РОЗДІЛ 2.
СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ В СІЛЬСЬКОМУ ГОСПОДАРСТВІ ТА ОБҐРУНТУВАННЯ БАЗОВОЇ РИНКОВОЇ СТРАТЕГІЇ
2.1. Аналіз і оцінка тенденцій, стану та структурних змін у сільському господарстві України
Впровадження ринкових стратегій здійснюється в три етапи, серед яких виділяється підготовчий, етап розроблення і впровадження, етап управління, контролю та їх коригування.
Підготовчий етап при розробленні ринкових стратегій на різних рівнях планування (державному, регіональному чи на рівні підприємства) має свої істотні відмінності за всіма його складовими елементами: визначенні місії та цілей, аналізі макро- та мікросередовища в контексті конкуренто-спроможності, вибір виду базової ринкової стратегії. Зокрема, ринкова стратегія аграрного підприємства - це координуюча діяльність, яка дозволяє йому уникнути, або знизити негативний вплив явищ та спрямувати виробничий напрям у вигідному для організації руслі. Саме цей напрям дозволяє підприємству досягнути поставлених цілей та виконати його місію.
Місія аграрного підприємства - це виробництво сільськогосподарської продукції, яка задовольняє потреби споживачів у якісній продукції рослинництва та тваринництва. Також під місією можна розуміти здійснення ефективної виробничої діяльності, яка дає змогу підвищити рівень матеріального добробуту працівників підприємства та розширити ринки збуту. Здебільшого місії аграрних підприємств між собою схожі і мають лише невеликі відмінності, які багато в чому залежить від економічного розвитку підприємства, що в свою чергу впливає на вибір виду базової ринкової стратегії та напрями її досягнення.
Аграрні підприємства, рівень економічного розвитку в яких є низьким, переважно за напрям в досягненні місії ставлять підвищення рівня ефективної виробничої діяльності через підвищення якості продукції та задоволення потреб існуючих споживачів. Тобто, завдання таких підприємств, перш за все, направлені на вихід підприємства з кризового стану і вони присутні переважно на тих підприємствах, які обирають стратегію виживання.
Аграрні підприємства, які мають середній економічний розвиток (стратегія стабілізації) при визначенні напряму діяльності за мету ставлять стабілізацію доходів та вихід на більш стійкий економічний рівень. Тому їх завданням є задоволення потреб споживачів якісною продукцією та розширення частки ринку.
Більш розширеним завдання може бути лише у випадку стабільного економічного розвитку аграрного підприємства, яке постійно нарощує виробничі потужності. Таке підприємство відносяться до фінансово міцних, які за основу обирають базову ринкову стратегію зростання (росту). Їх завданням є задовольнити потреби споживачів якісною продукцією у великій кількості через розширення частки ринку, в окремих випадках через розширення асортименту, а також підвищити добробут працівників підприємства та регіону. В цілому ж місія для всіх аграрних підприємств однакова, а напрями її виконання та завдання - істотно відрізняються.
Місія аграрних підприємств реалізується через цілі, які вказують, що має зробити підприємство для досягнення поставленої місії. До цілей можуть належати підвищення урожайності культур та продуктивності тварин, модернізація старих основних фондів на фонди з більшою продуктивністю та меншою енерго- та працемісткістю, пошук нових фінансово вигідних споживачів, підвищення якості продукції, оптимізації витратної частини діяльності тощо. Цілі підприємства з часом можуть змінюватись (вдосконалюватись) в залежності від економічної ситуації на аграрному підприємстві. Тому на підприємстві постійно має здійснюватися аналіз економічної діяльності, який дозволить визначити слабкі та сильні місця підприємства, зокрема визначити конкурентоспроможність продукції на ринку.
Наприклад, як ми вже зазначали, приватно-орендне сільськогосподарське підприємство (далі ПОСП)) "Дніпро" Кагарлицького району Київської області за місію має виробництво якісної сільськогосподарської продукції для її зовнішньої переробки та внутрішнього споживання. Серед головних видів продукції підприємства доцільно виділити виробництво молока, цукрових буряків, зерна продовольчого та фуражного, насіння зернових.
В іншому контексті визначається місія розвитку сільського господарства на державному рівні. В її основі лежить забезпечення населення екологічно чистими продуктами харчування за показниками обґрунтованої раціональної норми споживання, що забезпечує продовольчу безпеку країни, підтримка доходів виробників сільськогосподарської продукції, експортний потенціал країни та можливість його підвищення за рахунок зростаючої конкурентоспроможності вітчизняної продукції на світовому ринку.
При цьому доцільно чітко формулювати цілі та завдання, які постають при розробленні ринкових стратегій в цілому по сільському господарству і в розрізі окремих галузей виробництва продукції аграрного сектора економіки України. Для цього необхідно здійснити аналіз та оцінку тенденцій, стану та структурних змін у сільському господарстві в цілому та окремо по галузях. Стратегічний аналіз дозволяє детально проаналізувати сучасний стан галузі, регіону чи підприємства та вказує на шляхи поліпшення економічної ситуації, яка склалася в об'єкті дослідження. Він дозволяє визначити теперішнє і майбутнє становище бізнесу з погляду привабливості ринку і здатності бізнесу конкурувати всередині нього.
Починаючи з часів незалежності нашої країни, з 1991 року, і донині сільське господарство постійно реформувалося. На початковому етапі основну увагу було приділено формуванню ринкового середовища, в якому мав народитися реальний власник-господар землі, який би міг організувати ефективне ведення виробництва сільськогосподарської продукції. Одним з фундаментальних кроків став Указ Президента України від 8 серпня 1995 р. "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" [118], за яким кожен член колективного сільськогосподарського підприємства був наділений земе