РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ МОДЕЛІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ В ЕКОНОМІЧНОМУ ВИЩОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
2.1. Професійна модель фахівця з економіки як результат самостійної роботи
Виходячи із структури будь-якого дидактичного процесу, що складається з трьох взаємозв'язаних і взаємопроникаючих компонентів: мотиваційного, власне пізнавальної діяльності того, хто навчається, і управління цією діяльністю, можна стверджувати, що ефективність самостійної пізнавальної діяльності багато в чому залежить від організації цієї пізнавальної діяльності та організації управління нею, тобто від створення необхідних зовнішніх умов самостійної роботи студентів відповідно до їх індивідуальних особливостей у досягненні головної мети - формування самостійності як риси особистості. Отже, ми ставимо задачу створення організаційно-методичного забезпечення самостійної роботи студентів економічних спеціальностей з іноземної мови як засобу опосередкованого управління самостійною роботою студентів.
Створюючи дидактичні засоби до активізації самостійної роботи студентів, ми виходили з того, що організаційно-методичне забезпечення самостійної роботи з іноземної мови студентів економічних спеціальностей має відповідати загальнодидактичним вимогам до дидактичних засобів, цілям і принципам навчання іноземної мови, враховувати мотиваційний, технологічний та організаційний аспекти підготовки і керівництва самостійною роботою студентів, а також специфіку профілюючих спеціальностей економічного ВНЗ.
Проаналізуємо зміст і особливості основних структурних компонентів самостійної діяльності на різних етапах її організації (провідних мотивів, цілей і засобів) і визначимо на цій основі критерії і рівні сформованості самостійної роботи студентів, майбутніх фахівців з міжнародної економіки.
Об'єктом нашого дослідження не випадково було обрано навчальний процес з іноземної мови студентів спеціальності "Міжнародна економіка". За професійними вимогами, спеціаліст цього профілю повинен одержати поглиблену мовну підготовку, а також оволодіти циклом дисциплін загальноекономічної і спеціальної підготовки щодо здійснення зовнішньоекономічної діяльності.
У процесі організацій самостійної роботи з іноземної мови студентів спеціальності "Міжнародна економіка", спираючись на рекомендації В. А. Козакова, який визначив послідовність дій викладача в створенні організаційно-методичного забезпечення СРС [106], ми
* склали перелік необхідних умінь і навичок студентів економічних спеціальностей, які вивчають іноземну мову;
* визначили нормативні вимоги до продуктів і результатів самостійної роботи студентів спеціальності "Міжнародна економіка";
* розробили необхідні професійно-орієнтовані задачі-завдання, враховуючи рівень підготовки, міжпредметні зв'язки, цілі і етапи навчального процесу в економічному ВНЗ;
* склали необхідні плани-графіки робіт;
* розробили інформаційно-методичне забезпечення роботи студентів: навчальні посібники, програмні засоби (навчально-контролюючу програму), методичні рекомендації і вказівки щодо використання дидактичних матеріалів, довідкові матеріали, таблиці, схеми тощо.
Ми вважаємо, що організація самостійної роботи потребує, по-перше, чіткого визначення і узгодження знань, умінь і навичок з цілями навчального процесу. Розглянемо знання, вміння і навички, які мають бути сформовані у процесі самостійної роботи з іноземної мови у студентів економічних спеціальностей. Усі вміння, на наш погляд, можна розділити на дві групи: це специфічні вміння і знання, що є основою професійних, і загальнопізнавальні, необхідні для оволодіння різними галузями наукового пізнання. Професійні знання, уміння і навички у студентів економічних спеціальностей, які вивчають іноземну мову, ми вважаємо доцільним розглядати з одного боку як компоненти іншомовної комунікативної компетенції, а з другого - як знання, вміння і навички, пов'язані з професійною компетенцією.
Мовна і мовленнєва компетенції становлять основу іншомовної комунікативної компетенції. Мовленнєва компетенція - це практичне оволодіння мовою (іноземною мовою), тобто оволодіння всіма основними видами мовленнєвої діяльності: розумінням усного мовлення, умінням говорити, читати і писати іноземною мовою. Використання мови в мовленнєвій діяльності вимагає сформованості різних "субумінь". Практичне володіння мовою припускає формування у студента цілого комплексу навичок і вмінь, найскладнішими з яких є мовленнєві вміння. Мовні навички - лексичні, граматичні і фонетичні - умова формування мовленнєвих навичок. Відомо, що лише мовні навички не дають можливість брати участь у спілкуванні іноземною мовою. Необхідною умовою оволодіння мовою є практика мовленнєвої діяльності. Професійне спілкування має спиратися на знання професійної лексики та особливостей використання граматичних структур, що, на наш погляд, можна вважати і компонентами професійної компетенції.
Навчання спілкуванню передбачає певні підготовчі стадії, що гарантують процес комунікації, для яких самостійна робота є найадекватнішою формою. Це, насамперед, обробка і сприйняття професійної інформації.
У процесі самостійної роботи з іноземної мови студент має набути навичок визначення можливих джерел інформації, стратегію її пошуку, навичок аналізувати і оцінювати одержану професійно значущу інформацію з погляду на її точність, достатність у розв'язанні економічних проблем, використовувати результати пошуків, одержання і аналізу інформації для прийняття економічних рішень у подальшому діловому спілкуванні. Виходячи з цього, ми вважаємо, що такі загальнопізнавальні уміння і навички, як праця з першоджерелами, пошук необхідної інформації, систематизація і класифікація явищ, аналіз фактів, узагальнення і висновки, логічне мислення, коротке і стисле висловлювання своїх і чужих думок, аргументоване відстоювання своїх поглядів - є компонентами і професійної, і іншомовної комунікативної компетенції.
Наше розуміння співвідношення знань, умінь,
- Київ+380960830922