Ви є тут

Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного віку у вищих навчальних закладах.

Автор: 
Коваленко Юлія Олексіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U005718
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ
У розділі обґрунтовано принципи професійної підготовки майбутніх фахівців
фізичного виховання дітей дошкільного віку у вищих навчальних закладах; подано
розроблений та обґрунтований зміст професійної підготовки майбутніх фахівців
фізичного виховання дітей дошкільного віку; форми і методи його реалізації;
проаналізовано особливості неперервної практичної підготовки студентів;
визначено критерії ефективності професійної підготовки майбутніх фахівців
фізичного виховання дітей дошкільного віку.
2.1. Принципи професійної підготовки фахівців фізичного виховання дітей
дошкільного віку
Як справедлво зазначає О.Ц.Демінський, ”однією з першочергових наукових проблем
є опрацювання методології і теорії змісту освіти на всіх її ступенях і рівнях,
створення державних освітніх стандартів та науково-методичного забезпечення їх
реалізації” [67, с.5].
Виконання завдання щодо моделювання процесу професійної підготовки фахівців
фізичного виховання дітей дошкільного віку вимагає розуміння цього процесу як
специфічного цілісного, спрямованого на реалізацію важливого соціального
замовлення вищим навчальним закладам – підготовку професійно компетентного
фахівця, який здатен розуміти пріоритети фізкультурно-оздоровчої роботи,
коригувати та розвивати природно закладені здібності дошкільників та проводити
профілактичну роботу щодо рівня здоров’я, культури поведінки і рухової
підготовленості дитини, а також виховувати в дітей потребу в заняттях фізичною
культурою. Ми згодні з думкою Н.М.Кожухової, що цей фахівець повинен бути
деякою мірою вихователем вихователів, який систематично підвищує методичний
рівень педагогів дошкільного навчального закладу і батьків дітей у галузі
фізичної культури, постійно привертає їх увагу до стану здоров’я дітей, рівня
їх фізичної підготовленості [128, с.7].
Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання дітей дошкільного
віку має спиратися на комплекс вимог до нього, зміст та специфіку його
майбутньої професійної діяльності, тобто на певну фахову модель. На думку
В.Г.Кременя, національна система вищої освіти в Україні має спиратися на
державні стандарти, в яких одним із головних орієнтирів має бути модель
фахівця. Вона повинна сформувати соціопсихологічні орієнтири під час розробки
освітньо-кваліфікаційних характеристик підготовки фахівців конкретних
професійних напрямів у вищих навчальних закладах [145, с.11].
Модель професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання дітей
дошкільного віку повинна представляти собою динамічну систему, яка складається
з окремих, взаємопов’язаних і взаємозалежних між собою компонентів і це, у свою
чергу, забезпечить цілісність процесу професійної підготовки фахівців фізичного
виховання дітей дошкільного віку. Єдність структурних елементів даної моделі
підпорядковується загальній меті навчального процесу – підготовка
конкурентоспроможних фахівців для галузі фізичної культури дітей дошкільного
віку, що виходить із сучасної потреби дошкільних начальних закладів у
висококваліфікованих фахівцях.
Реалізація цього завдання дослідження вимагала врахування певних функцій
професійно-педагогічної діяльності: мети і завдання, принципів, змісту,
структури, особливостей практичної підготовки, форм і методів практичної і
теоретичної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання у вищих
навчальних закладах III-IV рівня акредитації.
Таким чином, професійна підготовка майбутніх фахівців фізичного виховання дітей
дошкільного віку є самостійною системою і водночас виступає підсистемою
загальної системи підготовки кваліфікованих фахівців для галузі фізичної
культури і спорту у вищих навчальних закладах.
У сучасному тлумачному словнику української мови поняття ”модель” трактується
як уявний чи умовний (зображення, опис, схема) образ якогось об’єкта, процесу
чи явища, що використовується як його представник [265, с. 408]. В українському
педагогічному словни­ку моделювання трактується як матеріальна й умовна
імітація реа­льно існуючої педагогічної системи шляхом формування моделей, які
створюють принципи організації та функціонування цієї систе­ми [55, с.213].
На думку А.П.Коноха, модель – це форма відображення побудови
навчально-виховного процесу, спрямованого на підготовку вчителів фізичної
культури, тобто структуру навчально-виховного процесу та управління ним [136,
с. 311].
Вимоги до сучасної дидактичної моделі, як еталонного уявлення про навчання
учнів, його конструювання в умовах професійної освіти І.А.Зязюн і Г.М.Сагач
визначили такі: “вона має бути об’єктивною (відображати суще); суб’єктивною
(відображати об’єкт з урахуванням тезаурусу реципієнта); нормативною
(відображати бажане); інтерактивною (передбачати діалог зі студентом);
адаптивною (пристосовуватися до індивідуальних особливостей людини, передусім –
до різновидів її досвіду); відкритою (передбачати проективно-технологічну
нормотворчість діяльності реципієнта)” [111, с. 69].
При розробці моделі професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного
виховання дітей дошкільного віку ми спиралися на результати дослідження щодо
підвищення якості навчання майбутніх фахівців у сфері фізичної культури
дошкільників, що наведені в дослідженнях різних авторів (Е.С. Вільчковський
[37], Л.П.Сущенко [266], Г.М. Пономарьов [233, с. 11]; Ш.З. Хуббієв [287, с.
22], А.В. Кенеман [211], М.М. Кожухова [128], А.М. Кузьміна [153], О.В. Петунін
[218], Д.В. Хухлаєва [288], Т.І. Д