РОЗДІЛ 2. Формально-граматичні і семантичні різновиди власне прислівних складнопідрядних речень..........................................................
82 2.1. Семантичні класи власне прислівних складнопідрядних речень об'єктного типу..............................................................................................
86 2.1.1. Волевиявлення...........................................................................90 2.1.2. Інтелектуальної діяльності.......................................................92 2.1.2.1. Мислення, судження.........................................................92 2.1.2.2. Знання.................................................................................97 2.1.2.3. Узагальнення......................................................................99 2.1.2.4. Рішення..............................................................................100 2.1.3. Фізичної дії і стану....................................................................102 2.1.4. Психічного стану.......................................................................104 2.1.4.1. Власне психічного стану...................................................104 2.1.4.2. Відчуття, сприймання........................................................105 2.1.4.2.1.Відчуття.........................................................................105 2.1.4.2.2. Сприймання.................................................................106 2.1.4.3.Перцептивні..........................................................................108 2.1.4.3.1. Перцептивні речення зі значенням слуху................108 2.1.4.3.2.Перцептивні речення зі значенням бачення..............109 2.1.4.4. Емоційні...............................................................................110 2.1.4.5. Сподівання, віри..................................................................
2.1.5. Буття та виявлення..................................................................111
113 2.1.6. Мовлення......................................................................................114 2.2.Присубстантивні власне прислівні підрядні речення та їх семантичні типии............................................................................................
118 2.2.1. Семантичні класи присубстантивних підрядних конструкцій.....................................................................................................
133 2.3. Прикомпаративні власне прислівні складнопідрядні речення та їхні семантичні класи ...................................................................................
166 2.3.1. Семантичні класи прикомпаративних підрядних конструкцій....................................................................................................
171 Висновки..................................................................................................182 Список використаної літератури.........................................................187 Список джерел...........................................................................................200
ВСТУП
У мовленнєвій практиці з-поміж наявних складних речень (зокрема підрядного поєднання пропозицій) конструкції з власне прислівними підрядними частинами вирізняються особливою частотністю. Однак належного аналізу своєрідності семантики цього типу поліпредикативних синтаксичних одиниць, специфіки їхньої структури на сьогодні у вітчизняній лінгвістиці немає. Існують суттєві розбіжності і у класифікації власне прислівних складнопідрядних речень загалом. Наявні істотні розбіжності і у термінологічному окресленні цього типу складнопідрядних речень. Своєрідність оформлення, функціональне навантаження та специфіка семантики сприяють кваліфікації складнопідрядних речень з власне прислівними підрядними частинами як окремого функціонального типу поліпредикативних структур. Відсутність монографічного опису складнопідрядних речень з власне прислівними підрядними частинами у сучасній україністиці, внутрішня суперечливість виділення семантичних класів власне прислівних складнопідрядних речень та нерівнорядність принципів їхньої класифікації, еволюція поглядів на особливості структури власне прислівних складнопідрядних речень (пор. погляди В.В.Бабайцевої, Ф.І.Буслаєва, В.А.Бєлошапкової, Н.С.Валгіної, І.Р.Вихованця, М.І.Греча, Н.В.Гуйванюк, Л.Ю.Максимова, О.С.Мельничука, І.І.Слинька, І.Г.Чередниченка, О.О.Шахматовата ін.) визначає актуальність пропонованого дисертаційного дослідження.
Об'єктом аналізу є складні синтаксичні утворення, підрядні предикативні компоненти яких передбачаються семантико-синтаксичною валентністю опорного слова або його частиномовною належністю - субстантив, дієслівна лексема, компаратив, предикатив.
Зв'язок з науковими проблемами, планами, темами. Напрямок дисертації пов'язаний з комплексними науковими темами кафедри української мови Донецького національного університету: "Динамічні процеси в граматичному ладі української мови" (Г 96/12), "Українська мовно-національна картина світу: семантико-граматичні, соціолінгвістичні й емотивні аспекти" (Г 00/12) і схвалений фаховою координаційної радою Інституту української мови НАН України.
Мета роботи полягає в обґрунтуванні статусу складнопідрядних речень з власне прислівними підрядними частинами в синтаксичному ладі української мови та встановленні їхніх ядерних/напівпериферійних/периферійних формально-граматичних і семантичних типів.
Мета роботи передбачає розв'язання таких завдань:
1) з'ясувати особливості структурного моделювання складнопідрядних речень з власне прислівними підрядними частинами, визначити специфіку в них прислівного підрядного реченнєвотвірного зв'язку, встановити формально-граматичні особливості останніх;
2) простежити семантико-граматичні типи власне п
- Київ+380960830922