Розділ II. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИКИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
2.1. Зміст і методика формуючого експерименту...........................89
2.2. Дослідно-експериментальна робота зі студентами у процесі вивчення фахових дисциплін.........................................................104
2.3. Аналіз результатів дослідження.........................................128
Висновки до другого розділу................................................174
Загальні висновки..............................................................177
Список основної використаної лiтератури..............................181
Додатки............................................................................206
ВСТУП
Актуальність дослідження. Одним iз аспектiв cучасних динамічних перетворень в умовах незалежної України є пiднесення рiвня духовної культури людини, її творчого потенцiалу. Важлива роль у цьому процесі належить педагогiчним навчальним закладам, якi формують особистiсть учителя. Вища педагогiчна освiта спрямована на забезпечення фундаментальної наукової, загальнокультурної, професійної пiдготовки фахiвцiв, якi мають визначати темпи й рiвень науково-освітнього, соцiально-культурного та економiчного прогресу; на формування iнтелектуального потенцiалу нацiї та всебiчний розвиток особистостi як найвищої цiнностi суспiльства. Вона має стати могутнiм чинником розвитку духовної культури українського народу, відтворення його продуктивних сил. Тому пiдвищення освiтнього й культурного рiвня майбутнiх учителiв у державній нацiональній програмі "Освiта" (Україна ХХІ століття) виділяється як одне iз найважливiших завдань реформування вищої школи.
У концепції педагогічної освіти, схваленій колегiєю Мiнiстерства освiти України (1998), підкреслюється, що вища педагогiчна школа покликана забезпечувати підготовку вчителя, зорiєнтованого на особистiсний та професiйний саморозвиток, готового творчо працювати в освiтнiх закладах рiзного типу, здатного розвивати особистiсть учня. Актуальність цього завдання підвищується у зв`язку з реформуванням загальної середньої освіти відповідно до Закону України "Про загальну середню освіту" і прийняттям "Державного стандарту початкової загальної освіти" (листопад 2000 р.), який передбачає реалізацію принципу гуманізації освіти, методологічну переорієнтацію процесу навчання на розвиток особистості учня, визнання її самобутності й самоцінності, формування компетентності учня як загальної здатності до суспільної діяльності на основі знань, досвіду, системи цінностей, здібностей, набутих у процесі навчання. Тому дедалi бiльшого значення набуває культурологічний підхід до підготовки студентів педагогічних вузів. Поняття культури введене до системи координат професiйно значущих якостей особистостi й дає пiдстави говорити про педагогiчну культуру, що охоплює характеристики технологiчної майстерностi й багатства внутрiшнього свiту майбутнього вчителя.
Проблема розвитку педагогiчної культури вчителя привертала й продовжує привертати увагу багатьох педагогiв, якi зосереджують увагу на питаннях формування особистостi вчителя (В.I.Бондар, О.О.Вербицький, I.А.Зязюн, I.Ф.Кривонос, А.С.Макаренко, О.Г.Мороз, В.О.Сухомлинський, О.В.Сухомлинська, В.О.Сластьонiн, Н.М.Тарасевич, М.Д.Ярмаченко та iн.). Вченi пiдкреслюють, що професiйна культура вчителя не виникає сама по собi, вона формується й розвивається у спецiально органiзованiй навчально-педагогічній дiяльностi.
У педагогiчнiй лiтературi питання професійної підготовки майбутніх учителів музики, формування їхньої музичної культури, а також художнiх i музично-естетичних потреб, здатностi до оцiнної дiяльностi, висвiтленi в працях Е.Б.Абдуллiна, Ю.Б.Алiєва, Л.Г.Арчажнікової, Б.А.Бриліна, М.М.Букача, В.Г.Бутенка, В.I.Дряпiки, Д.Б.Кабалевського, Л.Г.Коваль, В.М.Крицького, О.М.Олексюк, Г.М.Падалки, Л.О.Рапацької, А.М.Растригіної, О.Я.Ростовського, О.П.Рудницької, Л.О.Хлєбнікової, А.Б.Щербо, О.П.Щолокової та iн. Питанням музично-естетичної пiдготовки вчителiв присвяченi дослiдження І.П.Гринчук, Т.Ф.Рязанової, Т.В.Скорик, В.М.Смиренського, Н.П.Тимошенко, О.І.Юдіної та iнших. Однак проблема формування музично-педагогiчної культури вчителiв початкових класiв вивчена недостатньо.
Дослідження, присвячені питанням музично-естетичної підготовки учителів початкових класів (Яропуд З.П.), формування їх музичної культури (Гордійчук А.М.), професійно-педагогічного інтересу до музичної народної творчості (Чабан С.В.), художнього виховання майбутніх учителів початкових класів і музики (Нестеренко Г.П.), самоосвітньої діяльності студентів у вищих закладах педагогічної освіти (Барановська С.А.), методики виявлення рівнів музично-творчої активності студентів факультетів початкового навчання (Шевченко Г.І.), психолого-педагогічної підготовки майбутнього вчителя до організації музично-пізнавальної діяльності учнів початкової школи (Федорчук В.В.) не вичерпують усiх питань, якi постають сьогоднi перед вищою музично-педагогічною освітою.
Реалiзацiя сучасних завдань музичного виховання пiдростаючого поколiння залежить вiд рiвня загальнокультурного й художнього розвитку вчителiв музики. У даний час пiдготовку останнiх, поряд з музичними факультетами, здiйснюють також педагогiчнi факультети, випускники яких мають забезпечувати навчання й виховання учнiв молодших класiв з усього циклу дисциплiн i крiм того - достатньо квалiфiковано проводити уроки музики.
Але у наукових розробках йдеться здебiльшого про пiдготовку вчителя на музичних факультетах педагогічних вузів. Значно менше розглядаються цi питання стосовно педагогiчних факультетiв. Вивчення досвiду роботи педагогiчних факультетів виявляє багато недолiкiв, пов'язаних, насамперед, з механiчним перенесенням до їхніх навчальних планів основних позицiй навчальних планiв музичних факультетiв. Це призвело до перевантаження навчального процесу, неврахування можливостей студе