РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ
УЧИТЕЛІВ ДО РЕФЛЕКСИВНОГО УПРАВЛІННЯ ПРОЦЕСОМ НАВЧАННЯ УЧНІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
80-171
2.1.Характеристика рівнів здійснення вчителями функцій рефлексивного управління
процесом навчання учнів іноземної мови 80
2.2.Сутність експериментальної моделі підготовки майбутніх учителів до
рефлексивного управління процесом навчання учнів іноземної мови 95
2.2.1.Забезпечення предметно-змістового аспекту підготовки студентів до
рефлексивного управління 98
2.2.2.Забезпечення операціонально-технологічного аспекту підготовки студентів
до рефлексивного управління 113
2.2.3.Забезпечення ціннісно-мотиваційного аспекту підготовки студентів до
рефлексивного управління 126
2.3.Аналіз ефективності традиційної й експериментальної моделей підготовки
майбутніх учителів до рефлексивного управління процесом навчання учнів
іноземної мови 144
Висновок до розділу 2 167
ЗАГАЛЬНИЙ ВИСНОВОК 172
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 184
ДОДАТОК 216
ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ
Q - модель традиційного навчання
Qу - модель експериментального навчання
У - умова професійної підготовки студентів
Кср. - середнє значення коефіцієнта успішності
Jпр. - індекс продуктивності моделі навчання
Кеф. - коефіцієнт ефективності
ЕГ - експериментальна група студентів
КГ - контрольна група студентів
ВСТУП
Актуальність дослідження зумовлена реформуванням вітчизняної системи вищої
педагогічної освіти, покликаної у зв’язку з неухильним розширенням міжнародних
контактів, розповсюдженням мережі телекомунікацій, персональних комп’ютерів і
зростаючою можливістю виходу в інтернет, здійснити підготовку творчої
особистості вчителя іноземної мови з іміджем професіонала інноваційного типу.
Останній пов’язується з досягненням учителем особливого авторитету в сфері
трансляції цінностей національної і світової культури, його здатністю створити
сприятливі умови для соціального партнерства, налагодження гармонійних
педагогічних стосунків і взаєморозуміння з новою генерацією підростаючого
покоління, з урахуванням особливостей її внутрішнього світу, потреб, перспектив
розвитку й пізнавальної активності. Це передбачає принципову перебудову
психологічної структури діяльності вчителя іноземної мови як процесу
рефлексивного управління, а також оволодіння ним своєю новою професійною роллю
– бути активним дослідником, діагностом, проектувальником, організатором і
диспетчером продуктивної навчально-пізнавальної й іномовної мовленнєвої
діяльності учня, тобто менеджером освіти.
Як наголошено у Національній доктрині розвитку освіти в Україні в ХХ1 столітті,
нові пріоритети й соціокультурні цінності, що обумовлюють необхідність
інноватизації змісту, засобів, форм і методів професійно-педагогічної
підготовки майбутнього вчителя іноземної мови, сприяли значній активізації
наукових досліджень у різних напрямках. Однак питання, пов’язані з посиленням
саме управлінського аспекту професійної підготовки майбутнього вчителя
іноземної мови, оволодіння ним основами педагогічного менеджменту й
самоменеджменту, формування у нього якостей особистості нового типу - як
професійного управлінця у сфері освіти до сьогодні не були предметом
спеціального науково-педагогічного дослідження.
Водночас необхідність таких наукових розробок є очевидною, оскільки без них
неможливе запровадження у сучасну шкільну практику нових технологій навчання
іноземних мов, що потребують реалізації функцій учителя саме як менеджера
навчально-пізнавального процесу. Відтак, особливої соціально-педагогічної
значущості набуває пошук шляхів вирішення об’єктивного протиріччя між реальним
і необхідним рівнями професійної підготовки майбутніх учителів іноземних мов
при виконанні функцій своєї сучасної ролі. Особлива актуальність і недостатній
рівень розробленості теоретичного, методичного й практичного аспектів означеної
проблеми обумовили вибір теми дисертаційного дослідження - “Підготовка
майбутніх учителів до рефлексивного управління процесом навчання учнів
іноземної мови”.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дослідження виконано
відповідно до тематики, передбаченої планом науково-дослідної роботи кафедри
педагогіки Південноукраїнського державного педагогічного університету (м.Одеса)
імені К.Д.Ушинського. Напрямок наукового пошуку – “Дослідження педагогічних
засад підготовки вчителя національної школи» (№0100U000958). Автором
досліджувалася проблема підготовки майбутніх учителів іноземної мови до
рефлексивного управління у сфері педагогічної діяльності.
Об’єкт дослідження – професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів
іноземної мови.
Предмет дослідження – підготовка майбутніх учителів до рефлексивного управління
процесом навчання учнів іноземної мови.
Мета дослідження – виявити умови ефективної підготовки майбутніх учителів до
рефлексивного управління процесом навчання учнів іноземної мови, розробити та
науково обгрунтувати модель її дидактичного забезпечення.
Гіпотеза дослідження – підготовка майбутніх учителів до рефлексивного
управління процесом навчання учнів іноземної мови відбуватиметься ефективно,
якщо реалізувати такі педагогічні умови:
-оновити зміст професійних знань щодо сутності педагогічної діяльності вчителя
іноземної мови як метасистеми;
-спрямувати методи та форми організації пізнавальної діяльності студентів на
усвідомлення специфіки та засвоєння ними варіативних спо