РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА З ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ПРОЦЕСІ МАГІСТЕРСЬКОЇ ПІДГОТОВКИ 99
2.1. Діагностика стану сформованості педагогічної компетентності майбутніх викладачів іноземної мови 100
2.2. Реалізація технології формування педагогічної компетентності майбутніх викладачів іноземної мови
у процесі магістерської підготовки 129
2.3. Результати дослідно-експериментальної роботи 165
Висновки до другого розділу 177
ВИСНОВКИ 182
ДОДАТКИ 186
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 207
ВСТУП
Як свідчить аналіз основних програмних документів, що регламентують розвиток вітчизняної освіти (Законів України "Про освіту", "Про вищу освіту", Національної доктрини розвитку освіти України у XXI столітті, інших законодавчих актів) та сучасних наукових публікацій, ефективність освіти у вищій школі залежить від рівня професіоналізму, фахової і педагогічної компетентності викладачів.
В умовах адаптації вітчизняної системи вищої освіти до вимог Болонського процесу та сучасних суспільних трансформацій висуваються нові вимоги до викладача вищої школи, насамперед - іноземної мови, в контексті демонстрації ним високого рівня педагогічної і фахової компетентності, готовності до забезпечення європейської якості освіти, переходу до нових форм і методів організації навчального процесу, його демократизації, сприяння мобільності студентів в межах європейського освітнього простору, інформатизації вищої освіти тощо.
Проблема формування педагогічної компетентності майбутнього викладача іноземної мови об'єктивно набуває все більшої актуальності завдяки ускладненню і постійному розширенню соціального досвіду, сфери освітніх послуг, появі інноваційних типів навчальних закладів, авторських педагогічних проектів, технологій, виникненню різних форм презентації і переробки інформації, зростаючому рівню запитів соціуму. Відповідно, майбутній викладач іноземної мови має володіти педагогічною компетентністю, як готовністю на якісному рівні організувати результативний процес формування у майбутніх фахівців знань, вмінь і навичок з іноземної мови, достатніх для взаємодії у іншомовному середовищі; формувати у них у навчально-виховному процесі ВНЗ знання про культуру народів світу, виховувати їх на засадах національних та європейських демократичних цінностей; володіти методологією та досвідом аналізу педагогічного процесу у вищій школі, спрямованістю до активної науково-педагогічної діяльності.
Як свідчить аналіз практики магістерської підготовки, існують значні протиріччя між зазначеними вимогами та наявним рівнем спрямованості, науково-методичного забезпечення та результативності процесу формування педагогічної компетентності майбутніх викладачів іноземної мови.
Аналіз науково-педагогічної літератури свідчить, що вчені приділяють значну увагу розробці вимог до загальної підготовки викладача вищої школи. Ці проблеми знайшли свого розв'язання у працях А.Алексюка, С.Архипової, С.Вітвицької, С.Гончаренка, В.Майбороди, О.Мороза, Н.Нікандрова, І.Рейнгарда, О.Сухомлинської, М.Фіцули та ін. Зміст педагогічної освіти досліджується у працях А.Бойко, С.Вершловського, М.Євтуха, І.Зязюна, В.Лугового, І.Підласого, О.Савченко та ін. Умови формування особистості вчителя і викладача, його професійної та педагогічної культури досліджувалися В.Бондарем, Ф.Гоноболіним, В.Гриньовою, С.Золотухіною, В.Краєвським, Н.Криловою, Н.Кузьміною, В.Сластьоніним, С.Сисоєвою, В.Радулом, Я.Черньонковим та ін.
У педагогічній науці накопичено значний досвід розв'язання проблем професійної підготовки майбутнього вчителя та викладача іноземної мови. Зокрема, цій проблематиці присвячені праці О.Бердичівського, О.Бігіч, Ж.Вітліна, Т.Зубенко, Л.Кадченко, М.Князян, О.Кузнєцової, С.Ніколаєвої, В.Пасинок, Н.Савчак, Н.Скляренко, В.Цетлін, Т.Шкваріної та ін.
Протягом останнього часу активно вивчаються особливості формування різних аспектів професійної компетентності майбутніх вчителів та викладачів різних фахів (праці О.Дубасенюк, А.Маркової, Н.Кузьміної, В.Кричевського, Л.Карпової, М.Михайліченка, Л.Хоружої та ін).
Педагогічна компетентність як сукупність якостей, що визначають ефективність професійної підготовки майбутнього фахівця досліджувалась у працях В.Бездухова, Т.Браже, Є.Бондаревської, Ю.Варданяна, І.Зимньої, Л.Мітіної, В.Моторної, та ін.
Разом із тим, проблема формування педагогічної компетентності майбутнього викладача іноземної мови в умовах магістратури ще не дістала достатнього відображення у психолого-педагогічній літературі, відсутня єдність у підходах до її розробки, щодо методики формування.
Таким чином, існує необхідність узагальнення, уточнення і оновлення сутності, змісту, основних дефініцій категорії "педагогічна компетентність майбутнього викладача іноземної мови", створення науково обґрунтованої, дієвої технології формування педагогічної компетентності майбутнього викладача іноземної мови у процесі навчання в магістратурі.
Отже, актуальність даної проблеми, відсутність спеціальних наукових досліджень, об'єктивна потреба у розв'язанні означених вище проблем і протиріч зумовили вибір теми дослідження - "Формування педагогічної компетентності майбутнього викладача іноземної мови у процесі магістерської підготовки".
Зв'язок роботи з науковими програмами, темами: Дослідження виконувалося в межах науково-дослідної теми кафедри педагогіки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка "Організацій
- Київ+380960830922