесі роботи з комп'ютером і встановлено їх
вплив на ефективність діяльності користувача. Зокрема в роботах Барка  А та
Дороніна  О.В. досліджено стан страху перед комп'ютером.
Особливо актуальною є проблема врахування психічних станів – у навчанні, де від
здатності суб'єктів приходити в адекватні для навчальної діяльності стани
залежить продуктивність цього процесу. В роботах багатьох дослідників (Бовть
О.Б. [22], Бондаровська В.М. [30], Житомирський  В.Г., Зарецкий  Д.В. [73],
Локтюшіна І.А. [120], Тихомиров  О.К. [209], Тализіна  Н.Ф. [204] та ін.)
відображені спроби з певних психолого-педагогічних позицій визначити
раціональні шляхи використання комп'ютерної техніки в навчальному процесі.
Обговоренню психолого-педагогічних проблем комп'ютеризації присвячені також
роботи зарубіжних учених, зокрема Вейенбаума Дж., Уайта  М., Есайбе  Л.
Вплив комп’ютерів на здоров’я та психічний стан учнів був предметом дослідження
вчених Інституту психології АПН Украйни (Машбіц Е.І. [136], Моргуліс Є.Д. ті
ін.) і Лабораторії гігієни дітей і підлітків (Полька Н.М. [171-172]). Висновки
вчених-психологів і гігієністів біли позитивними. Вони зазначили, що
використання комп’ютерів у молодшій школі розвиває пам’ять учнів, увагу,
просторову уяву, моторику, сприяє підвищенню мотивації навчання. Проте дуже
важливим моментом в навчанні молодших школярів є врахування факторів ризику при
використанні комп'ютера, до яких було віднесено: комп’ютерне випромінювання,
якість зображення на екрані, робоча поза користувача, оформлення та освітлення
приміщення, кількість часу, що дитина проводить за комп’ютером, стреси що
виникають у зв’язку зі специфікою застосування комп’ютера. Робота на
персональному комп'ютері відрізняється