Вы здесь

Адміністративний договір як форма державного управління (теоретико-правовий аспект)

Автор: 
Афанасьєв Костянтин Костянтинович
Тип работы: 
Дис. канд. наук
Год: 
2002
Артикул:
0402U003475
129 грн
Добавить в корзину

Содержимое

РОЗДІЛ II.
Перспективи використання адміністративних договорів
у державному управлінні...............................................................................94
2.1. Місце адміністративних договорів у правовій системі України............94
2.2. Механізм укладення адміністративних договорів.................................117
2.3. Проблеми відповідальності учасників адміністративних договорів...........................................................................................................142
ВИСНОВКИ.................................................................................................169
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.....................................................................................................174
ВСТУП
До числа найважливіших завдань, що постають перед юридичною наукою, відносяться питання вдосконалення форм і методів управлінської діяльності як головних, необхідних умов підвищення ефективності державного управління в цілому. Ключове місце в правовому забезпеченні адміністративної реформи посідає адміністративне право.
Актуальність теми дослідження. Сучасні проблеми трансформації суспільних відносин в Україні, розроблення нових правових механізмів реалізації положень Конституції України, проведення адміністративної реформи в Україні внесли і продовжують вносити істотні зміни до змісту державного управління.
На сучасному етапі розвитку суспільства метою адміністративно-правового реґулювання є вдосконалення форм і методів управлінської діяльності, установлення і реґламентація таких взаємовідносин громадян і державних інституцій, у яких кожній людині має ґарантуватися реальне дотримання й охорона прав і свобод, а також ефективний захист цих прав і свобод у випадках їх порушень.
Перспективним напрямком удосконалення державного управління у нових умовах є, на думку автора, використання органами виконавчої влади України в їх правотворчій і правозастосовчій діяльності адміністративних договорів, до головних переваг яких як форми державного управління слід віднести:
- універсальний характер даного правового акта, що містить як реґулятивний, правозастосовчий, так і правоохоронний аспекти; значні потенційні можливості договірного реґулювання суспільних відносин в умовах децентралізації та деконцентрації державної влади;
- забезпечення процесів можливого зближення публічно-правових і приватноправових засад у сучасному державному управлінні;
- можливості реального ґарантування захисту конституційних прав громадянина і людини, прав колективних суб'єктів адміністративного права, не наділених державно-владними повноваженнями, в управлінських відносинах з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, реалізації громадянами України права на участь у державному управлінні, яке закріплене Конституцією України (ст. 38) та Законом України "Про державну службу" (ст. 4);
- забезпечення ефективного судового захисту учасників адміністративних договорів у випадку порушення прийнятих зобов'язань, у тому числі "владною" стороною.
Теоретико-правові й організаційні основи використання адміністративних договорів у державно-управлінській діяльності органів виконавчої влади в Україні предметом дисертаційного дослідження не були. Масштабні наукові розробки вдосконалення правових форм управління за час незалежності нашої держави також практично не проводилися, у зв'язку з чим науковий і дослідницький матеріал був досить обмеженим.
Загальнотеоретичні проблеми вдосконалення правових форм державного управління знайшли відображення в наукових працях теоретиків права, представників науки конституційного права, інших галузей права О.П. Альохіна, І.М. Пахомова, В.Ф. Погорілка, Ю.М. Старилова, В.Я. Тація, Ю.М. Тодики, В.В. Цвєткова, Ю.С. Шемшученка та інших. Допомогу дисертанту в дослідженні актуальних проблем договірного реґулювання управлінських правовідносин надало вивчення наукових праць учених В.Б. Авер'янова, О.М. Бандурки, Д.М. Бахраха, К.С. Бєльського, Ю.П. Битяка, М.І. Брагінського, А.С. Васильєва, Р.Ф. Васильєва, І.П. Голосніченка, С.Т. Гончарука, О.В. Дьоміна, В.В. Іванова, В.К. Колпакова, А.Т. Комзюка, Д.М. Лук'янця, С.В. Резніченка, А.О. Селіванова, В.С. Стефанюка, Ю.О. Тихомирова, Ц.А. Ямпольської та ін.
Наукові розробки названих та інших учених стали теоретичною основою для визначення місця адміністративних договорів у системі адміністративно-правового регулювання, критеріїв класифікації адміністративних договорів, порядку їх укладення і використання в практичній діяльності органів державної виконавчої влади й органів місцевого самоврядування.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційну роботу виконано з урахуванням тематики Основних напрямків наукових досліджень у галузі держави і права на 1998-2000 рр., обговорених на засіданні президії та загальних зборах відділень і затверджених загальними зборами Академії правових наук України 19 березня 1998 р., відповідно до плану наукових досліджень Луганського інституту внутрішніх справ МВС імені 10-річчя незалежності України (затверджений рішенням вченої ради інституту, протокол № 3 від 26 листопада 1999 р.).
Мета і задачі дослідження. Метою дисертаційного дослідження є аналіз змісту сучасних правових форм державного управління, вивчення проблем їх удосконалення, уточнення поняття адміністративного договору, змісту і характерних ознак даного правового акта, кола учасників і можливих напрямків використання адміністративних договорів у правозастосовчій діяльності суб'єктів адміністративного права України, їх значення для державного управління.
Для досягнення поставленої мети вирішувались такі завдання:
1. Визначення співвідношення ряду основних правових категорій на основі аналізу місця адміністративного договору в правовій системі України, уточнення правових форм управлінської діяльності в умовах адміністративної реформи в Україні.
2. Аналіз історичного та філософського асп