Ви є тут

Педагогічна діагностика як засіб оптимізації самостійної навчальної діяльності студентів медичних коледжів

Автор: 
Демченко Олена Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U002974
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИПРОБУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ПЕДАГОГІЧНОГО ДІАГНОСТУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ МЕДИЧНИХ КОЛЕДЖІВ У САМОСТІЙНІЙ ПІЗНАВАЛЬНО-ТВОРЧІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Організація та зміст експериментальної роботи.
Експериментальна частина дослідження обумовлена загальною метою і завданнями дисертації, тобто підпорядкована пошуку, обґрунтуванню і перевірці нової навчальної моделі діагностики творчих самостійних робіт студентів професійного спрямування, яка б забезпечила суттєве зростання якісних показників самостійних творчих продуктів.
Експеримент охоплював найважливіші види самостійної діяльності студентів медичного коледжу, виконання яких готувало майбутніх бакалаврів до компетентної професійної роботи. Ці види відповідали певному рівню професійно-творчої діяльності - пошуковому, евристичному, власне творчому (креативному).
Проектування експерименту спиралося на основні теоретичні положення й концепції, викладені в першому розділі дисертації. Насамперед, ми керувалися принципами гуманістичної (особистісно орієнтованої) парадигми освіти (І. Бех, Є. Бондаревська, С. Кульневич, О. Савченко, А. Хуторський та інші):
а) суб'єктності (навчальний процес підпорядковано активній особистості, що розвивається й навчається);
б) творчої самостійності і самореалізації (основні знання й уміння не передаються, а здобуваються творчими зусиллями й розвинутими уміннями самих студентів, які в умовах гуманістичної свободи й відповідальності спроможні в навчанні самостійно ставити значимі для себе мету й завдання, успішно їх розв'язувати і таким чином професійно самореалізовуватись);
в) творчої взаємодії суб'єктів освіти (викладача і студентів) як необхідного фактору розвитку особистісних можливостей студентів, їхньої творчої самостійності й успішної професійної самореалізації;
д) діагностичного підходу до цілепокладання і результатів самостійної діяльності, що на процесуальному рівні завершує систему принципів гуманістичної освіти і забезпечує цілісність і нормативну завершеність будь-яких видів діяльності, зокрема, пізнавально-творчої.
Експериментальна робота базувалась також на філософських і психолого-педагогічних концепціях самостійної творчої діяльності особистості як праці внутрішньо мотивованої, вільної від будь-яких зовнішніх утисків і формальних обмежень. Така праця мала бути максимально самостійною, інтенсивною, достатньо глибокою за ступенем занурення особистості в творчі пошуки проблеми, мети, завдань, способів виконання, за здатністю потужно включати свої рефлексивні здібності, щоб своєчасно і точно оцінювати одержані результати своїх зусиль. Саме такі можливості для самостійної праці студентів створюються технологією евристично-модульного навчання з його провідними принципами максимальної самостійності студентів і реальної, результативної і діагностично встановленої завершеності їхніх зусиль. Самостійна робота студента як процес і результат його пошуково-творчої праці має відповідати параметрам евристичної чи креативної діяльності, завданням розвитку і творчої самореалізації особистості.
Ідейну й технологічну основи роботи зі створення й випробування інноваційної моделі діагностики самостійної діяльності склала концепція завершеної навчальної технології з пріоритетами самостійної діяльності студентів, з опорою на теорію зворотної аферентації П. Анохіна та психолого-педагогічні положення про діагностичну й рефлексивну складові діяльності викладача й студентів (В. Андреєв, О. Божович, К. Інгенкамп, І. Підласий).
Педагогічний експеримент проводився на базі підготовки майбутніх молодших спеціалістів і бакалаврів сестринської справи в Сумському медичному коледжі і частково в Полтавському, Кременчуцькому і Харківському медичних коледжах протягом 2001-2007 років. На різних етапах дослідження до експерименту було залучено 173 студента експериментальних і 178 - контрольних груп. В експериментальній роботі задіяно 15 викладачів.
Експериментальна робота включала такі складові.
1. Підготовчий етап: розробка проекту, змісту і технології експериментальної роботи.
2. Констатувальний етап:
* вивчення за допомогою анкетного опитування існуючих організаційно-методичних заходів щодо оптимізації самостійної діяльності студентів медичних коледжів, зокрема, їх оснащення діагностичними матеріалами й застосування наукової діагностики до продуктів самостійної праці студентів;
* виявлення теоретичних знань студентів з діагностики, розуміння ними показників і критеріїв якості основних видів самостійної роботи;
* установлення та аналіз умінь студентів користуватися діагностичним підходом під час виконання самостійних робіт (розуміння особистісної значимості роботи, реалізація цілепокладання, конкретизація завдань, планування, послідовне виконання всіх етапів роботи, її діагностики, корекції, оцінки);
* уточнення на засіданнях науково-методичної ради медичного коледжу номенклатури основних самостійних робіт творчого характеру, за якими можна оцінювати професійні компетенції медичної сестри-бакалавра.
3. Формувальний етап:
* виконання студентами медичного коледжу протягом навчального року необхідної і достатньої номенклатури самостійних творчих робіт (їх загальна кількість скоротилась за рахунок інтеграції окремих тем та уникнення необов'язкових повторів);
* вивчення зі студентами основ діагностичної технології і її застосування у практичній навчальній і професійній діяльності (в курсах для медичних сестер-бакалаврів "Методологія наукової роботи", "Мистецтво викладання", на практичних заняттях зі спеціальних дисциплін);
* апробація автором і викладачами-спеціалістами діагностичного інструментарію відповідно визначеної номенклатури самостійних робіт;
* надання студентам (в електронному чи друкованому вигляді) вичерпного діагностичного інструментарію для окремих видів самостійної роботи, з якісними показниками і критеріями для певного рівня творчих продуктів; роз'яснення викладачем основних якісн