РОЗДІЛ 2
МОДЕЛЬ СИСТЕМИ АЛГОРИТМІЗОВАНОГО УПРАВЛІННЯ
ЗАГАЛЬНООСВІТНІМ НАВЧАЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ З
ВИКОРИСТАННЯМ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
2.1. Наукове обґрунтування системи алгоритмізованого управління загальноосвітнім навчальним закладом
Розглядаючи загальноосвітній навчальний заклад як складну, цілісну, відкриту, динамічну соціально-педагогічну систему, ми цілком погоджуємося з тим, що одна з характерних рис системного підходу до управління ЗНЗ є саме в системному баченні керівником об'єкта управління [67. С. 59]. В цьому аспекті слушними є погляди Ю.А.Конаржевського [67. С. 37], М.В.Локтіонова [83. С. 39], С.Л.Оптнера [129. С. 92-93] на сутність складних систем. Вони цілком правильно наголошують, що послідовний розгляд підсистем складної системи потребує використання такого інструменту, як декомпозиція.
Ю.А.Конаржевський підкреслює, що система школи - це дуже складне явище, яке має безліч різних структур: структуру позаурочної і позакласної виховної роботи, структуру вчительського колективу, структуру загальношкільного учнівського колективу, структуру роботи з батьками, структуру творчих об'єднань учнів, структуру спортивних об'єднань учнів та ін. [67. С. 59].
Виходячи з цього, ми вважаємо необхідним виділити ряд положень:
- ЗНЗ - соціально-педагогічна система зі складною ієрархією;
- підсистеми, що складають ЗНЗ як соціально-педагогічну систему, нерівноцінні;
- управління ЗНЗ - це процес ефективної організації діяльності підсистем цілісної системи.
Разом з тим, з нашої точки зору, підсистеми діяльності ЗНЗ як соціально-педагогічної системи передбачають наявність алгоритмів управління ними, виконання яких дозволяє забезпечити стабільне функціонування ЗНЗ на досягнутому рівні і створити передумови для нового циклу його подальшого розвитку. Алгоритми управління ЗНЗ створюються на різних ступенях ієрархії соціально-педагогічної системи ЗНЗ.
Вводячи поняття "алгоритм управління ЗНЗ", ми повинні розглянути його динаміку.
В українському педагогічному словнику дається таке визначення поняття "алгоритм": "Алгоритм, (алгоритм від лат. algorithmus, за арабським ім'ям узбецького вченого ІХ ст. аль-Хорезмі) - система правил для розв'язування певного класу задач. Алгоритмом є, зокрема, правила виконання арифметичних дій, добування квадратного кореня, обчислення визначників тощо" [25. С. 22].
Слід зазначити, що перша, загальна частина визначення поняття "алгоритм" отримала досить широке застосування в різних галузях науки. З нашої точки зору, це пов'язано з тим, що саме алгоритмізація процесів лежить в основі більшості технологій сучасного суспільства. В педагогіці застосовується поняття алгоритмізації навчання, яке визначається С.У.Гончаренко як "... використання в навчанні алгоритмів, тобто певної системи правил, яка веде до розв'язання задачі. Алгоритмізація навчання полягає в тому, що учнів навчають не лише розумінню суттєвих ознак і властивостей певних об'єктів, а й алгоритмам, за якими ці ознаки й властивості поєднуються з діями, які необхідні для розв'язування задач" [25. С. 22].
Слід підкреслити, що технологізація процесу управління і алгоритмізація управлінської діяльності дуже щільно пов'язані.
В науковій літературі відмічається, що технологія алгоритмізує діяльність і тому може бути використана багато разів, відтворена і тиражована для рішення подібних задач. Технології властива алгоритмічність, а зміни стосуються насамперед підвищення рангу алгоритмічності [152. С. 84-88].
Щодо застосування алгоритмізації в управлінні ЗНЗ, то слід зазначити, що це питання розроблене недостатньо і потребує подальшого вивчення. Більш того, словники не дають визначення поняттю "алгоритм управління" взагалі і відносно до освіти зокрема [17, 23, 25, 166, 183-187].
Однак дослідники питань внутрішньошкільного управління звертають увагу на необхідність застосування алгоритмізації в процесі управління. Це відображено в роботах В.П.Лясковського [99], Н.М.Островерхової і Л.І.Даниленко [135. С. 92], А.І.Підласого [145], В.С.Пікельної [148. С. 62], Є.О.Ямбурга [161. С. 260] та ін.
Таким чином, звертаючи увагу на необхідність введення поняття алгоритму управління в освіті взагалі, ми зосередили свою увагу на більш вузькому понятті "алгоритм управління ЗНЗ". З нашої точки зору, алгоритм управління ЗНЗ - це процес забезпечення чіткої послідовної реалізації управлінських функцій з боку керівника (адміністративного органу) з урахуванням чинних законодавчих і нормативних положень, організаційної культури педагогічного колективу, зовнішнього впливу, орієнтованих на розв'язання конкретних завдань.
До питання алгоритмізації підсистем діяльності ЗНЗ ми вперше звернулися у 1995 р. [85], розробивши алгоритм роботи з кадрами в ЗНЗ [84]. Далі нами були розроблені підходи до алгоритмізації всіх підсистем діяльності ЗНЗ [89]. Ми виходимо з того, що для кожної із підсистем діяльності ЗНЗ різного рівня можна створити відповідний алгоритм управління нею. Алгоритми управління підсистемами нижчого рівня будуть основою для створення алгоритмів управління діяльністю підсистем вищого рівня або соціально-педагогічної системи ЗНЗ в цілому.
У наших попередніх роботах ми вже відмічали, що підходи до управління ЗНЗ у вигляді досить простих і компактних алгоритмів значно полегшують практичну діяльність керівника (особливо новопризначеного) і можуть бути використані для постановки задач для комп'ютерного забезпечення процесу управління ЗНЗ, про що йтиме мова у підрозділі 2.2 [86].
Нами розділяється точка зору Ю.К.Бабанського та М.М.Поташника, що оптимальним можна вважати тільки таке управління, при якому, по-перше, досягаються максимально можливі педагогічні результати і, по-друге, це відбувається при раціональних витратах часу і зусиль у процесі управління [4. С. 211].
В науковій літературі підкреслюється, що діяльність керівників школи, в основному, повторюється із року в рік. Дослідження підтверджують, що 90 % всіх дій