Ви є тут

Формування професійно-зорієнтованого спілкування майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів (на матеріалі іноземних мов)

Автор: 
Зонтова Світлана Євгенівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003782
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
педагогічні умовИ формування в майбутніх вихователів професійно-зорієнтованого
іншомовного спілкування
2.1. Система вправ щодо формування в майбутніх вихователів
професійно-зорієнтованого іншомовного спілкування
Стан сформованості професійно-зорієнтованого іншомовного спілкування багато в
чому зумовлений тими конкретними умовами, в яких він формується. Умови
пояснюються як середовище, в якому щось відбувається, або те, від чого залежить
інше [203]. Будь-яке середовище, об’єкт або обставина стають умовою тільки по
відношенню до інших процесів, явищ, тому що їх удосконалення залежить від них.
Процес формування мовленнєвих навичок майбутніх фахівців досягає максимальної
ефективності при врахуванні всіх внутрішніх і зовнішніх чинників його
протікання, визначається єдністю психолого-педагогічних і лінгводидактичних
умов його здійснення. Вибір форм, методів і прийомів формування
професійно-зорієнтованого іншомовного спілкування залежить від його мети і
попереднього досвіду студентів. Створення педагогічних умов для розвитку
потреб, мотивів та мети навчальної діяльності є ознакою психологічно
обґрунтованого управління пізнавальної діяльності студентів. Наука і практика
засвідчують, що студенти схильні до самопізнання, самоаналізу та
самовдосконалення, тому в них доцільно розвивати інтелектуальну саморегуляцію,
усвідомлене управління своїми діями, функціональними станами. Без професійного
втручання педагога ці явища розвиваються стихійно, що суперечить управлінським
функціям дидактичного процесу. У зв’язку з цим навчальна діяльність студентів
організується таким чином, щоб вони виконували вмотивовані дії з мовленнєвим
матеріалом для вирішення комунікативних завдань, спрямованих на досягнення
цілей та намірів спілкування.
На підставі ґрунтовного аналізу психолого-педагогічної та методичної літератури
вважаємо, що формування в майбутніх вихователів професійно-зорієнтованого
іншомовного спілкування буде більш ефективним, якщо забезпечити низку
педагогічних умов:
введення в навчально-виховний процес ВНЗ системи вправ щодо формування в
майбутніх вихователів професійно-зорієнтованого іншомовного спілкування;
діалогізація формування професійно-зорієнтованого іншомовного спілкування;
інтенсифікація формування професійно-зорієнтованого іншомовного спілкування за
допомогою використання ділової гри й опор.
Вивчені в першому розділі теоретичні підходи до відбору змісту зорієнтованого
на майбутню професію вихователів, психологічні передумови оволодіння іншомовним
спілкуванням та аналіз стану навчання іншомовного професійного спілкування в
практиці вивчення іноземної мови стали теоретичною основою для створення
системи вправ щодо формування в майбутніх вихователів професійно-зорієнтованого
іншомовного спілкування, а відібраний навчальний матеріал на
екстралінгвістичному й лінгвістичному рівнях дозволив “наповнити” її конкретним
змістом і реалізувати її на заняттях. У цілому запропонована система вправ
відповідала сучасним дидактичним і загальнометодичним принципам.
Серед дидактичних принципів ми спиралися на принципи доступності та
посильності, наочності, свідомості, активності, проблемності, систематичності
та послідовності (С. Ніколаєва, В. Оконь, О. Устименко) [202, 205, 284].
Принцип доступності та посильності забезпечувався шляхом відбору лексичного
мінімуму та видами вправ. Згідно з принципом наочності до вправ ми залучали
зорові опори. Виходячи з принципу свідомості, відбір лексичного матеріалу
здійснювався шляхом моделювання ситуацій у професійних сферах спілкування.
Згідно з принципом активності було створено умови для активної мовленнєвої,
мисленнєвої діяльності студентів під час формування в них
професійно-зорієнтованого іншомовного спілкування. Принцип активності було
пов’язано з принципом проблемності, згідно з яким до процесу навчання
залучалися проблемні ситуації, що стимулювали як мовленнєво-мисленнєву
активність студентів, так і їхню зацікавленість у навчанні. Принцип
систематичності та послідовності об’єднував всі відібрані вправи у логічній
послідовності з урахуванням ускладнень в оволодінні навичками
професійно-зорієнтованого спілкування.
Додатковий принцип позитивного емоційного фону (М. Педанова) [218] відігравав
особливу роль у формуванні іншомовного спілкування, оскільки позитивні емоційні
переживання студентів істотно впливали на мотивацію використання мови як засобу
професійно-зорієнтованого іншомовного спілкування.
Щодо загальнометодичних принципів, то зазначимо, що на засадах дидактичних
принципів у руслі комунікативного методу навчання ми обрали принцип
комунікативності. У нашому дослідженні ми спиралися на позицію І. Бім, яка
включає в поняття комунікативності спрямованість навчання на кінцевий
результат, тобто на формування освіченої особистості, здатної і готової
використовувати іноземну мову як засіб спілкування, а також орієнтацію
оволодіння засобами мови та їх практичне використання у мовленнєвій діяльності
[26].
У нашому випадку із загальнометодичним принципом комунікативності було тісно
пов'язано спеціальний принцип – наявність професійної спрямованості.
Погоджуючись із Н. Зиковою, під принципом професійної спрямованості ми
розуміємо навчання на основі такої організації педагогічного процесу, яке
створює сприятливі умови для формування якостей особистості студента,
адекватних його майбутній професійній діяльності, умови, що сприяють
цілеспрямованому формуванню у студента необхідної системи наукових понять,
відпов